ANTI-RACIST PRACTICES IN CURRICULUM PROCESSES WITH WOMEN'S EVERYDAY EDUCATIONAL NETWORKS IN THE FORMATE RIVER BASIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62873

Keywords:

Black Women, Anti-racist practices, Curricular processes

Abstract

This article dialogues with the writings of a research teacher, engaged and unsubmissive, to highlight anti-racist practices in curricular processes involving ethnic-racial issues with the daily educational networks of women who live and fight in defense of the preservation of the Formate River in the municipality of Viana in the state of Espírito Santo. Women who are teachers, researchers and single mothers and, most of them, black women. In this way, the writing of the research was thought, practiced and woven connecting black feminist authors and writers, such as: Sueli Carneiro, Djamila Ribeiro and bell hooks, to the black literature of Carolina Maria de Jesus and Conceição Evaristo, in order to bring to light the female re-existences in the face of patriarchal oppression. For that, we have as a methodological contribution the studies with daily life and the narrative research. As for the production of data, we used narratives as a methodological procedure: fictional narratives, writings about experiences, 'narrativeimages' and loving dialogues with the subjects of the story and research practitioners. Thus, from the narratives of residents and local residents and members of local social movements, it was possible to problematize ethnic-racial issues. In this sense, we highlight the relevance of Federal Law nº 10.639/03, which made it mandatory for the teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture to be exercised in everyday school life and in other educational networks so that anti-racist practices take place in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edilene Machado dos Santos, Vila Velha City Hall

Professional Master's in Education from the Federal University of Espírito Santo and professor at the Secretary of Education of the State of Espírito Santo.

Soler Gonzalez, Federal University of Espirito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the Federal University of Espírito Santo.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz. Racismo estrutural. São Paulo: Polén, 2019.

ALVES, Nilda. Estudos dos cotidianos, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SUSSEKIND, Maria Luiza (orgs.). Curitiba: CRV, 2019.

ALVES, Nilda. Praticantepensante de cotidianos. In: GRACIA, Alexandra;

ARRAES, Jarid. Heroínas negras brasileiras em cordéis. São Paulo: Pólen, 2017.

BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 19 jul. 2021.

CARNEIRO, Sueli. Escritos de uma vida. São Paulo: Polén Livros, 2019.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano – artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017a. 200p.

EVARISTO, Conceição. Da grafia desenho de minha mãe: um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007, p. 16-21.

EVARISTO, Conceição. Escrevivências: 01 da série Ecos da Palavra. [Entrevista concedida ao] Instituto Tear. [S.l.], 2017b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4EwKXpTIBhE. Acesso em: 29 fev. 2020.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. 2. ed. Rio de Janeiro: Malê, 2016. 142p.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. 2. ed. Rio de Janeiro: Palas Mini, 2018b. 124p.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Belo Horizonte: Nandyala, 2018a.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em Processo. 2. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1978. 173p.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. 150p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários a prática educativa. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017a. 143p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 63. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017b. 253p.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013. 273p.

HOOKS, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Tradução de Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante. 2019b. 380p.

HOOKS, bell. Living to Love, 1993. Tradução: Vivendo de amor. Geledes. São Paulo, mar. 2010. Disponível em: https//arquivo.geledes.org.br/áreas-de-atuacao/questões- de-genero/180-artigos-degenero/4799-vivendo-de-amor. Acesso: 22 dez. 2019.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019a. 356p.

JESUS, Carolina Maria. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014. 200p.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das letras. 2019.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. 230p.

PASSOS, Raquel. Grita Mulher. Vitória: Livro-CD CEBI 30 anos – Caminhando e Celebrando a nossa história, 2017, 1 CD, faixa 08.

PASSOS, Raquel; CASTELAN, Maria de Fátima. Da mãe África viemos. Vitória: Livro-CD CEBI 30 anos – Caminhando e Celebrando a nossa história, 2019. 1 CD, faixa 04.

RAMOS, Andreia Teixeira. Marielle Franco, a potência da insubmissão!. Sul-Sul - Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 1, n. Especial, p. 35–52, 2021a. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/835. Acesso em: 8 dez. 2021.

RAMOS, Andreia Teixeira. Narrativas autobiográficas de uma mulher negra: identidades sociais de raça e gênero. Travessias. Cascavel, v. 13, n. 3, p. 15-34, set./dez. 2019. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23554. Acesso em: 28 jul. 2020.

REIGOTA, Marcos (2010). A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. Teias. Rio de Janeiro: ano 11, nº 21, jan/abr 2010. Disponível em: <http://periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/viewFile/533/446. Acesso em: 31 jul. 2013.

REIGOTA, Marcos. Aspectos teóricos e políticos das narrativas: ensaio pautado em um projeto transnacional. In: CORDEIRO, Rosineide; KIND, Luciana (orgs.). Narrativas, gênero e política. Curitiba: CRV, 2016.

REIGOTA, Marcos. Ecologistas. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 1999. 211p.

REIGOTA, Marcos; POSSAS, Raquel; RIBEIRO, Adalberto. Trajetória e narrativas da Educação Ambiental. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de Fala. São Paulo: Pólen, 2019a. 112p.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das letras, 2019b. 135p.

SANTOS, Edilene. Práticas pedagógicas e saberes socioambientais comunitários de um assentamento rural. In: Reunião Nacional ANPED, 39., 20 a 24 out. 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói, 2019. Disponível em: https://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_16_1. Acesso em: 15 fev. 2020.

SOARES, Gilson e PAGANUCCI, Etti. O sorriso de Marielle. Youtube.com.br. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=c9kjSgzgdTQ. Acesso em: 29 fev. 2020.

Published

2022-04-30

How to Cite

SANTOS, E. M. dos .; GONZALEZ, S. ANTI-RACIST PRACTICES IN CURRICULUM PROCESSES WITH WOMEN’S EVERYDAY EDUCATIONAL NETWORKS IN THE FORMATE RIVER BASIN. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–18, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62873. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62873. Acesso em: 16 jul. 2024.