The AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN BASIC AND HIGH EDUCATION

reflections in the STEM area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62952

Keywords:

Belonging, Educational environment, Public policy

Abstract

In Brazil, black people's access to education was prevented, orchestrated difficulted, and morally disadvantaged. After the enactment of laws that require the teaching of Afro-Brazilian culture (Federal Law n.º 10.639/2003) and a greater possibility of access to Higher Education (Federal Law n.º 12.712/2012). ), access to education for a large part of the Brazilian black people has made small advances, but there is still a long way to go, especially in the STEM area. This work aimed to understand the black culture from the perspective of black students in the training courses of the School of Chemistry and Food (EQA) of the Universidade Federal do Rio Grande - FURG, carrying out a quantitative analysis, of the number of admission and performance students, and qualitative, of the ATD of responses by one of them. The results found show that the number of black students who enter training courses at EQA/FURG is lower than the number of non-black students. Understanding that Afro-Brazilian culture is still not present in educational contexts, both at the basic and high level, black students at EQA/FURG have an income coefficient equal to non-university and graduation %. In other words, there is no lack of ability, a lack is an opportunity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Manuel de Souza, Federal University of Rio Grande, Brazil.

Doctor in Aquaculture and Junior Post-Doctoral fellow at the Federal University of Rio Grande.

Aline Dorneles, Federal University of Rio Grande, Brazil.

PhD in Science Education and professor at the Federal University of Rio Grande.

References

AIKENHEAD, Glen. Science Education: Border Crossing into the Subculture of Science. Studies in Science Education, [s. l.], v. 27, n. 1, p. 1–52, 1996.

ALLEN, Quaylan. Race, culture and agency: Examining the ideologies and practices of U.S. teachers of Black male students. Teaching and Teacher Education, [s. l.], v. 47, p. 71–81, 2015.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo, Brasil: Polén Produção Editorial LTDA, 2019.

ANDERSEN, Lori; WARD, Thomas J. Expectancy-value models for the STEM persistence plans of ninth-grade, high-ability students: A comparison between black, hispanic, and white students. Science Education, [s. l.], v. 98, n. 2, p. 216–242, 2014.

APPLE, Michael Whitman. Ideologia currículo. São Paulo, Brasil: Editora Brasiliense S.A., 1982.

ARBOLEYA, Arilda; CIELLO, Fernando; MEUCCI, Simone. “Educação para uma vida melhor”: Trajetórias sociais de docentes negros. Cadernos de Pesquisa, [s. l.], v. 45, n. 158, p. 882–914, 2015.

BENITE, Anna Canavarro et al. Cultura africana e Afro-brasileira e o ensino de química: Estudos sobre desigualdades de raça e gênero e a produção científica. [S. l.: s. n.], 2018. ISSN 0102-4698.v. 34.

BOWLES, Samuel; GINTIS, Herbert. Schooling in Capitalist America Revisited. Sociology of Education, [s. l.], v. 75, n. 1, p. 1, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Brasil: [s. n.], 1988.

BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília, DF, Brasil: Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências., 2003.

BRASIL. Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012. Brasília, DF, Brasil: Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências, 2012.

BRASIL. Lei No 12.990, de 9 de junho de 2014. Brasília, DF, Brasil: Reserva aos negros 20% (vinte por cento) das vagas oferecidas nos concursos públicos para provimento de cargos efetivos e empregos públicos no âmbito da administração pública federal, das autarquias, das fundações públicas, das empresas públicas e das soc, 2014.

BRASIL; IBGE. Censo Demográfico 2010: Educação e deslocamento. Censo Demográfico 2010: Educação e deslocamento: Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: [s. n.], 2010.

CARNEIRO, Sueli. Ideologia Tortuosa. [S. l.], 2008. Disponível em: https://www.geledes.org.br/ideologia-tortuosa/. Acesso em: 1 mar. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia - Saberes necessário à prática educativa. 57aed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 67aed. São Paulo, Brasil: Paz e Terra, 1970.

FURG. Universidade Federal do Rio Grande. [S. l.], 2021. Disponível em: www.furg.br. Acesso em: 31 mar. 2021.

GARCIA, Renísia Cristina. Identidade fragmentada: um estudo sobre a história do negro na educação brasileira: 1993-2005. Brasília, DF, Brasil: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2007. E-book.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 29, n. 1, p. 167–182, 2003.

IBGE. Censo demográfico 2010: Características da População e dos Domicílios: Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: [s. n.], 2011.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) Contínua 2016-2017: Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: [s. n.], 2018.

IPEA. Reserva de vagas para negros em concursos públicos: uma análise a partir do Projeto de Lei 6.738/2013. Brasília, DF, Brasil: [s. n.], 2014.

JARDIM, Daniele Barros; CALLONI, Humberto. As políticas de ações afirmativas na Furg: Princípios e conceitos que possibilitam uma reflexão acerca dos diferentes aspectos da diversidade presentes na Universidade. Revista Didática Sistêmica, [s. l.], v. 21, n. 2, p. 60–72, 2020.

JODELET, Penise. Os processos psicossociais da exclusão. In: SAWAIA, Bader et al. (org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 2aed. Petrópolis, RJ, Brasil: Editora Vozes, 1999. p. 53–67. E-book.

MARÇAL, José Antonio. Política de ação afirmativa na Universidade Federal Do Paraná e a formação de intelectuais negros (as). 195 f. 2011. - Universidade Federal do Paraná, [s. l.], 2011.

MILNER IV, H. Richard; MILNER, H. Richard. Analyzing poverty, learning, and teaching through a critical race theory lens. Review of Research in Education, [s. l.], v. 37, n. 1, p. 1–53, 2013.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3aed. Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil: Unijuí, 2016. E-book.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, [s. l.], v. 23, n. 78, p. 15–35, 2002.

NOGUERA, Pedro. Schools, prisons, and social implications of punishment: rethinking disciplinary practices. Theory into practice, [s. l.], v. 42, n. 4, p. 341–350, 2003.

NUNES, Marcus Vinicius de Souza; ANDRADE, Joachim. Batuque afro-gaúcho (in)visible identity. Revista Relicário, [s. l.], v. 5, n. 10, p. 52–65, 2005.

R CORE TEAM. R: Language and environment for statistical computing. Versão 4.0.2. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing, 2021. Disponível em: https://www.r-project.org/

RODRIGUES, Alberto Tosi. Sociologia da educação. 6aed. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Lamparina, 2007.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. 11aed. São Paulo, Brasil: Autores Associados, 1944.

SCHWARTZ, Stuart B. Segredos internos: engenhos e escravos na sociedade colonial 1550-1835. São Paulo, Brasil: Compainha das Letras, 1988.

SILVA, Ana Cecília da. A desconstrução da discriminação no livro didático. In: KABENGELE MUNANGA (org.). Superando o Racismo na Escola. 2aed. Brasília, DF, Brasil: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 21–37. E-book.

SILVA, Joselina da; EUCLIDES, Maria Simone. Falando de gênero, raça e educação: trajetórias de professoras doutoras negras de universidades públicas dos estados do Ceará e do Rio de Janeiro (Brasil). Educar em Revista, [s. l.], v. 34, n. 70, p. 51–66, 2018.

SLIMANI, Leïla. Leïla Slimani: “Quanto mais você progride na hierarquia social, mais branca você parece aos olhos dos brancos”. [S. l.], 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/cultura/2021-03-02/leila-slimani-quanto-mais-voce-progride-na-hierarquia-social-mais-branca-voce-parece-aos-olhos-dos-brancos.html. Acesso em: 1 mar. 2021.

TANINGCO, M.; MATHEW, A.; PACHON, H. STEM Professions: Opportunities and challenges for latinos in science, technology, engineering, and mathematics. a review of literature. New York, New York: [s. n.], 2008.

TYSON, Karolyn. Notes from the back of the room: Problems and paradoxes in the schooling of young black students. Sociology of Education, [s. l.], v. 76, n. 4, p. 326–343, 2003.

Published

2022-05-28

How to Cite

SOUZA, M. de; DORNELES, A. The AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN BASIC AND HIGH EDUCATION: reflections in the STEM area. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–16, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62952. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62952. Acesso em: 16 jul. 2024.