STATISTICAL EDUCATION IN THE LITERACY CYCLE

a systematic review of research carried out before and after the implementation of the BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.63178

Keywords:

Statistical Education, Literacy Cycle, Initial Years, Common National Curriculum Base

Abstract

This research aims to analyze how the theoretical and empirical research developed in the last decade (2012 - 2022), in the literacy cycle (1st and 2nd year), which reinforce or refute the proposal of the National Common Curricular Base (BNCC), on the Teaching Statistics. For this, a Systematic Literature Review was carried out, of research developed in Brazil and published in journals. The results indicate that even if highlighted in official guiding documents, the proposal for Statistical Education is not always implemented in a way that favors student protagonism. Sometimes it is limited to passive observation of shared information, not always referenced. Such points clash with the proposal to favor a critical analysis by students of data that are consumed daily. Such gaps can be grouped into three focal points: a) lack of ongoing teacher training to work with statistical content; b) elaboration of didactic materials that approach such contents in a “shallow” way; c) scarcity of research that shows the gap when dealing with the teaching-learning of statistics in Brazil. The relevance of resolute actions for the points raised is also highlighted, considering that the Teaching of Statistics provides the progressive development of skills such as critical thinking and argumentation based on facts, providing a work articulated with the general competences of the BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Danielle Gonzaga da Silva, Federal Institute of Education Science and Technology of Ceará, Brazil

Graduated in Pedagogy at the Federal University of Ceará.

Juscileide Braga de Castro, Federal University of Ceara, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Ceará and professor at the Faculty of Education at the same university.

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, Ensino de 1a a 4a série. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CASTRO, J. B.; CASTRO-FILHO, J. A. Desenvolvimento do pensamento estatístico com suporte computacional. Educ. Matem. Pesq., v.17, n.2, p. 870-896, 2015.

CAMPOS, C. R.; PERIN, A. P. Livro paradidático: um estudo voltado para o ensino/aprendizagem de Estatística na escola básica. Educação Matemática Pesquisa, v. 23, 2021.

CAVALCANTI, M.; GUIMARÃES, G. Compreensão de Escala Representada em Gráficos por Crianças e Adultos em Início de Escolarização. JIEEM, v.12, n.2, p. 207-220, 2019.

CONTI, K. C.; CARVALHO, D. L.; CARVALHO, C. F. Desenvolvimento profissional de professores potencializado pelo contexto colaborativo para ensinar e aprender estatística. Revista eletrônica de Educação, v. 10, n. 2, p. 155-171, 2016.

DIAS, C. F. B.; SILVA, G. C.; SANTOS-JUNIOR, G. A Educação Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental no Brasil: uma análise curricular. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 122-136, 2017.

EVANGELISTA, M. B. E.; GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, I. Propostas de Atividades com Tabelas em Livros Didáticos de Matemática dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental do Brasil e do Quebec. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 14, n. 1, p. 14-25, 2021.

ESTEVAM, E. J. G; CYRINO, M. C. C. T. Desenvolvimento Profissional de Professores em Educação Estatística. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 9, n. 1, p. 115-150, 2016.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; MARQUES, M.; CAVALCANTI, M. R. A educação estatística na educação infantil e nos anos iniciais. Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 2, 2010.

KITCHENHAM, B. Procedures for Performing Systematic Reviews. Austrália: 2004,33p. (Relatório Técnico NICTA 0400011T.1)

POFFO, C.; POSSAMAI, J. P.; SILVA, V. C. Trabalho Docente com Estatística nos Primeiros Anos de Escolarização: um Estudo de Caso. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 13, n. 2, p. 196-202, 2020.

PONTES, M. M.; CASTRO, J. B. A Construção do Conhecimento Matemático do Pedagogo: uma Investigação Sobre os Saberes para a Prática Pedagógica com Estatística. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 13, n. 4, p. 515-524, 2020.

PONTES, M. M. de; CASTRO, J. B. de. UMA BREVE DISCUSSÃO SOBRE A PRESENÇA DA ESTATÍSTICA NO CURRÍCULO DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–14, 2021.

PONTES, M. M. A temática ‘Probabilidade e Estatística’ nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da promulgação da BNCC: percepções pedagógicas. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 5, n. 12, 2019.

SAMÁ, S.; SILVA, R. C. S. Probabilidade e Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC. Zetetiké, v. 28, p.1 - 21, 2020.

SANTOS, C. M. C., PIMENTA, C. A. M.; NOBRE, M. R. C. The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Revista Latino-Americana de Enfermagem [online]. 2007, v. 15, n. 3

SOUZA, D. C.; VASCONCELOS, M. L. ; CASTRO, J. B. . Reflexões e concepções de uma professora em relação à estatística, a partir de uma formação baseada no ensino remoto. BOLETIM CEARENSE DE EDUCAÇÃO E HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, v. 8, p. 1122-1138, 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. StArt - LAPES. Disponível em: http://lapes.dc.ufscar.br/tools/start_tool. Acesso em: abr. 2022.

Published

2023-01-25

How to Cite

SILVA, D. G. da .; CASTRO, J. B. de. STATISTICAL EDUCATION IN THE LITERACY CYCLE: a systematic review of research carried out before and after the implementation of the BNCC. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–15, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.63178. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/63178. Acesso em: 16 jul. 2024.