BRAZILIAN SCHOOL EDUCATIO

ideological-cultural and socioeconomic tensions and possibilities of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.64488

Keywords:

Formal education, Curriculum reform, Ideological-cultural context

Abstract

The essay presented here brings a theoretical-reflective exercise that approaches basic education and the contemporary Brazilian school from the perspective of the ideological, cultural, social and economic context. Based on the literature, it criticizes ideologies that permeate decisions about education systems, influencing school identity, curricular reforms and the project of society to be built (or preserved) based on the education offered to new generations. Despite the worrying prospects, however, there are possibilities of resistance that must be explored and carried forward by those who are dedicated to building an emancipatory education, with a view to equal opportunities and the ideological, cultural and socioeconomic transformation of Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosimari Ruy, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Brazil.

Master in Education from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" and PhD student in School Education from the same institution.

Vitor Machado, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho".

Francisco Rolfsen Belda, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Brazil.

PhD in Production Engineering from the University of São Paulo and Professor at the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho".

References

CAPRA, Fritjof. A teia da vida. Tradução de Newton Roberval Eichemberg. São Paulo: Cultrix, 1997.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo. A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Tradução de Roneide Venancio Majer e Klauss Brandini Gerhardt. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2006, p. 17-30.

CENTRO DE REFERÊNCIAS EM EDUCAÇÃO INTEGRAL. 7 educadores brasileiros fundamentais para compreender a educação integral. Da Redação, 03 jan. 2017. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/7-educadores-brasileiros-fundamentais-compreender-educacao-integral. Acesso em: 07 out. 2022.

CUNHA JUNIOR, José Eustáquio Rodrigues. Os desafios da BNCC e o novo ensino médio: rumo a uma formação aligeirada. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Docência do Ensino Superior) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano, Ipameri, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1926. Acesso em: 07 out. 2022.

FUJITA, Elza Tie; FRANCO, Sandra Aparecida Pires. Leitura literária: saberes docentes e formação de professores. Reunião Científica Regional da ANPED – Educação, movimentos sociais e políticas governamentais, UFPR, Curitiba, 24-27 jul. 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/EIXO6_ELZA-TIE-FUJITA-SANDRA-APARECIDA-PIRES-FRANCO.pdf. Acesso em: 07 out. 2022.

LAMOSA, Rodrigo et al. Classe dominante e educação em tempos de pandemia: uma tragédia anunciada. Parnaíba: Editora Terra sem Amos, 2020.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4 ed. São Paulo: Loyola, 2003.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5 ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

MORIN, Edgar. Educação e cultura. Seminário Internacional de Educação e Cultura, SESC Vila Mariana, São Paulo, ago. 2002. Disponível em: https://edgarmorin.sescsp.org.br/categoria/palestra/1-educacao-e-cultura. Acesso em: 07 out. 2022.

PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante; COSTA Cleide Jane de Sá Araújo. A cultura digital no cotidiano das crianças: apropriação, reflexos e descompassos na educação formal. EDUCAÇÃO, v. 6, n. 3, p. 135-146, 2018. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2018v6n3p135-146. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/4117. Acesso em: 07 out. 2022.

RUY, Rosimari; KERBAUY, Maria Teresa Miceli; BELDA, Francisco Rolfsen. Paradigmas enredados: visões contemporâneas sobre a sociedade planetária na era digital. In: MARASSI, Alessandra Barros; ANTUNES, Janaína Quintas (Org.). Encontro Virtual da Associação Brasileira de Cibercultura, 2. Novos letramentos, apropriação das tecnologias e o ciberespaço como construção coletiva: anais do II Encontro Virtual da ABCiber [recurso eletrônico]. São João da Boa Vista: UNIFAE, 2021. Disponível em: https://abciber.org.br/simposios/index.php/virtualabciber/virtual2021/paper/view/1579. Acesso em: 07 out. 2022.

RUY, Rosimari. Repensando a educação escolar no contexto da cibercultura: reflexões e potencialidades. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 05, ed. 08, vol. 11, p. 17-26, ago. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/repensando-a-educacao. Acesso em: 07 out. 2022.

SAVIANI, Demerval. A Pedagogia histórico-crítica e a educação escolar. In: SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 32 ed. Campinas: Autores Associados, 1999, p. 75-88.

TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; BELTRÃO, José Arlen. Destruição de forças produtivas e o rebaixamento da formação da classe trabalhadora: o caso da reforma da BNCC do ensino médio. Germinal: Marx. Educ. em Debate, Salvador, v. 11, n. 1, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v11i1.32000. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/32000. Acesso em: 07 out. 2022.

Published

2023-04-04

How to Cite

RUY, R.; MACHADO, V.; BELDA, F. R. BRAZILIAN SCHOOL EDUCATIO: ideological-cultural and socioeconomic tensions and possibilities of resistance. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–7, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.64488. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64488. Acesso em: 16 jul. 2024.