EDUCATIONAL FOUNDATIONS DECONSTRUCTION, HYPERPOLITIZATION AND HEGEMONY

implications of discourse theory in curriculum studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.63669

Keywords:

Curriculum Theory, Discourse Theory, Post-structuralism

Abstract

This text focuses  on the theoretical debate about the implications of incorporating Laclau and Mouffe's poststructuralist theory of discourse into the field of curriculum studies. When describing how discourse theory reconfigures the notion of hegemony and social identities on non-essentialist bases, the work focuses, more specifically, on the effects of hyperpoliticization and deconstruction of educational foundations raised by the incorporation of theory into studies in the field of resume. By enhancing the political struggle for the meaning of any terms and ways of imagining, thinking, describing and trying to define education and the social purposes of schooling, it is argued that discourse theory amplifies, indefinitely, discursivity in the field of curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Clívio Pimentel Junior, Federal University of Western Bahia, Brazil.

Doctor in Education from the Federal University of Bahia and professor at the Federal University of Western Bahia.

References

BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 2005, v. 35, n. 126, p. 539-564. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002>. Acesso em: 5 jul. 2022.

BIESTA, Gert. Say you want a Revolution… Suggestions for the impossible future of Critical Pedagogy. Educational Theory, v. 48, n. 4, p. 499-510, 1998.

BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 808-825, dez., 2012. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000300009. Acesso em: 5 jul. 2022.

BIESTA, Gert. Para Além da Aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BIESTA, Gert. The Beautiful Risk of Education. London: Routledge, 2016.

COSTA, Hugo Heleno Camilo; CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da. Normatividade, Desconstrução e Justiça: para além do dever ser na Base Nacional Comum da Formação de Professores. Currículo sem Fronteiras, Pelotas, v. 21, p. 1246-1265, 2021. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss3articles/costa-cunha.html>. Acesso em: 28 jun. 2022.

CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da; COSTA, Hugo Heleno Camilo. Da Expectativa de Controle ao Currículo como Experiência em Tradução. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 33, p. 141-163, 2019. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5280>. Acesso em: 28 jun. 2022.

DIAS, Rosanne Evangelista. Sentidos Produzidos Nas Políticas Curriculares De Formação Docente. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 8, n.1, p. 022-034, 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/rec.2015.v8n1.006021/13123>. Acesso em: 7 jun. 2022.

DIAS, Rosanne Evangelista. BNCC no contexto de disputas: implicações para a docência. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57075>. Acesso em: 7 jun. 2022.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 33, p. 44-57, 2013. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24364/17342>. Acesso em: 7 jun. 2022.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar e emancipação: uma leitura pós-fundacional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 104-130, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/198053143551>. Acesso em: 7 jun. 2022.

HOWARTH, David; STAVRAKAKIS, Yannis. Introducing Discourse Theory and Political Analysis. In: HOWRATH, David; NORVAL, Aletta; STAVRAKAKIS, Yannis. Discourse Theory and Political Analysis: identities, hegemonies and social change. Manchester: Manchester University Press, 2000

LACLAU, Ernesto. A Razão Populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto. Los Fundamentos Retóricos de la Sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Democracia nas políticas de currículo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 2012, v. 42, n. 147, p. 700-715. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300003>. Acesso em: 7 jun. 2022.

LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e Intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel. A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015a. p. 117-147.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 445-466, maio/ago. 2015b. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/16735>. Acesso em: 7 jun. 2022.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel. Conversas com Ernesto Laclau. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel. A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015, v. 1, p. 9-14.

LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza; OLIVEIRA, Gustavo Gilson. A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Ed. UFPE, 2018.

MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. (Orgs.). Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2ªed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

OLIVEIRA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Anna Luiza; MESQUITA, Rui Gomes de. A teoria do discurso de Laclau e Mouffe e a pesquisa em educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1327-1349. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574>. Acesso em: 09 jun. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Articulações Discursivas em torno do Significante Natureza da Ciência: currículo, formação, política. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 50, p. 88-104, jul/set, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.12957/teias.2017.26713>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio; CARVALHO, Maria Inez; SÁ, Maria Roseli. Pesquisa (Auto)Biográfica em Chave Pós-estrutural: conversas com Judith Butler. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 203-222, jan/abr, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i1.0011>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, C.; CARVALHO, M. I. S. S.; SÁ, M. R. G. B. Currículo, (Auto)biografias e Diferença: políticas e poéticas do incontrolável no cotidiano da educação em ciências. Revista E-Curriculum, v. 16, n. 1, p. 29-59, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p29-59>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Políticas curriculares, diferença, pertencimento: ponderações sobre o uso do conceito de comunidades epistêmicas em chave pós-estrutural. Revista Linhas, Santa Catarina, v. 19, n. 41, p. 213-241, set/dez, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5965/1984723819412018213>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL JÚNIOR, Clívio. Demandas discursivas regulatórias para “fazer a BNCC sair do papel” no Oeste da Bahia. Roteiro, Santa Catarina, v. 46, p. e23806, 2020a. Disponível em: <https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23806>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Demandas Identitárias nas Políticas de Currículo para o Ensino das Ciências. Revista Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 1, p. 94-119, 2020b. Disponível em: <https://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n1p94-119>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Base Nacional Comum Curricular no Oeste da Bahia: políticas da tradução em relatos de professores. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 901-923, maio/ago. 2021a. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n2.22>. Acesso em: 09 jul. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Deslocamentos Discursivos e as Competências das Ciências da Natureza na BNCC: contingência, precariedade e a impossibilidade de um “todos” para o currículo. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. Especial, p. 1–13, 2021b. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/60459>. Acesso em: 9 jul. 2022.

VATTIMO, Gianni. As Aventuras da Diferença: o que significa pensar depois de Heidegger e Nietzsche. Lisboa: Edições 70, 1980.

VATTIMO, Gianni. O fim da Modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. 2ªed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-10-15

How to Cite

JUNIOR, C. P. EDUCATIONAL FOUNDATIONS DECONSTRUCTION, HYPERPOLITIZATION AND HEGEMONY: implications of discourse theory in curriculum studies. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–14, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.63669. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/63669. Acesso em: 16 aug. 2024.