CRUSH, AFFECTIONS, AND NUDE DOWNPOURS

the curriculum of nudity in the production of sexualities in cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.67246

Keywords:

Curriculum, Sexualities, Cyberculture

Abstract

The practice of capturing and sharing one's own nudity through nude self-portraits contributes to the integration of the body, sexuality, gender, and nudity into the worldwide network of computers and other digital artifacts. In this study, the aim is to investigate the modes of operation of the curriculum of nudity in the production of relationships of sexuality and gender in cyberculture. The curriculum of nudity was researched through the netnography of three secret groups on the social network Facebook, based on the discourse analysis inspired by Michel Foucault. The argument put forth is that the curriculum of nudity produces the position of the cyborg subject and the fruit-of-being-ourselves, characterized by the practice of photographing oneself naked and sharing nudes with crushes through digital applications. In this curriculum, playful activities are activated that dissent from compulsory heterosexuality in social networks and construct safe networks for sharing nude selfies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luíza Cristina Silva Silva, Federal University of Alagoas, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Professor at the Federal University of Alagoas.

Shirlei Sales, Federal University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in education from the Federal University of Minas Gerais and Professor at the same institution.

References

AMARAL, Adriana; NATAL, Geórgia; VIANA, Lucina. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. Farmecos/PUCRS. Porto Alegre, dezembro, nº 20, 2008. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article/view/4829/3687. Acesso em: 28 de jul, 2018

ASPIS, Renata. Minorias e Territórios: Ocupações. ETD – Educação Temática Digital. Campinas, v. 19, jan-mar, 2017. P 63 – 74. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8647856/15183. Acesso em: 28 de jul, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v19i0.8647856

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão de identidade. 5º ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.

EVANGELISTA, Gislene Rangel. #CurrículodoFacebook: denúncia da crise e demanda pela reforma do Ensino Médio na linha do tempo da escola. 2016. 188f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-graduação em Educação: conhecimento e Inclusão Social. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a Análise do Discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197 – 223, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009

FOUCAULT, Michel. A ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 20ª ed, 2010b.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense. 7ª ed. 2008b.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 1º ed. – São Paulo, Edição Paz e Terra, 2014a

FOUCAULT, Michel. O Governo de Si e dos Outros. São Paulo: Martins Fontes. 2010c.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o Poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, IX. Genealogia da Ética, Subjetividade e Sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. p. 118 – 141.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território e População. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 38º ed. Petrópolis: Vozes, 2010a.

GREEN, Bill; BIGUM, Chris. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos em educação. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 1998. p 208 – 248.

HALL, Stuart. A Centralidade da Cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, v.22, n.2, 1997. p 15 – 46

JUNQUEIRA, Rogério. Pedagogia do Armário e Currículo em Ação: heteronormatividade, heterossexismo e homofobia no cotidiano escolar. In: MISKOLCI, Richard; PELÚCIO, Larissa. Discursos Fora da Ordem: sexualidades, saberes e direitos. São Paulo: Annablume. 2012

KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Tradução: Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Heteronormatividade e homofobia. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação/UNESCO,v. 32, 2009. p 85-93

PARAÍSO, Marlucy. Currículo e Mídia Educativa Brasileira: poder, saber e subjetivação. Chapecó: Argos, 2007.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A Cartografia como Método de Pesquisa-Intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org). Pistas para o Método Cartográfico: pesquisa-interveção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulinas, 2009.p 17 - 32.

PELÚCIO, Larissa. Afetos, Mercados e Masculinidades contemporâneas: notas iniciais de uma pesquisa em aplicativos móveis para relacionamentos afetivos/sexuais. Revista Contemporânea. São Carlos, p. 209 – 333, v. 6, n 2, jul-dez, 2016. Disponível em: http://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/526. Acesso em: 24 de set, 2017. DOI: https://doi.org/10.4322/2316-1329.016

ROSE, Nikolas. Como se deve fazer a história do eu? Revista Educação e Realidade, n 26 (1), p. 33 – 57, jan-julh, 2001b.

ROSE, Nikolas. Governando a alma: a forma do eu privado. In: Liberdades Reguladas: a pedagogia construtivistas e outras formas de governo do eu. Org. Tomaz Tadeu da Silva. 2º Edição. Editora Vozes. 1999.

ROSE, Nikolas. Inventando nossos eus. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Editora Autêntica. 2001ª, p.137 – 205.

SALES, Shirlei Rezende. Orkut.com.escol@: currículos e ciborguização juvenil. 2010. 230f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 3ºed, 2015.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

SOUSA, Alípio de. Foucault: o cuidado de si e liberdade ou a liberdade é uma agonística. In: In: JÚNIOR, Durval; VEIGA-NETO, Alfredo; SOUSA, Alípio (Orgs.). Cartografias de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p 13 - 27

TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2024-03-13

How to Cite

SILVA, L. C. S.; SALES, S. CRUSH, AFFECTIONS, AND NUDE DOWNPOURS: the curriculum of nudity in the production of sexualities in cyberculture. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e67246, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.67246. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67246. Acesso em: 19 dec. 2024.