NEGO VEIO PROFESSOR

ancestry, decolonization and reenchantment of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67268

Keywords:

Education; Replumbing; Old black; Curriculum; Decolonization

Abstract

The article traces the paths from the knowledge based on Afro-Brazilian and indigenous practices with the guidance of the ancestral teacher Pai Joaquim da Calunga, a Preto Velho who goes to a Terreiro de Umbanda located in the north zone of Rio de Janeiro. Whirling in the civilizing molds of a hegemonic culture, crossing other possibilities of being and being in the world, inciting the creative power of students, with Banda and Quimbanda, mixing plural bodies that circulate in school spaces and that often instill the idea of being doomed to certain negative ends on the outskirts, is that we are going to make the rounds spin. In the logic of an Education as an experience of freedom of being and of accumulation and exchange of vital force, like axé, the responsibility is to establish a point in a piece of curricular vine and untie the knots of colonial violence, exercising the fluidity of the different possible paths. Therefore, this article is based on the idea that it is not always possible to avoid the death of the physical body, but it is possible to re-enchant the world through the power of life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nielson Rosa Bezerra, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in History from the Fluminense Federal University and Professor at the State University of Rio de Janeiro.

Bruna Maria Almeida Luiz, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil.

Master in Education at the State University of Rio de Janeiro and Professor at the State Education Network of Rio de Janeiro.

References

ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma história única. Companhia das Letras, 1ª edição, 2019.

BEZERRA, Nielson Rosa; LAURENTINO, Eliana, Baixada Negra: Escritas, identidades e processos educativos em diáspora. Duque de Caxias: Esteio, 2022.

BEZERRA, Nielson. A cor da Baixada: escravidão, liberdade e pós-abolição no Recôncavo da Guanabara. Duque de Caxias: APPH-CLIO, 2012.

D’ANDREA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitos e sujeitas periféricos. São Paulo: Dossiê Subjetividades Periféricas, V39n01, 19-36, 2020.

FERREIRA, Marta. Ìtàn - oralidades e escritas: um estudo de caso sobre cadernos de hunkó e outras escritas no Ìlè Aṣé Omi Larè Ìyá Sagbá. 2015. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

FERREIRA, Marta. De menina à rainha/de rainha à menina: identidades tecidas em narrativas afrodiaspóricas; In: Revista de Ciências Humanas e Linguagens; Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Campus XVIII V2: - n.3 Jan : Jul :: 2021. p. 1- 524 ISSN 2675-6781

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido - 4ª ed. (1ª edición: 1992). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LUIZ, Bruna Maria de Almeida. É devagar, é devagarinho: Pai Joaquim da Calunga e as desconstruções de correntes sociais e educacionais da colonialidade. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2022.

MACHADO, Vanda. Pele da Cor da Noite. 2. ed Salvador: EDU-FBA, 2017.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1, 2018.

MENDES, Andrea. Sua bandeira na Aruanda está de pé: caboclos e espíritos territoriais centro-africanos nos terreiros e festas da independência (Bahia, 1824-1937). Tese (Doutorado em História), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

MIGNOLO, Walter. Desobediência Epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n.34, p. 287-324, 2008.

RUFINO, Luiz; SIMAS, Luiz Antonio. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

RUFINO, Luiz; SIMAS, Luiz Antonio. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020.

SANTOS, Antonio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

SIMAS, Luiz Antonio. Pedrinhas miudinhas: ensaios sobre ruas, aldeias e terreiros. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2013.

SIMAS, Luiz Antonio. O país de Sete Encruzilhadas. Revista Caju, 2018.

SIMAS, Luiz Antonio. Umbandas: uma história do Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

SLENES, Robert Wayne. “Malungu, Ngoma Vem!”: África coberta e descoberta no Brasil. In: Revista USP, 12:48-67. São Paulo, dez.-jan.-fev. 1991-2, e Cadernos do Museu da Escravatura, 1. Luanda, 1995 (com correções).

SLENES, Robert Wayne. A Árvore de Nsanda transplantada: cultos kongo de aflição e identidade escrava no sudeste brasileiro (século XIX). In: LIBBY, Douglas Cole & FURTADO, Júnia Ferreira. (orgs.). Trabalho livre, trabalho escravo: Brasil e Europa, séculos XVII e XIX. São Paulo: Annablume, 2006, p. 291-292.

SODRÉ, Muniz. O Terreiro e a Cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Imago Ed.; Salvador, BA: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2002.

Published

2023-08-31

How to Cite

BEZERRA, N. R.; LUIZ, B. M. A. NEGO VEIO PROFESSOR: ancestry, decolonization and reenchantment of education . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–10, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67268. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67268. Acesso em: 11 may. 2024.