NARRATIVES OF BLACK DOCTORS ABOUT THEIR SCHOOLING PROCESS

skin color, hair and resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62844

Keywords:

Ethnic-racial relations, Black women, University education

Abstract

This article seeks to contribute to the reflections on the importance of discussing ethnic-racial relations by presenting narratives of school experiences of black doctors who experienced situations of structural racism throughout their school trajectory, including the higher course in medicine at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). These narratives were produced in a Master's research that investigated processes of subjectivation of five black and poor women who entered the medical course in 2009 and concluded it in 2014. The research that supports this article operates with Foucauldian concepts , especially the modes of subjectivation. As a methodology, narrative interviews were used, understood as a technique for producing research information through a conversation, based on some structuring axes. The argument of this article is that the black body is the target on which the power relations that refer to racism focus. Thus, in order to produce modes of subjectivation, the doctors needed to re-signify this body (particularly with regard to black hair and skin color), making it occupy a social place historically denied to the black body. In this process, they destabilize power relations, create resistance and produce other ways of being.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Carolina Caldeira, Federal University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais and professor at the Federal University of Minas Gerais.

Ieda Marisa Trindade Moreira de Abreu, Federal University of Minas Gerais, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Minas Gerais.

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz. Edifício em construção ou em ruínas: dos usos e abusos do pensamento de Michel Foucault na Contemporaneidade. In: SOUSA, Kátia Menezes; PAIXÃO, Humberto Pires (Org.). Dispositivos de Poder/saber em Michel Foucault – biopolítica, corpo e subjetividade. São Paulo: Intermeios, 2015. p. 209-221.

ALVES, Simone Silva; STOLL, Vitor Garcia; ESPÌNDOLA, Quelen Colman. (Re)Educação das relações étnicos-raciais: ação-reflexão na formação de professores na educação básica. Revista de Linguagens, artes e estudos em culturas, v. 2, n. 1, p. 13-29, 2016.

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BUTLER, Judith. Relatar-se a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

CALDEIRA, Maria Carolina. Dispositivos da infantilidade e da antecipação da alfabetização no currículo do primeiro ano do ensino fundamental: conflitos, encontros, acordos e disputas na formação das crianças de seis anos. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016.

CALDEIRA, Maria Carolina. Currículo de formação docente inicial e inclusão de estudantes PAEE: uma análise do Projeto Imersão Docente. Educação, 46(1), e55/ 1–27, 2021.

CENSO ESCOLAR DA EDUCAÇÃO BÁSICA 2013. Resumo técnico Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, 2014. Disponível em: portal. Inep. gov.br/básica-censo. Acesso em: 22/11/2018.

CORAZZA, Sandra; TADEU, Tomaz. Composições - Manifesto por um pensamento da diferença em Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FOUCAULT, Michel. O anti- Édipo: uma introdução à vida não fascista. In: ESCOBAR, Carlos Henrique (Org.). Dossiê Deleuze. Rio de Janeiro: Holon, 1991

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o Poder. In: DREYFUS, Hubert l.; RABINOW, Paul. Michel Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Portocarrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. Precisões sobre o Poder. Respostas a certas críticas. In: MOTTA, Manoel Barros (org). Estratégia, Poder-Saber (Ditos e Escritos IV). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: MOTTA, Manoel Barros (org). Ética, sexualidade, política (Ditos e Escritos V). 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. 23 ed. São Paulo: Graal, 2013.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GOELLNER, Vilodre Silvana. A produção cultural do corpo. In: GOELLNER, Vilodre Silvana; FELIPE, Jane; LOURO, Lopes Guacira. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.

GOMES, Nilma Lino. Corpo e cabelo como ícones de construção da beleza e da identidade negra nos salões étnicos de Belo Horizonte. 2002. Tese (Doutorado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. 3 ed. Belo Horizonte: PucMinas, 2012.

MATOS, Olgária. O corpo e o poder. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 24. n. 1, jan./marc./ 1984

MIRANDA, Sheila Ferreira. O “feio e o belo”: reflexões sobre os efeitos de uma ideologia do corpo. Psicolatina - Union Latino-americana de Entidades de Psicologia- ULAPSI – 2011.

MOREIRA, Adilson. Racismo Recreativo. São Paulo: Pólen, 2019.

OKSALA, Johanna, Liberdade e corpos. In: TAYLOR, Dianna. Michel Foucault: conceitos fundamentais. trad. Fábio Creder. Rio de Janeiro: Vozes, 2018.

PARAISO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação e currículos: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann: PARAISO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014.

REVEL, Judith. Dicionário de Foucault. Trad. Anderson Alexandre da Silva. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2011.

Published

2022-04-30

How to Cite

CALDEIRA, M. C.; ABREU, I. M. T. M. de. NARRATIVES OF BLACK DOCTORS ABOUT THEIR SCHOOLING PROCESS: skin color, hair and resistance. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–18, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62844. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62844. Acesso em: 12 may. 2024.