PHYSICAL EDUCATION IN INTEGRATED HIGH SCHOOL

analysis of the curriculum conception present in the Pedagogical Course Projects of the IFPA/Itaituba Campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.63883

Keywords:

Integrated high school, Integrated curriculum, Physical education

Abstract

The proposal of integral human formation, defended by the integrated secondary education, from the construction of the integrated curriculum, aims to overcome the fragmentation between propaedeutic and technical education. This logic was understood for the physical education curricular component, which, inserted in the mentioned curricular proposal, should supplant the dualist perspective. However, diving into history reveals that these integrations have been based on traditional, technicist and utilitarian perspectives on curriculum. Outlining the questions about this scenario. The present study aims to analyze the pedagogical projects of the high school course integrated in the IFPA campus Itaituba, to bring to light the curricular conception defended by the physical education curricular component. To this end, we used documentary research, of a qualitative nature, questioning the PPCs of the integrated technical courses in Agroecology, Buildings and Informatics, through content analysis. The results point to physical education sheltered in a curricular perspective with strong technical and traditional traits, which it is intended to overcome, but which are actually reedited. We believe that analytical impressions reflect certain theoretical perspectives, which are not watertight, but are subject to articulations, expansions and hybridizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Suellen Ferreira Barbosa , Federal University of Pará, Brazil.

Graduated in Physical Education from Escola Superior Madre Celeste and Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of the state of Pará.

Marcio Santos, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pará and Professor at the same institution.

References

ALMEIDA, P; IAHNKE, S. L. P. Lei13.415, BNCC do Ensino Médio e o Instituto Federal Sul-Rio-Grandense: desafios na implementação. Revista eletrônica Pesquiseduca. V.13, N.32, p.1225-1247, set. Dez. 2021

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas de educação física. Cadernos CEDES, v. 19, n. 48, p. 69-88, 1999.

CIAVATTA, M. Reforma do ensino médio: uma leitura crítica da lei n.13.415/2017 – adaptação ou resistência? Holos, ano 34, vol. 04. p. 207-222. 2018.

GHIRALDELLI JUNIOR, P. História da educação brasileira. 1° Ed. São Paulo: Cortez, 2005.

GOMES. L. C. S. A Educação Física como componente curricular no ensino médio integrado do Instituto Federal do Pará campus Belém. Dissertação-programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, do Instituto de Ciências da Educação – ICED, da Universidade Federal do Pará – UFPA.2019.

GORDO, Margarida E. S. C.; SANTOS, Marcio A. R.; MOREIRA, Wagner W. A história da educação física no Brasil e suas bases legais. Belém, PA: Açaí, 2014.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

MINAYO, M. C. de L. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19 ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

MORAES, F de; KULLER, J. A. Experiências nacionais e internacionais de currículo integrado de ensino médio. In: REGATTIERI, Marilza e Castro, Jane Margareth (0rgs.). Currículo integrado para o ensino médio: das normas à prática transformadora. Brasília: Unesco, 2013.

MORAES, F de; KULLER, J. A. Currículos integrados no ensino médio e na educação profissional: desafios, experiências e propostas. Cordão-São Paulo: Editora Senac, 2016.

MOURA.D H; GARCIA, S. R.O; RAMOS, M. N. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Brasil.2007.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Editora Phorte, 2009.

PINTO, J.M R. O ensino médio. In: OLIVEIRA, R. L. P. de; ADRIÃO, T. Organização do ensino no Brasil: níveis e modalidades na Constituição Federal e na LDB. 2° Ed. São Paulo: Xamã, 2007, p. 47-52.

RAMOS, Marise. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio, CIAVATTA, Marise RAMOS, Marise (orgs.). O ensino médio integrado. Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação– Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.

SANTOS, B. de. S. Para além do pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, n° 78. 2007.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de Educação Física. 2° Ed. São Paulo: Cortez, 1992.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. – Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. – 3ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

Published

2023-02-10

How to Cite

BARBOSA , S. F. .; SANTOS, M. PHYSICAL EDUCATION IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: analysis of the curriculum conception present in the Pedagogical Course Projects of the IFPA/Itaituba Campus. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.63883. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/63883. Acesso em: 16 may. 2024.