FROM TEACHER TO CURATOR
culture industry and the crafting of flexibilities in the school curriculum
Keywords:
Educational curatorship, Culture Industry, Pop cultureAbstract
This essay discusses the creation of flexibilities as part of the school curriculum through educational practices based on products of the Culture Industry, addressing both the potential uses and risks associated with this approach. The analysis is based on a narrative literature review, emphasizing the following theoretical frameworks: the evolution of the concept of curriculum, the diversity of perspectives on curricular flexibility, the challenges of teaching in this age of media culture, and the use of pop culture products as generative themes (as conceived by Brazilian educator Paulo Freire). It concludes with the proposal of a “curator teacher” who adapts the curriculum to fill its gaps with pop culture products, while maintaining an awareness of the inherent contradictions of the Culture Industry, particularly its potential for alienation.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução: Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ALMEIDA, Siderly do Carmo Dahle de. Convergências entre currículo e tecnologias [recurso eletrônico]. Curitiba: Intersaberes, 2019.
ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 62-74, mai-ago 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 out. 2023.
ARISTÓTELES. Arte poética. 1. ed. São Paulo: Blucher, 2020. E-book. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br. Acesso em: 28 out. 2023.
ARISTÓTELES. Retórica. Madrid, Espanha: Instituto de Estudios Politicos, 1953.
CORTELLA, Mario Sergio; DIMENSTEIN, Gilberto. A era da curadoria: o que importa é saber o que importa!. 1. ed. Campinas: 7 Mares, 2022. E-book. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br. Acesso em: 28 out. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
GESSER, Verônica. A evolução histórica do currículo: dos primórdios à atualidade. Contrapontos, ano 2, n. 4, p. 69-81, jan-abr 2002. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/135. Acesso em: 25 out. 2023.
GIBSON, William. Neuromancer. Tradução: Fábio Fernandes. São Paulo: Aleph, 2014.
GOWIN, D. Bob. Educating. Ithaca: Cornell University Press, 1987.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2001.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
LEITE, César. Por entre linhas e experimentações estéticas com cotidianos escolares: resistências e produções de mundos. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 3, p. 1-12, 2023. ISSN 1983-1579. DOI: 10.15687/rec.v16i3.68439. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68439.Acesso em: 25 jul. 2024.
MACHADO, Dinamara Pereira; SOARES, Kátia Regina Dambiski. Currículo e sociedade [recurso eletrônico]. Curitiba: Contentus, 2020.
MARANDINO, Martha. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal?. Ciência & Educação., Bauru, SP, v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017. DOI: 10.1590/1516-731320170030001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cmjvH7v4mFZMsdjV5bWLJfM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 out. 2023.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. 20. ed. Tradução: Reginaldo Sant’Anna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
PASSOS, Luiz Augusto. Tema gerador. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
PROFETA, Guilherme. Do museu à reportagem à sala de aula: a transposição didática de reportagens baseadas em fontes museológicas. Comunicação & Educação, v. 28, n. 2, p. 49-63, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v28i2p49-63. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/212294. Acesso em: 26 jul. 2024.
PROFETA, Guilherme; SANTOS, Roger dos; OLIVEIRA, Amanda Maria Franco de. Práticas educativas e entretenimento: mapeamento da utilização da cultura pop como material didático no Ensino Superior. Dialogia, n. 46, p. e24101, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.24101. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/24101. Acesso em: 26jul. 2024.
SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: Uma reflexão sobre a prática. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
SANTOS, Roger dos. Educação superior, gamificação e emulação: a dimensão estética do jogo e da aprendizagem. 2021. 135f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2021. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/educacao/teses/2021/roger-dos-santos.pdf. Acesso em 01 out. 2023.
SANTOS, Thaís Sanches; RIBEIRO, Nathália Cristina; CARVALHO, Helder Silva. “Animais fantásticos e onde habitam”: utilizando a cultura-pop no ensino de Zoologia. Arquivos do Mudi, Maringá-PR, v. 24, n. 2, p. 78-83. set. 2020. DOI: 10.4025/arqmudi.v24i2.54644.Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/54644. Acesso em 30 out. 2023.
SAVIANI; Demerval; MARTINS, Marcos Francisco; CARDOSO, Mario Mariano Ruiz. Catarse na pedagogia histórico-crítica: a concepção de Saviani: entrevista. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 1, n. 1, p.163-217, jan./jun. 2015. DOI: 10.22476/revcted.v1i1.29.Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/29/177. Acesso em: 19 jul. 2024.
SOUZA, Renato Fontes de. Objetos digitais de aprendizagem de História do Brasil para o Ensino Médio: uma proposta de roteiro avaliativo para o professor-curador. 2017. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5432903. Acesso em 27 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.