CURRICULUM AND TRAINING POLICIES FOR BASIC EDUCATION PROFESSIONALS IN BRAZIL

challenges for educational management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.32578

Keywords:

National core curriculum, Teacher's lifelonglearning, Career enhancement, Management of basic education, Tertiary education

Abstract

The article analyzes the national curricular guidelines for the training of basic education professionals, focusing on Resolution CNE / CP 02/2015, Resolution CNE / CP 1/2016 and Resolution CNE / CP 2/2016, approved by the Full Council of the Council Nacional de Educação (CNE) and approved by the Ministry of Education (MEC). It highlights the points of confluence of these guidelines and states that their materialization constitutes the main challenge of educational management in institutions of higher education and in education systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Márcia Ângela Aguiar, Federal University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and professor at the Federal University of Pernambuco.

References

AGUIAR, M. A S. Avaliação do Plano Nacional de Educação 2001 - 2009: questões para reflexão. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 707-727, set. 2010.

AGUIAR, M. A S. Valorização dos profissionais da educação: PNE e diretrizes para a formação. In: RONCA, A. C. C.; ALVES, L. R. O Plano Nacional de Educação e o Sistema Nacional de Educação: educar para a equidade. São Paulo: Fundação Santillana, 2015.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: fev. 2016.

BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jan. 2009. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Lei nº 13.005/2014, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1. Edição Extra.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parecer CNE/CP nº 2/2015, aprovado em 9 de junho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jun. 2015a. Seção 1, p. 13.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 25 jun. 2015b. Seção 1, p. 8-12.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Resolução CNE/CES nº 1, de 11 de março de 2016. Estabelece Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Diário Oficial da União, Brasília, 14 mar. 2016. Seção 1, p. 23-24.

CONFERÊNCIA NACIONAL DA EDUCAÇÃO (CONAE), 2010, Brasília, DF. Documento final. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: <http://conae.mec.gov.br/images/stories/pdf/ pdf/documetos/documento_final_sl.pdf>. Acesso em: jan. 2016.

CONFERÊNCIA NACIONAL DA EDUCAÇÃO (CONAE), 2014, Brasília, DF. Documento final. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: <http://fne.mec.gov.br/images/doc/ DocumentoFina240415.pdf>. Acesso em: jan. 2016.

DOURADO, L. F. Avaliação do Plano Nacional de Educação 2001 - 2009: questões estruturais e conjunturais de uma política. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 677-705, set. 2010.

DOURADO, L. F. Plano Nacional de Educação (2011 - 2020): Avaliação e Perspectivas. Goiânia: Ed. UFG; Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

DOURADO, L. F. A Formação Inicial e Continuada de profissionais do magistério da educação básica. In: RONCA, A. C. C.; ALVES, L. R. O Plano Nacional de Educação e o Sistema Nacional de Educação: educar para a equidade. São Paulo: Fundação Santillana, p. 33-55, 2015a.

DOURADO, L. F. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e sociedade, Campinas, v. 36, p. 299-324, 2015b.

Published

2017-04-28

How to Cite

AGUIAR, M. Ângela. CURRICULUM AND TRAINING POLICIES FOR BASIC EDUCATION PROFESSIONALS IN BRAZIL: challenges for educational management. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 46–61, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i1.32578. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i1.32578. Acesso em: 18 may. 2024.