CHILDHOOD AND CITIZENSHIP IN A PUBLIC SCHOOL IN SÃO MIGUEL DOS CAMPOS/AL

Prova Brasil and govenmentality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.62514

Keywords:

Citizenship, Prova Brasil, Governmentality

Abstract

This is a qualitative investigation, developed in a public school with a highest municipal Basic Education Developed Index (IDEB), located in an urban area of the São Miguel dos Campos city, Alagoas. Children from two classes of the 5th year of Elementary School participated in the research, in a year of realization of Prova Brasil. Our goal was to observe how children are guided by a logic of performance, promoted by actions, strategies and performative discourses, which aim to maintain a high IDEB in school, bringing implications for the education of their citizenship, marked by governmentality. The results show that the children’s conception of citizenship is limited to the control of their conduct in the fulfillment of duties and self-responsibility for the results of the Prova Brasil, entangling and co-opting life at school and outside school, in a dispute for rights, educating children’s subjectivities to meet a political rationality of the governmentalized state, aligned with the purposes of the IDEB ranking.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karla de Oliveira Santos, State University of Alagoas, Brazil

PhD in Education from the State University of Alagoas and professor at the same university.

Laura Cristina Vieira Pizzi, Federal University of Alagoas, Brazil

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and professor at the Federal University of Alagoas.

References

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

ARROYO, Miguel G. Descolonizar o paradigma colonizador da infância. SANTOS, Solange Estanislau dos. et. al. (orgs.). Pedagogias descolonizadoras e infâncias: por uma educação emancipatória. Maceió: EDUFAL: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018, p.27-57.

AVELINO, Nildo. Foucault, governamentalidade e neoliberalismo. RESENDE, Haroldo de. (org.). Michel Foucault: política: pensamento e ação. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016, p.163-178.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução Rosaura Eichenberg. 1 ed. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Infância e Maquinaria. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Políticas sociais, capital humano e infância em tempos neoliberais. RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p.259-280.

DANELON, Márcio. A infância capturada: escola, governo e disciplina. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p.217-239.

DORNELLES, Leni Vieira. Infâncias que nos escapam: da criança na rua à criança cyber. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FISCHMAN, Gustavo E.; HAAS, Eric. Cidadania. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 439-466, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 18 fev. 2021.

GALLO, Sílvio. “Ir junto”: os desafios de educar uma “infância maior”. SANTOS, Solange Estanislau dos. et. al. (orgs.). Pedagogias descolonizadoras e infâncias: por uma educação emancipatória. Maceió: EDUFAL: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018, p. 59-69.

GALLO, Sílvio; ASPIS, Renata Lima.Ensino de filosofia e cidadania nas “sociedades de controle”: resistência e linhas de fuga. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 1 (61), p. 89-105, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/zD6PmbyJ9JnGLdhc974hfMg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 dez. 2021.

KRAMER, Sonia. O papel social da Educação Infantil. [Livro eletrônico]. 2012. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000082.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.

LEMOS, Flávia Cristina Silveira. A UNESCO e o governo da infância por meio do capital social: problematizando práticas de segurança. RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p.115-125.

MULLER, Verônica Regina. História de crianças e infâncias: registros, narrativas e vida privada. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso. Crianças sujeitos de direitos: destaques dos estudos da Infância. GOBBI, Marcia Aparecida; LEITE, Maria Cristina Stello; ANJOS, Cleriston Izidoro dos. Crianças, Educação e o Direito à Cidade. 1 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2021, p. 47-61.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Da promessa de futuro à suspensão do presente: a teoria do capital humano e o Pisa na educação brasileira. 1 ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2020.

PIZZI, Laura Cristina Vieira. Currículo, subjetividade e cidadania no ensino fundamental: política para crianças. ALVES, Juliana Carla da Paz; PIZZI, Laura Cristina Vieira; ROCHA, Paula Rejane Lisboa (orgs.). Cidadania e poesia na escola essa rima cola. Maceió: EDUFAL, 2015, p.11-36.

POPKEWITZ, Thomas S. História do Currículo, regulação social e poder. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). O sujeito da educação: estudos focaultianos.8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011, p.173-210.

RESENDE, Haroldo de. A infância sob o olhar da Pedagogia: traços da escolarização na Modernidade. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p.127-140.

SANTOS, Maria Walburga dos. Colonizações cotidianas: crianças e educação. SANTOS, Solange Estanislau dos. et. al. (orgs.). Pedagogias descolonizadoras e infâncias: por uma educação emancipatória. Maceió: EDUFAL: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018, p.147-163.

SARMENTO, Manuel Jacinto; FERNANDES, Natália; Tomás, Catarina.Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade & Culturas, nº 25, 2007, 183-206. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC25/ManuelJacintoSarmento.pdf. Acesso em: 19 fev. 2021.

SOUZA, Gisele. A criança em perspectiva: o olhar do mundo sobre o tempo infância. São Paulo: Cortez, 2007.

TEMER, Giovana Carmo. Acontecimento, poder e resistência em Michel Foucault. Cruz das Almas, BA:UFRB,2013.

TREVISAN, Gabriela. Cidadania infantil e participação política das crianças: interrogações a partir dos Estudos da Infância. DORNELLES, Leni Vieira; FERNANDES, Natália. Perspectivas sociológicas e educacionais em estudos da criança: as marcas das dialogicidades luso-brasileiras. Braga: CIEC. 2012. p. 84-105. Disponível em: http://www.ciecuminho.org/documentos/ebooks/2307/pdfs/2%20Inf%C3%A2ncia%20e%20cidadania/Cidadania%20infantil%20e%20participa%C3%A7%C3%A3o%20pol%C3%ADtica%20das%20crian%. Acesso em: 19 fev. 2021.

VEIGA-NETO, Alfredo. Por que governar a infância! In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p.49-56.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e Educação. Revista Colombiana de Educación, N.º 65. Bogotá, Colômbia. Segundo semestre de 2013, p.19-43. ISSN 0120-3916. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413634077002. Acesso em: 20 jan. 2022.

Published

2023-01-26

How to Cite

SANTOS, K. de O.; PIZZI, L. C. V. . CHILDHOOD AND CITIZENSHIP IN A PUBLIC SCHOOL IN SÃO MIGUEL DOS CAMPOS/AL: Prova Brasil and govenmentality. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–15, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.62514. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62514. Acesso em: 16 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)