POLITICAL-DISCURSIVE CONSTRUCTIONS AROUND ONE ALL FOR/FOR EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.64400

Keywords:

Educational policies, Populism, All for Education

Abstract

From a post-foundational and post-structural perspective, this article aims to contest the political-discursive construction of the “Todos pela Educação” (TPE) organization as a collective identity that should represent “everyone” in the Brazilian educational scenario. The idea of ​​totality and full representation is problematized as impossible projects in the political debate. The main source considered for empiricism deals with the content made available by the organization on its official website. The alternatives discussions are made from a structural cut, focusing on Ernesto Laclau's (2013, 2014) discussion of populism, in dialogue with Brazilian authors who also think of educational policies as discursive practices. We observe the TPE not only placing itself as a “representative” of the so-called organized civil society, but claim its social recognition as an authority in educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Soares, College of Application of the Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and professors at the College of Application of the Federal University of Rio de Janeiro.

Rosanne Evangelista Dias, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and professor at the State University of Rio de Janeiro.

References

ARAUJO, Hellen Gregol. A nova filantropia e a Base Nacional Comum Curricular: a política investigada por redes. 2021. 192f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

BALL, Stephen J. Educação Global S.A. Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BIGLIERI, P. Populismo y emancipaciones. La política radical hoy. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Nacional Autónoma de México. Nueva Época, v. 229(1), p. 245-262, 2017.

BIGLIERI, P.; PERELLÓ, G. En el nombre del pueblo. El populismo kirchnerista y el retorno del nacionalismo. Documento de Trabajo. Escuela de Politica Y Gobierno. Universidad Nacional de San Martín, 2007. Disponível em: www.unsam.edu.ar

DIAS, Rosanne Evangelista; BORGES, Veronica. Por uma Educação/aprendizagem ao longo da vida: traços discursivos nas políticas curriculares. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. Martins de.; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Sousa de (Orgs.). A Teoria do Discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UFPE, 2018, p. 333-360.

CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da; LOPES, Alice Casimiro. Base Nacional Comum Curricular no Brasil: regularidade na dispersão. Revista Investigación Cualitativa, p. 23-35, 2017.

EVANGELISTA, Olinda; LEHER, Roberto. Todos pela Educação e o episódio Costin no MEC: a pedagogia do capital em ação na política educacional brasileira. Trabalho Necessário, n. 15, p. 1-29, 2012.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto. A razão populista. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto. Ernesto Laclau defende o populismo latino-americano para assegurar a participação da população na política. Confira entrevista com o teórico argentino autor do livro "A Razão Populista". GZH. Cultura e Lazer, dezembro de 2014. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/ cultura-e-lazer/noticia/2014/04/ernesto-laclau-defende-o-populismo-latino-americano-para-assegurar-a-participacao-da-populacao-na-politica-4473305.html . Acesso em: 12 set. 2022.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Trad. Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumo? Revista Brasileira de Educação, n. 26, p. 109-183, maio/jun./jul./ago. 2004.

LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Veronica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, n. 157, p. 486-507, jul./set. 2015.

LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel; BURITY, Daniel. A contribuição de Hegemonia e estratégia socialista para as ciências humanas e sociais. In: LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Trad. Joanildo A. Burity; Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios, 2015, p. 7-32.

LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de. O populismo na visão inovadora de Laclau. In: LACLAU, Ernesto. A razão populista. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013, p. 9-17.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista E-curriculum, n. 0, p. 1.530–1.555, out./dez. 2014.

MACEDO, Elizabeth. Repolitizar o social e tomar de volta a liberdade. Educação em Revista, v. 34, p. 1-15, 2018.

MACEDO, Elizabeth. A educação e a urgência de “desbarbarizar” o mundo. Revista e-Curriculum, São Paulo, PUC-SP, v. 17, p. 1.101-1.122, 2019.

MARCHART, Olivier. Teoria do Discurso, pós-estruturalismo e paradigma da Escola de Essex. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (orgs.). Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014, p. 9-13.

MARTINS, André Silva. A Educação Básica no século XXI: o projeto do organismo “Todos pela Educação”. Práxis Educativa, Ponta Grossa, n. 1, p. 21-28, jan./jun. 2009.

MARTINS, Erika Moreira. Todos pela Educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

MENDONÇA, Daniel. Quem tem medo do populismo? In: SIMPÓSIO POPULISMO UMA QUESTÃO AMERICANA, 2021, Florianópolis. YouTube. Florianópolis: UFSC, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dog-YjUKY_w . Acesso em: 5 set. 2022.

MENDONÇA, Daniel; MACHADO, Igor Suzano Machado. Apresentação do dossiê: O populismo e a construção política do povo. Mediações - Revista de Ciências Sociais, p.10-27, 2021.

MOUFFE, Chantal. Sobre o político. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

MOUFFE, Chantal. Por um populismo de esquerda. Trad. Daniel Mendonça. São Paulo: Autonomia Literária, 2019.

OLIVEIRA, Gustavo G.; OLIVEIRA, Anna Luiza; MESQUITA, Rui G. de. A Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe e a pesquisa em Educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1.327-1.349, out./dez. 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade.

PESSOA, Carlos. Hegemonia em tempos de globalização. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto (orgs.). Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014, p. 151-162.

SANTOS, Geniana; BORGES, Veronica; LOPES, Alice Casimiro. Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade. Linhas Críticas, Brasília, v. 25, p. 239-256, 2019.

SOARES, Ana Paula Peixoto. Todos pelos discursos de responsabilização docente como política de currículo para a formação de professores. 2021. 160f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Compromisso Todos pela Educação: bases éticas, jurídicas, pedagógicas, gerenciais, político-sociais e culturais. São Paulo, 2006.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Estatuto Social. São Paulo, 2013.

Published

2022-10-15

How to Cite

SOARES, A. P.; DIAS, R. E. POLITICAL-DISCURSIVE CONSTRUCTIONS AROUND ONE ALL FOR/FOR EDUCATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–12, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.64400. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64400. Acesso em: 16 jul. 2024.