UNIVERSITY MODELS AND CURRICULUM THEORIES

effects in the ways in which they are approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.63350

Keywords:

University models, Curriculum theories, Approximation

Abstract

The university models that are conceived today have direct effects on the conformation of higher education curricula, which generates tension in the ways in which they are related: they integrate, exclude each other, approach, and distance themselves, according to the different historical configurations in which they are inserted. This tension results in: i) what is meant by university, which responds to the concept of a modern university, translated by the inseparability between research, teaching and extension, and ii) what is meant by higher education, which prepares to serve the market and which, also, can be affiliated to a marketing conception. Thus, this article aims to observe how a given conception of university is related to a conception of curriculum. The proximities in the ways in which they are constituted showed different effects for the construction of a modern concept of university and for the emergence of a service-providing university (CHAUÍ, 2001). The service-providing university deconstructs the university as a social institution with inseparable teaching, research and extension. In the relationship of approximation between university models and curriculum theories, a public university model was also evidenced, largely restricted to its traditional function of training multipurpose professionals for the job market. This function of the public university is in correlation with the concept of a service-providing university.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lilian Pereira Palácio, Ceara State University, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and Professor at the State University of Ceará.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. Trad. Vinícius Fiqueira. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Lei 9.394/96, que estabelece as diretrizes e bases da educação. Brasília: DF, 1996. Disponível em http://legislacao.planalto.gov.br Acesso em 08/06/2022.

BRASIL. Lei 5.540/68, fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília: DF, 1968. Disponível em https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/109783/lei-5540-68 Acesso em 08/06/2022.

CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1995.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Rev. Bras. Educ., nº 24, set/dez, 2003, pp. 5-15.

CHAUÍ, Marilena. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

CHAVES, Vera Lúcia. Privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação dos oligopólios. Educação & Sociedade., Campinas, v. 31, n. 111, p. 481-500, abr.-jun. 2010. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acessado em 07/06/2022.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Trad. Mirian Chnaiderm e Renato Janini Ribeiro. 2ª Ed. São Paulo: Perspectivas, 2008.

DURHAM, E. O ensino superior no Brasil: público e privado. São Paulo: USP, 2003. Disponível em: http://www.nupps.usp.br. Acesso em 06/06/2022.

FREITAG, Michel. Le naufrage de l’université. Paris: La Découvert, 1996.

HUMBOLDT, Guillermo. Sobre a organização interna e externa dos estabelecimentos científicos superiores em Berlim. In: La Idea de La universidad em Alemania. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1959.

LOPES, Alice. MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MOREIRA, Antonio Flávio B. & SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. 2ª Ed. São Paulo, 1995.

MOREIRA, Antonio Flávio B. Currículo, utopia e pós-modernidade. In MOREIRA, Antonio Flávio B. (org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997.

PALÁCIO. Lilian P. O discurso da reforma e seus efeitos no ensino superior: a estruturação curricular em cursos de Letras. Tese (Doutorado), Faculdade de Educação (FEUSP), Universidade da São Paulo (USP), São Paulo-SP, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise prática? In: SACRISTÁN, J. Gimeno. & GOMÉZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o ensino. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 125-142.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 2ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003a.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2003b.

TRINDADE, Hélgio. Universidade em perspectiva: sociedade, conhecimento e poder. In: Revista Brasileira de Educação, nº 10, jan/fev/mar/abr, 1999.

WALKERDINE, Valerie. Developmental psicology and the child-centered pedagogy. In: HENRIQUES et al. (orgs). Changing the subject, psychology, social regulation and subjectivity. Londres: Matheuen, 1984.

Published

2023-02-10

How to Cite

PALÁCIO, L. P. . UNIVERSITY MODELS AND CURRICULUM THEORIES: effects in the ways in which they are approaches. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.63350. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/63350. Acesso em: 20 may. 2024.