PEDAGOGY

amidst resistance and insistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i2.35361

Keywords:

Pedagogy, Pedagogical rationality, Epistemology

Abstract

This article is based on the assumption that pedagogy is or should be reflective thinking about what occurs in educational practices; at the same time that it is, or should be, the critical thinking that elaborates, corrects and guides what should occur in educational practices; thus, it is considered here as a theoretical practice in the Althusserian perspective. This article is the result of meta-reflections on previous research, elaborated in the form of theoretical research and points to the reaffirmation of the eminently political character of this science, emphasizing that reflection and criticism are essential movements for the understanding of the educational phenomenon and that Consideration of these specificities has produced the exhaustion of pedagogical rationality, which can bring and has brought strong shakes to the possibilities of a critical and committed educational practice. It proposes the necessary resistance of educators to the social / political structure that removes the possibilities of building humanity in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Amélia do Rosário Santoro Franco, Catholic University of Santos, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo (USP). Professor at the Catholic University of Santos (UNISANTOS).

References

ALTHUSSER, L. La revolución teórica de Marx. Século XXI. México. 1968.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.

CARR, Wilfred. Una teoria para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata, 1996.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. A Pedagogia como ciência da Educação: entre práxis e epistemologia. Tese de doutoramento. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2001.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo. Cortez Ed.2012.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas Pedagógicas nas múltiplas redes sociais. In: LIBÂNEO; ALVES, Nilda. Doze temas da Pedagogia: as contribuições do pensamento em Currículo e em Didática. 1ª ed. São Paulo: Cortez Editores, 2012a, v.1, p. 169-189.

FREIRE, Paulo. A educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. São Paulo. Paz e terra. Rio de Janeiro. 1996.

GENTILI, P. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis: Vozes, 1998.

GENTILI, P.A.A. O discurso da "qualidade" como nova retórica conservadora, no campo educacional. In: GENTILI, P.A.A. & SILVA, T.T. (org.) Neoliberalismo, qualidade total e educação. 2. ed. Petrópolis, Vozes, 1995.

GIROUX, H. Theory and Resistance in Education: A Pedagogy for the Opposition.Amherst: Begin &Garvey.London. 1983.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

HERBART, Johann F. Pedagogia Geral. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

KINCHELOE, Joe L. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LITT, Theodor. Das Wesen des padagogischen Denkens. 1921. (L'essence de la pensée pédagogique). Paris. Mimeo.2001.

MEIRIEU, Philippe. Le choix d’éduquer: éthique et pédagogie. Paris: ESF, 1997.

SAVIANI, Demerval. Interlocuções Pedagógicas: conversa com Paulo Freire e Adriano Nogueira e 30 entrevistas sobre educação. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 36-37.

SCHLEIERMACHER, Friedrich D.E. Hermenêutica: arte e técnica da interpretação. Petrópolis: Vozes. 1999.

SCHLEIERMACHER, Friedrich D.E. Herméneutique, trad. C. Berner, Paris, Cerf, 1987.

SCHMIED-KOWARZIK, W. Pedagogia Dialética - de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1983.

THERRIEN, J. Os saberes da racionalidade pedagógica na sociedade contemporânea. Educativa, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 67-81, jan./jun. 2006. p. 77

VÁSQUEZ, Adolfo S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

VÁZQUEZ. A. Sanchez. Ciência e Revolução. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira. 1980.

Published

2017-08-31

How to Cite

DO ROSÁRIO SANTORO FRANCO, M. A. PEDAGOGY: amidst resistance and insistence. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 161–173, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i2.35361. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i2.35361. Acesso em: 19 nov. 2024.