THE THE CHILD EDUCATION CURRICULUM AND FIELDS OF EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64682

Keywords:

Childhood, Curriculum, Fields of experience

Abstract

The work seeks to discuss the notion of fields of experience with the objective of demonstrating how this concept affects the ways of functioning of the early childhood education curriculum and the processes of childhood education engendered by them. Although in the form of an essay, the text is also elaborated from a cartographic research still in progress, based on the conversations made with teachers of public day care centers and preschools in the city of Rio de Janeiro who participate in a university extension project that addresses this theme. It points out that the idea of fields of experience allows early childhood education curriculum to design educational processes centered on the own and singular demands of the childhood; concluding that the concept of fields of experience enables early childhood education curriculum to be politically affirmed as differential ways of understanding and producing childhood education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sammy W. Lopes, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the State University of Rio de Janeiro.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB 05/2009. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil, Brasília: MEC, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº: 20/2009. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – Consulta Pública. Brasília: MEC, 2018.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo, SP: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles. Espinoza: Filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. Disponível em: https://www.academia.edu/15252804/El_abecedario_de_Gilles_Deleuze. Acesso em: 30 out. 2022.

FOCHI, Paulo. S.; A didática dos campos de experiência. Revista Pátio Educação Infantil, nº 49. Porto Alegre, RS: Grupo A, 2016.

FOCHI, Paulo S. Ludicidade, continuidade e significatividade nos campos de experiência. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lucia Goulart de (orgs.). Campos de experiência na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Leitura Crítica, 2015.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução de Marcia de Sá Cavalcanti Schuback. Petrópolis: Vozes, 2002.

KOHAN, Walter Omar. A infância da Educação e o Conceito de Devir-Criança. In: Infância: entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LOPES, Sammy W. Como criar para si um corpo aprendente? Ou, o que se passa entre o desejo, o pensamento e o tempo em uma educação para a potência. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Espírito Santo, 2011.

LOPES, Sammy W. O Currículo, a Infância e o Tempo. In: Currículos e Artistagens: Ética e estética para uma educação inventiva. Curitiba: CRV, 2022.

MALAGUZZI, Loris. A criança é feita de cem. Disponível em: https://www.escolaateliecarambola.com.br/single-post/2016/03/03/a-crian%C3%A7a-%C3%A9-feita-de-cem. Acesso em: 30 de out. 2022.

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental Transformações Contemporâneas Do Desejo. Porto Alegre: Sulina, 2006.

Published

2022-12-15

How to Cite

LOPES, S. W. THE THE CHILD EDUCATION CURRICULUM AND FIELDS OF EXPERIENCE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–9, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64682. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64682. Acesso em: 16 jul. 2024.