ILLUSTRATED PANDEMIA

curriculum creations from digital storytelling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64553

Keywords:

Illustration, Remote Learning, Digital storytelling

Abstract

This article aims to expose storytelling practices in teacher training, within the context of remote teaching caused by the Covid-19 pandemic. We have worked with the idea of self-hyperwriting as modes of narrative production and the idea of teaching dramaturgies - understood as the art of telling stories through a didactic design. To contextualize these ideas, we present two experiences based on the dramatization of the pandemic: an exercise in the production of comics with digital illustrations, carried out with students from the UERJ Pedagogy course, and the production of an illustrated book that presents stories of the pandemic in remote teaching. In these two examples, storytelling is understood as a didactic gesture for the creation of formative listening and storytelling environments (DELEUZE, 2011) of other possible worlds, as a production of narrative records of common people (CERTEAU, 2014 ), always alert to the dangers of a unique story (ADICHIE, 2018) and understanding life as an artwork (FOUCAULT, 1994). All these processes took into account the specificities of narrating life in cyberculture, with all the possibilities of the language of hypermedia.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tania Lucía Maddalena, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the same institution.

Leonardo Nolasco-Silva, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Comparative Literature from Universidade Federal Fluminense, PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the latter institution.

References

ADICHE, Chimamanda Ngozi. El peligro de una historia única. Barcelona: Penguin Ranbom House, 2018.

ALVES, Nilda. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. In: Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, out-dez. 2010.

ALVES, Nilda. Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos/organização e introdução Alexandra Garcia, Inês Barbosa de Oliveira; textos selecionados de Nilda Alves. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

BUTLER, Judith. Corpos que importam: Os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: n-1 Edições, 2019.

CARRIÓN, Jorge. Lo viral. Barcelona: Galáxia Gutemberg, 2020.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

DELEUZE, Gilles. Abecedário de Gilles Deleuze. Série de entrevistas concedidas à jornalista Claire Parnet em 1991 e veiculadas na TV Escola em 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles. O que é filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 3. São Paulo: Editora. 34, 2004.

DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.

ECO, Umberto. Obra Aberta. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ECO, Umberto. Seis passeios pelo bosque da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ESCÓSSIA, Liliana da. A invenção técnica: transindividualidade e agenciamento coletivo. Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre, v. 13, nº 2, jul/dez. 2010, pp. 16-25.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1977.

FOUCAULT, Michel. “À propos de la généalogie de l’éthique: un aperçu du travail en cours” (entrevista com H. Dreyfus e P. Rabinow, segunda versão) in: Dits et écrits (1980-1988), IV, Paris: Gallimard, 1994, 609-631.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; DREYFUS, Hubert (Eds.), Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. Tecnologias de si, 1982. Verve, 6: 321-360, 2004.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, nº 93, p. 1273-1288, set./dez., 2005.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LATOUR, Bruno. Reagregando o Social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador/Bauru: Edufba/Edusc, 2012.

MADDALENA, Tania Lucía. Digital Storytelling: uma experiência de pesquisa-formação na cibercultura. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

MADDALENA, Tania Lucía; COUTO JUNIOR, Dilton; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros. O que dizem os memes da educação na pandemia? Dilemas e possibilidades formativas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 16, p. 1518-1534, dez. 2020.

MAGGIO, Mariana. Híbrida: enseñar en la universidad que no vimos venir. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tilde Editora, 2022. (Libro digital, EPUB)

NOLASCO-SILVA, Leonardo. Tecnodocências: a sala de aula e a invenção de mundos. Salvador: Devires, 2019.

NOLASCO-SILVA, Leonardo; LO BIANCO, Vittorio. Os isolados e os aglomerados da Cibercultura: ensino remoto emergencial, educação a distância e educação online. Salvador: Devires, 2022.

NOLASCO-SILVA, Leonardo; MADDALENA, Tania Lucía. Hiperescritas de si, currículos insurgentes e educação online: modos de fabular as docências na pandemia (e além dela). Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, [S. l.], v. 11, n. 1, 2022. DOI: 10.9771/re.v11i1.45542. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/45542. Acesso em: 29 nov. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

TEIXEIRA, Marcelle Medeiros. Na pandemia, nem tudo que reluz é ouro: discutindo fake news e o fenômeno da pós-verdade em tempos de necropolítica no Brasil. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) - Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2022.

Published

2022-12-15

How to Cite

MADDALENA, T. L.; NOLASCO-SILVA, L. . ILLUSTRATED PANDEMIA: curriculum creations from digital storytelling. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–16, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64553. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64553. Acesso em: 16 jul. 2024.