STATE OF KNOWLEDGE ABOUT RESEARCH WITH CURRICULUM DOCUMENTS (national and local)

Brazilian basic school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.30090

Keywords:

Basic school, State of Knowledge, BDTD, Curriculum

Abstract

In this work we aim to analyze part of the results obtained in a Master's thesis, organized on the exercise of mapping dissertations and theses produced in graduate education programs between 1998 to 2013. It is worth noting that we operate with data from the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), identifying those productions that minimally brought studies on the stages of early childhood education and elementary education, in the perspective of recontextualizing the ideological discourse on the distribution of knowledge. Therefore, we chose as categories of analysis, curriculum, Basic School, Basic Education, distribution of knowledge, knowledge (as intellectual constructions historically produced by humanity), quality (include quality education, quality in education, among other variations of use found, relating to relations with knowledge) and evaluation. Among the results of the analyzes, we highlight the small contingent of works, which were dedicated to the study of the distribution of knowledge, as well as the expressive regional inequality in the distribution of theses and dissertations produced. Finally, the language chosen in education is not neutral, because with it we understand the educational reality in one way and not in another, highlight certain problems, take a stand before them and express our intentions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Rabelo Marques, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

Master in Education by the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul, currently a PhD student in the same Programaultura.

Fabiany de Cássia Tavares Silva, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

PhD in Education from the Graduate Program in Education: History, Politics, Society, from the Pontifical Catholic University of São Paulo and professor-researcher at the Federal University of Mato Grosso do Sul.

References

FELDHAUS, D. C. Gestão estratégica e desempenho na educação básica: um estudo multi-caso das escolas catarinenses melhores colocadas na avaliação do IDEB 2009. 2013. 146 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em:<https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/107317>. Acesso em: 26 nov. 2015.

GONZAGA, N. M. Qualidade da educação: o que dizem os pesquisadores da área e os professores do ensino fundamental. 2013. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. Disponível em:<https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3486>. Acesso em: 26 nov. 2015.

MARQUES, A. R. Neoliberalismo Educativo no contexto do desenvolvimento curricular da Escola Básica (1998- 2013). Dissertação. Campo Grande: UFMS, 2016. 224p.

MATOS, A. M. dos S. Prova Brasil: concepções dos professores sobre a avaliação do rendimento escolar e o ensino de matemática no município de Aracaju (SE). 2012. 158 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2012. Disponível em:< https://bdtd.ufs.br/handle/tede/1800>. Acesso em: 26 nov. 2015.

MATHEUS, D. dos S. O discurso da educação de qualidade nas políticas de currículo. 2013. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: <http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_5e13de2d2c6de33c2900c1094a0b149>. Acesso em: 27 nov. 2015.

MONTEMÓR, M. L. Autoavaliação institucional: dimensões políticas e gestão democrática. 2013. 121 f. Dissertação(Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. Disponível em: <http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/SCAR_212a2eeb7e5782c2676d6f8648a30ffd>. Acesso em: 26 nov. 2015.

ROSA, M. B. A inclusão da instituição escola na cultura digital e a construção de novos paradigmas a partir da iniciação científica na educação básica. 2013. 252 f. Tese(Doutorado em Informática na Educação) – Programa de Pós-Graduação em Informática da Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013 Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/80523>. Acesso em: 27 nov. 2015.

SILVA, F. C. T. Observatório de cultura escolar (7): produção de conhecimento sobre currículo para a educação infantil, ensino fundamental e educação especial. Campo Grande: UFMS, Pesquisa em andamento, PROPP, 2013.

SOUZA JÚNIOR, M. B. M. de. A constituição dos saberes escolares na Educação Básica. 2007. 354 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007. Disponível em: <http://repositorio.ufpe.br:8080/xmlui/handle/123456789/4144>. Acesso em: 27 nov. 2015.

Published

2017-04-28

How to Cite

MARQUES, A. R.; SILVA, F. de C. T. STATE OF KNOWLEDGE ABOUT RESEARCH WITH CURRICULUM DOCUMENTS (national and local): Brazilian basic school. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 137–145, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i1.30090. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i1.30090. Acesso em: 25 may. 2024.