THE SCHOOL DIRECTOR IN PORTUGAL

training and professional profile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.33555

Keywords:

School principal, Professional profile, Training, Collegiality, Single responsability

Abstract

In this text, after a first part in which a brief general overview of the training in educational administration in Portugal is made, some data related to the current profile of the director in Portuguese public schools are presented and discussed. The empirical support mobilized here constitutes an excerpt from a broader investigation under the theme “The governance and management of public schools: The Director in Action”. This investigation, being concluded, carried within the scope of the Education Research Center, of the Education Institute of the University of Minho, sought to answer, among others, the following questions: How the proposals of the new public management (NGP) have conditioned the modes of governance and management of school organizations in Portugal? How have the different educational actors experienced the reconfiguration of the powers that the new organizational model has entailed? What is the standard profile of school / cluster directors? How are they positioned in relation to the administration and management processes? How do they regulate their performance in the context the school organization? Data were collected through the application of a questionnaire survey, applied online. All principals of schools / groups in mainland Portugal were invited to respond. study, will mobilize only partial data from the investigation to which we referred above, giving prominence the socio-professional profile of the school principals who answered questionnaire, characterizing them as to a set of variables appropriate to the intended objectives, namely gender, age, professional training, and motivations for the exercise of the position.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Guilherme Rego Silva, University of Minho, Portugal.

PhD in Education and assistant professor at the Education Institute of the University of Minho.

Virgínio Isidro Martins Sá, University of Minho, Portugal.

PhD in Education from the University of Minho and associate professor at the Department of Social Sciences of Education.

References

AFONSO, Almerindo J. Qual é a sala do presidente do conselho geral? A página n. 189, 2010.

BARROSO, João. A Autonomia das Escolas: Uma Ficção Necessária. Revista Portuguesa de Educação v. 17, n. 2, p. 49–83, 2004.

BARROSO, João. Autonomia e Gestão das Escolas. Lisboa: Ministério da Educação, 1997. 91 p.

BARROSO, João. Reitores, Presidentes e Directores: Evolução e paradoxos de uma função. Administração Educacional v. 2, p. 91–107, 2002.

BARROSO, João. Teorias das Organizações e da Administração Educacional. Relatório de Agregação Lisboa: Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, 2001.

BUSH, Tony. Theories of Educational Management. 2. ed. London: Paul Chapman Publishing, 1995. 143 p.

DONMOYER, Robert. A Knowledge Base for Educational Administration: Notes from the Field. The Knowledge Base in Educational Administration: Multiple Perspectives. New York, Albany: State University of New York Press, 1995. p. 74–95.

FERREIRA, Nuno Carrola; TORRES, Leonor Lima. Perfil de liderança do diretor de escola em Portugal: modos de atuação e estratégias de regulação da cultura organizacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação v. 28, n. 1, p. 86–111, 2012. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/21017>.

FRANCESCHINI, Giuliano. Il Dilema del Dirigente Scolastico. Ammnistratore, Manager o Pedagogista? Milano: Guerini, 2003. 187 p.

GUIDO, Cosimo. Manuale per il concorso a dirigente scolastico. Firenze: Giunti Gruppo Editoriale, 2002. 382 p.

LIMA, Licínio C. A Escola Como Organização e a Participação na Organização Escolar. Tese. Braga: Universidade do Minho, Instituto de Educação e Psicologia, 1998. 604 p.

LIMA, Licínio C. A gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade v. 35, n. 129, p. 1067–1083, 2014.

LIMA, Licínio C. Administração da Educação e Autonomia das Escolas. In: SPCE (Org.). A Educação em Portugal (1986-2006). Alguns contributos de investigação. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2007. p. 15–17.

LIMA, Licínio C. Diretor de Escola: subordinação e poder. In: NETO-MENDES, António; COSTA, Jorge Adelino; VENTURA, Alexandre (Orgs.). A Emergência do Diretor da Escola: Questões políticas e organizacionais. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011a. p. 47–63.

LIMA, Licínio C. O agrupamento de escolas como novo escalão da administração centralizada. In: LIMA, Licínio C. Administração Escolar: Estudos. Porto: Porto Editora, 2011b. p. 85–116.

LIMA, Licínio C. O Ensino e a Investigação em Administração Educacional em Portugal: Situação e Perspectivas. Ciências da Educação em Portugal: situação actual e perspectivas. [S.l.]: SPCE, 1991. p. 91–117.

LIMA, Licínio C; AFONSO, Almerindo Janela. The Promised Land: school autonomy, evaluation and curriculum decision making in Portugal. Educational Review n. 2, p. 165–172, 1995.

LIMA, Licínio C; SÁ, Virgínio; SILVA, Guilherme Rego. O que é a democracia na “gestão democrática das escolas”? Representações de diretores (as). O Governo das Escolas: Democracia, controlo e permormatividade. Vila Nova de Famalicão: Humus (no prelo), 2017.

LOIS, Francisco Baz; RUIZ, Teresa Bardisa; ABÓS, Clara García. La Dirección de Centros Escolares. Zaragoza: Edelvives, 1994. 237 p.

NETO-MENDES, António; COSTA, Jorge Adelino; VENTURA, Alexandre. A emergência do diretor de escola: Questões políticas e organizacionais. Atas do VI Simpósio de Organização e Administração Escolar. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011.

NUNES, Gil Raposo. O conselho geral e a “comunidade educativa”. Estudo de caso num agrupamento de escolas. Dissertação de mestrado em Ciências da Educação, área de especialização em Administração Educacional – Universidade do Minho, Braga, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1822/28674>.

OECD. Education at a Glance 2016. OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2016. 510 p.

PASCUAL PACHECO, Roberto; IMMEGART, Glenn L. Formación y Desarrollo de Directores y Líderes. In: SÁNCHEZ, Aurelio Villa (Org.). Dirección Participativa y Evaluación de Centros. Bilbao: I.C.E. - Universidad de Deusto, 1996. p. 579–593.

SILVA, Guilherme Rego. A Organização e Administração das Escolas segundo o Programa PISA/OCDE: O modelo e as suas implicações em Portugal. Actas do IV Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação - O Governo da Escola: Os Novos Referenciais, as Práticas e a Formação. Lisboa: Fórum Português de Administração Educacional, 2010. p. 10.

SILVA, Guilherme Rego. Modelos de Formação em Administração Educacional: Um Estudo Centrado na Realidade Portuguesa. Braga: CIEd, Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2006. 384 p.

SILVA, Guilherme Rego. Tendências Actuais na Formação em Administração Educacional. Revista Portuguesa de Educação v. 20, n. 1, p. 221–245, 2007.

Published

2017-04-28

How to Cite

SILVA, G. R.; SÁ, V. I. M. THE SCHOOL DIRECTOR IN PORTUGAL: training and professional profile. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 62–81, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i1.33555. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i1.33555. Acesso em: 18 may. 2024.