BETWEEN SCENES, POEMS AND SONGS:

stories of life in high school

Authors

Keywords:

Theater of the Oppressed. , (Auto)biographical Research, High School

Abstract

The implementation of the New Secondary Education, proposed by law 13,415/2017, has been questioned by different segments of the school community. However, it is believed that during the struggle process, for its repeal, students cannot be subject to pedagogical compromises (“gambiarras”), especially at this stage of their training. For this reason, the objective of this work is to discuss the construction of a curricular arrangement, focused on a Formative Itinerary, in Languages ​​and their Technologies, combining the foundations of the Theater of the Oppressed, from the perspective of (auto)biographical research, and narratives (autobiographical). In this way, based on biographical processes, through theater, poetry and music, it is possible to understand how ethical and aesthetic training, based on speaking/listening in school spaces, promotes new ways of being and being in the world, contributing to the integral development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Barbara Rangel Silva, Instituto Federal Fluminense, Brazil.

Graduated in Performing Arts from the Federal University of Ouro Preto and Professor of Arts at Colégio Atlântico Macaé.

Valéria de Souza Marcelino, Instituto Federal Fluminense, Brazil.

PhD in Natural Sciences with an emphasis on Science Teaching from the Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, full professor at the Instituto Federal Fluminense.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Trad. Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). A proposta de BNCC do ensino médio: alguns pontos para o debate. 2018. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/anped_contra_bncc_em_para_cne_maio_2018.pdf. Acesso em: 29 out, 2023

ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). Ensino Médio: o que as pesquisas têm a dizer? Subsídios para a consulta pública. Seminários ANPEd - Relatório Final. Rio de Janeiro. 2023. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/relatorio_finalseminarios_anped_ensino_medio_-_o_que_as_pesquisas_tem_a_dizer_-_aprovado_28-06.pdf. Acesso em: 20 abr, 2024.

BOAL, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do Teatro. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BOAL, Augusto. O Arco-Íris do Desejo: O Método Boal de Teatro e Terapia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Indicadores Educacionais: Taxas de Distorção Idade-Série. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/taxas-de-distorcao-idade-serie. Acesso em: 30 out, 2023.

BRASIL. Lei nº. 9394, de 1996. Brasília DF: Senado, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 30 out, 2023.

BRASIL. Lei nº. 13.415, de 2017. Brasília DF: Senado, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 30 out, 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 25 maio, 2023.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos Epistemológicos da Pesquisa Biográfica em Educação. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 333-346, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xhw4bbpW3HZkPQZhTtWLcbH/. Acesso em: 25 out, 2023.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p.17-34.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 20 abr, 2024.

KOUDELA, Ingrid Dormien; SANTANA, Arão Paranaguá de. Abordagens Metodológicas do Teatro na Educação. Ciências Humanas em Revista. São Luís, v.3, n.2, p. 145-154, 2005. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Arte/artigos/metodo_teatro.pdf. Acesso em: 31 out, 2023.

LIMA, Ludmilla. Após reforma do ensino médio, alunos têm aulas de 'O que rola por aí', 'RPG' e 'Brigadeiro caseiro'. Jornal O Globo online, Rio de Janeiro, 13 fev, 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/noticia/2023/02/aula-de-rpg-ou-de-cuidados-com-o-pet-professores-e-pais-criticam-disciplinas-inusitadas-do-novo-ensino-medio.ghtml. Acesso em: 20 abr, 2024.

MELSERT, Ana Luísa de Marsilllac; BOCK, Ana Mercês Bahia. Dimensão subjetiva da desigualdade social: estudo de projetos de futuro de jovens ricos e pobres. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 773-806, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507135302. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3LQrJfXVNBhJBrMWZ8kWSyq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 out, 2023.

MORENO, Jacob Levy. Psicodrama. 12.ed. São Paulo: Cultrix, 1997.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade Narrativa e Poder Auto(trans)formador. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 27 mar, 2024.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 329-343, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/vBbLxwHQHLFnfrS48HYbhxw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 out, 2023.

SANTOS, Bárbara. Teatro do Oprimido Raízes e Asas: uma teoria da práxis. Rio de Janeiro: Ibis Libris, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA, Lúcia Isabel da Conceição; CORDEIRO, Paula Maíra Alves; EVANGELISTA JÚNIOR, Jorge Martins. Processos de Educação Popular das Juventudes Negras e Periféricas: significados e contribuições da Rede Emancipa de cursinhos populares em Belém - Pará. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 31, n. 01, p. 57–74, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13676. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13676. Acesso em: 24 mar, 2024.

SIMÕES, Cassiana Ferreira; AMARAL, Shirlena Campos de Souza. A relação entre a escolaridade e a pobreza: uma análise das políticas para democratização do acesso ao ensino superior no Brasil. Revista Brasileira de Ensino Superior. Passo Fundo, v. 4, n. 2, p. 21-43, 2018. DOI: https://doi.org/10.18256/2447-3944.2018.v4i2.2392. Disponível em: https://seer.atitus.edu.br/index.php/REBES/article/view/2392. Acesso em: 27 mar, 2024.

Published

2024-07-12

How to Cite

SILVA, J. B. R. .; MARCELINO, V. de S. BETWEEN SCENES, POEMS AND SONGS:: stories of life in high school. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68479, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/68479. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand