RURAL EDUCATION DEGREE IN PROCAMPO

analysis of curriculum designs for training rural educators

Authors

Keywords:

Rural Education, Natural Sciences and Agroecology, Curriculum

Abstract

The objective of this article was to analyze different degrees in rural education (LEDOCs) in terms of the forms of their curricular designs. What motivated this analysis was the movement of the educational policy of the Support Program for Higher Education in Rural Education (PROCAMPO), which inserted curricular innovations such as Pedagogical Alternation and training by knowledge area. In this way, the Pedagogical Projects of Courses of sixteen institutions were analyzed with regard to: a) the debate around the area of ​​knowledge; b) the debate on agroecology and (c) the choice of each course and the curriculum design to work with interdisciplinarity and provide multidisciplinary training by area of ​​knowledge. The analysis was guided by the curricular texts and the matrices developed. From the analysis of the data, what was noticed is that a minority of courses bring more in-depth debates on Natural Sciences and Agroecology in their projects. It was also noticed a diversity of curricular formats that were organized in three different curricular designs. In general, what can be understood is that PROCAMPO boosted curricular innovations in Brazilian Universities and contributed to the establishment of curricular diversity in undergraduate courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ehrick Eduardo Martins Melzer, Federal University of Paraná, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraná and permanent professor at the Federal Technological University of Paraná.

 

References

ALTIERI, Miguel. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. Guaíba: AS-PTA/Agropecuária. 2002. 592p.

CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: ARROYO, Miguel Gonzales; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Monica Castagna (Org.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 87-132.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CALDART, Roseli Salete. Trabalho, agroecologia e educação politécnica nas escolas do campo. In: PIRES, João Henrique; NOVAES, Henrique Tahan; MAZIN, Angelo Diogo; LOPES, Joice Aparecida (orgs). Questão agrária, cooperação e agroecologia, vol. III. São Paulo: Outras Expressões, no prelo. Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/ruralidade/trabalho-agroecologia-e-educacao-politecnica-nas.pdf. Acesso em: 06 de Jul. 2023.

CHASSOT, Attico Inácio. Das disciplinas à indisciplina. Curitiba: Ed. Appris. 2016.

FÁVERO, Osmar. Cultura popular educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal. 1983.

FERNANDES, Bernardo Mançano; MOLINA, Monica Castagna. O Campo da Educação do Campo. In: MOLINA, Monica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de (Orgs.). Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2005.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1983.

GOODSON, Ivor Frederick. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes Editora. 1995.

MELZER, Ehrick Eduardo Martins. O movimento da política educacional PROCAMPO: uma análise das licenciaturas em educação do campo na região sul do Brasil. 2020. 341f. Tese (Doutorado em Educação) - Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

MELZER, Ehrick Eduardo Martins. Educação do e no campo e agroecologia: novos caminhos para a educação científica. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional (POLIGES), Itapetinga, v. 3, n. 1, p. 137-155, 2022.

MELZER, Ehrick Eduardo Martins; DAHMER, Gilson Walmor; FERREIRA, Júlio César David. Agroecologia e ciências na docência compartilhada: memórias na LECAMPO da UFPR Litoral. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 12, p. e24030, 2024.

MOLINA, Monica Castagna. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista , Curitiba, n. 55, p. 145-166, 2015.

MOLINA, Monica Castagna. Contribuições das licenciaturas em educação do campo para as políticas de formação de educadores. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, nº. 140, p. 587-609, 2017.

MUNARIM, Antônio. Educação do campo no cenário das políticas públicas na primeira década do século 21. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 51-63, 2011.

SAUL, Tamine Santos; MUENCHEN, Cristiane. Licenciaturas Em Educação Do Campo Nas Ciências Da Natureza: Um Olhar Para Suas Especificidades. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.36, e223382, p. 1-26, 2020.

SOUSA, Romier da Paixão. Agroecologia e educação do campo: desafios da institucionalização no brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, nº. 140, p.631-648, 2017.

Published

2024-08-10

How to Cite

MELZER, E. E. M. RURAL EDUCATION DEGREE IN PROCAMPO: analysis of curriculum designs for training rural educators. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e67285 , 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67285. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand