THE INTEGRATED CURRICULUM AND THE PEDAGOGY OF ALTERNANCE

contributions to the integral formation of the subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.63771

Keywords:

Integrated Curriculum, Comprehensive Training, Pedagogy of Alternation

Abstract

This study aims to point out some contributions of the Integrated Curriculum and the Pedagogy of Alternation for the integral formation of the subject in EFAN – Escola Família Agrícola de Natalândia – MG. It makes it possible to understand the concepts of curriculum, discuss the concept of Integrated Curriculum, characterize the Pedagogy of Alternation (PA) and analyze the relationship of the Integrated Curriculum with the Pedagogy of Alternation. It refers to a descriptive research, framed in the qualitative approach. As for the procedures, it is a bibliographic review, through the survey of articles and books by renowned authors that discuss the curriculum, the Integrated Curriculum and the Pedagogy of Alternation. In addition, the information expressed in the Pedagogical Political Project - PPP of EFAN on the subject researched is also analyzed. In this sense, it is possible to infer that with the PA, using pedagogical instruments that are available, it is possible to carry out work with practices of the Integrated Curriculum. It is a very innovative experience, in which the student has the possibility to integrate studies into social life. In addition, it allows the student to be the protagonist of the teaching-learning process and seeks to organize education, especially in the countryside, with the purpose of training subjects in an integral way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Belchior Ribeiro Leite, Federal Institute of Brasilia, Brazil

Master in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Brasília, Pedagogical Supervisor and Professor at the Municipal School Diomedes de Araújo Valadares.

Rosa Amélia Pereira da Silva, Federal Institute of Brasilia, Brazil

PhD in Literature and Social Practices by the University of Brasilia and Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Brasilia.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. 3ª Ed. Porto Alegre: Ed. Artmed; 2006.

BERNSTEIN, Basil. A Estruturação do Discurso Pedagógico: classe, código e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

CASALI, Jessica Pereira; GONÇALVES, Josiane Peres. Pós-estruturalismo: algumas considerações sobre esse movimento do pensamento. Disponível em: file:///C:/Users/Microsoft/Downloads/84-92.pdf. Acesso em: 1ºde agosto de 2021.

CORDEIRO, Georgina N. K.; HAGE, Salomão Mufarre; REIS, Neila da Silva. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo.Em Aberto. Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-125, abr. 2011.

COSTA, Maria Adélia da. Currículo Integrado: concepções, perspectivas e experiências. Belo Horizonte:CEFET-MG.2011.

DEMO, Pedro. Professor do Futuro de Reconstrução do Conhecimento. 5. Ed. Petrópolis, RF: Vozes, 2007.

FAZENDA, Ivani (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

FOERSTE, Erineu; PUIG-CALVÓ, Pedro; CALIARI, Rogério Omar (Orgs.). Pedagogia da Alternância: 50 anos em Terras Brasileiras. 1. ed., Curitiba: Appris, 2019.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5ª ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1981.

FROSSARD, Antonio Carlos. Conhecendo a Pedagogia da Alternância: contextualização, questões teóricas e práticas. Nova Friburgo: Editora Frossard, 2018.

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e prática. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.

KULLER, José Antônio; MORAES, Francisco de. Currículos Integrados: no Ensino Médio e na Educação Profissional. São Paulo: Ed. SENAC. 2016.

MACHADO, Lucília Regina Souza. Ensino médio e técnico com currículos integrados: propostas de ação didática para uma relação não fantasiosa. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?user=83ZtjS8AAAAJ&hl=pt-BR. Acesso em: 4 set. 2021.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOURA, Dante Henrique. Ensino Médio Integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação integral? Educ. e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n.3, p. 705-720, jul./set. 2013.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. EFAN DE Natalândia. Natalândia - MG, 2020. https://www.efan.com.br/pedagogico. Acesso em: 22 nov. 2020.

RAMOS, Marise Nogueira. Concepção de Ensino Médio Integrado. Natal, 2008.

SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-01-31

How to Cite

LEITE, B. R.; SILVA, R. A. P. da. THE INTEGRATED CURRICULUM AND THE PEDAGOGY OF ALTERNANCE: contributions to the integral formation of the subject. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–14, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.63771. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/63771. Acesso em: 16 jul. 2024.