CONTEMPORARY EDUCATIONAL REFORMS IN THE FACE OF CURRICULUM THEORIES

two concepts, and a single interest.

Authors

Keywords:

Educational Reforms, Discursive Manipulation, Neoliberalism, Curriculum Theories

Abstract

This article is affiliated with the Study and Research Group on Curriculum, Democratic Management, and Educational Policies - GECPOL at the Federal Institute of Farroupilha - IFFAR/RS. Its core focus lies in analyzing educational reforms within the current tumultuous political landscape of Brazil. With this context in mind, the objective is to discuss how legal texts have been presented to Brazilian society. Within the realm of new legal frameworks for teachers' and schools' work, we underscore the High School Reform and the implementation of a new National Common Curricular Base. Drawing from Dagnino's theory of perverse confluence, the aim is to examine how these texts are constructed and presented to society. In essence, this involves scrutinizing the semantic distortions that often mask intentions and interests that frequently diverge from the aspirations of the working class – the predominant class within the Brazilian population. Given that this article seeks to comprehend the genuine intentions behind legal texts and their production conditions, the chosen methodology, to best achieve the study's objectives, is the analysis of discourse rooted in the French school. Furthermore, a brief analysis of curriculum theories that aided in justifying the principal conclusions is also conducted, demonstrating that the new legislations perpetuate the dominance by upholding traditional curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Pereira Soares, Instituto Federal Farroupilha, Brasil.

Specialist in Portuguese Language and School Management from the Centro de Ensino Superior Dom Alberto, master's student in Professional and Technological Education from the Instituto Federal Farroupilha and teacher at the municipal public network of Santa Maria-RS.

Letícia Ramalho Brittes, Federal Institute Farroupilha, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pelotas. Professor at the Federal Institute Farroupilha.

Laila Azize Souto Ahmad, Federal Institute Farroupilha, Brazil.

PhD in education from the Federal University of Santa Maria. Professor at the Federal Institute of Science and Technology.

References

ANDRADE, Maria Carolina Pires de; NEVES, Rosa Maria Correa das.; PICCININI, Claudia. Lino. Base nacional comum curricular: disputas ideológicas na educação nacional. Colemarx, 2017. Disponível em: http://www.niepmarx.blog.br/MM2017/anais2017/MC37/mc373.pdf. Acesso em: 05/03/2023.

APPLE, Michael W. Produzindo diferença: neoliberalismo, neoconservadorismo e a política de reforma educacional. Linhas Críticas, v. 21, n. 46, p. 606–644, 2016. DOI: 10.26512/lc.v21i46.4684. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4684. Acesso em: 10 julho de. 2023.

APPLE, Michael W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. Tradução de Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

BALL, Stephen John. Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In: BALL, Stephen John; MAINARDES, Jefferson. Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 201. p. 78-99

BALL, Stephen John. Performatividades e Fabricações na Economia Educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, v. 35, n. 2, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/15865. Acesso em: 08 julho. 2023.

CARVALHO, Carlos Alberto. FONSECA, Maria Gislene Carvalho. Violência em acontecimentos políticos: jornalismo e lawfare no caso Lula. Galaxia (São Paulo, online), ISSN 1982-2553, Especial 1 - Comunicação e Historicidades, p. 100-112, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542019441720. Acesso em 03 de ago 2023

COSTA, Campolini Luciane da.; MIOTTO, Catolino Raymundo, Gislene. A Avaliação da aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica: uma análise das práticas avaliativas nos cursos técnicos subsequentes no IFSC - Campus Caçador. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 6, n. 1, p. 113-134, 2022. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/721. Acesso em: 24 nov. 202.

DAGNINO, Evelina. Construção democrática, Neoliberalismo e Participação: os dilemas da confluência perversa. Politica & Sociedade, Florianópolis, v. 1, n. 5, p. 137-161, 2004.

PAULA, Ana Paula Paes de. Administração pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão social. Revista de Administração de Empresas. v. 45, n. 1, São Paulo, 2005.

GALEANO, Eduardo As veias abertas da América Latina. Tradução de Galeno de Freitas. 39ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000. 307p. Título original: Las venas abiertas de America Latina. (Coleção Estudos Latino-Americanos, v.12).

GANDIN, Luís Armando; DE LIMA, Iana Gomes. A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais. Educação e Pesquisa, 42 (3), Jul/Sep, 2016 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/pHbhwFvxKmGNtMDGQd6Ltqx/?lang=pt. Acesso em: 13 de julho de 2023

GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira. Interesses mercadológicos e o “novo” Ensino Médio. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 131-145, 2017. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/753/pdf. Acesso em 20 de Abril de 2024.

HASHIZUME, Cristina Miyuki. O trabalho docente na rede estadual e impactos na docência: ensaio a partir de experiências de campo no estado de São Paulo. In: Quando os Professores Adoecem: Demandas para a Psicologia e a Educação: FACCI,M.G.D, URT, SC (org.) Editora: UFSM, 2020, p.121-141

HOSTINS, Regina Célia Linhares.; ROCHADEL, Olívia. Contribuições de Stephen Ball para o campo das políticas educacionais. Revista de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.23, n.1, p.61-84, jan./abr.,2019. E-ISSN:1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.v23i1.11947

MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de política e suas contribuições para análise da trajetória de políticas educacionais. Atos de Pesquisa em Educação, v. 1, n. 2, abr. 2007, p. 94-105. ISSN 1809-0354.Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/34. Acesso em: 20 nov. 2023. doi: http://dx.doi.org/10.7867/180

ORLANDI, Eni Puccinelli. Michel Pêcheux e a Análise de Discurso (Michel Pêcheux et l’Analyse de Discours). Estudos da Língua(gem), v. 1, n. 1, 2005, p. 9-13. DOI: 10.22481/el. v1i1.973. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/973. Acesso em: 16 jul. 2023.

ORLANDI, Eni Puccinelli (1999). Análise de discurso: Princípios e procedimentos. Campinas: Pontes (2001) Os jornais e os operários. Marxist Internet Archive, 2005. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/gramsci/1916/mes/jornais.htm. Acesso em 15/02/2023

RAMOS, Marise, FRIGOTTO, Gaudencio. Medida Provisória 746/2016: a contrarreforma do ensino médio do golpe de estado de 31 de agosto de 2016. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 70, dez. 2016, p.30-48.

SCHNEID, Scherer Susana. Performatividade, trabalho docente e escola pública: um mapa dos estudos sobre a temática. Revista de Educação e Sociedade, v. 6, n. 13, p. 29-47, 27 dez. 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

TOSTA, Kesia Silva.; NEY, Marlon Gomes; SILVA, Renata Maldonado. Reforma do Estado e políticas de avaliação da qualidade da Educação Básica no Brasil. Educação, v. 45, n. 1, 2020, p. 1–22. DOI: 10.5902/1984644436288. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/36288. Acesso em: 24 nov. 2023.

TOMMASI, Livia de; WARD, Mirian Jorge.; HADDAD, Sergio. O Banco Mundial e as Políticas Educacionais. 2.ed.Cortez Editora: São Paulo,1996.

TRIVIÑOS, Augusto. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2024-07-18

How to Cite

SOARES, J. P.; BRITTES, L. R.; AHMAD, L. A. S. CONTEMPORARY EDUCATIONAL REFORMS IN THE FACE OF CURRICULUM THEORIES: two concepts, and a single interest. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68041, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/68041. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand