MAPPING THE CURRICULUM LIVED IN A UNIVERSITY EARLY CHILDHOOD EDUCATION UNIT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.33280

Keywords:

Child education., Curriculum., Territoy

Abstract

This  article  aims  to  problematize  how  the curriculum has been experienced in the daily life of a federalized  child  education  institution  based  on  the pedagogical   projects  developed  there.  Therefore, we  sought  to  map  some  of  these  experiences  in order  to  understand  the  meanings  that  have  been attributed to the educational work with 2 and 3 year old    children,    through    the    slips    between    legal discourses  and  educational  practices  in  schools.  In this perspective, this text unfolds in the exploration of the relations of production that were constituted in  curricular  experiments  ordered  by  the  intensities of the children-woken up in CEI Criarte / Ufes with a group  of  children  from  2  to  3  years  old,  in  the  year 2014. Cartography was used as asingular practice of research  and  as  follow-up  of  processes  that  does not seek to establish rules or linear paths to achieve an  end  in  which  the  researcher-cartographer  will have    to    invent    his    ways    as    he    establishes relationships  and  passes  to  be  part  of his    own research territory. We also resorted to bibliographical  research,  supported  by  legal  bases that  pointed  out  that  the  curriculum  for  children education    should    be    based    on    relationships, interactions,  educational  practices  focused  on  the unique  experiences  of  everyday  life,  the  production of  subjectivities,  the  production  of  individual  and collective     narratives,     by     means     of     different languages,  and  must  include  everyday  knowledge that  is  knowledge  of  the  experience  of  the  body, culture, life (BARBOZA& RITCHER, 2009).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria José Rassele Soprani, Federal University of Espirito Santo

Professional Master in Public Management - CCJE- UFES from the Federal University of Espírito Santo and Administrative Technician at the Federal University of Espírito Santo.

 

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. RICHTER, Sandra Regina Simonis. Desenvolvimento da Criança de 0 a 3 anos. Qual o currículo para bebês e crianças bem pequenas? Salto para o futuro. Educação de crianças em creches. Ano XIX – Nº 15 – Outubro/2009. Secretaria de Educação à distância. Ministério da Educação.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil /Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

_______. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. MEC/SEF/COEDI ‐ Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994.

_______. MEC/SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: introdução. V.1, Brasília, 1998.

_______. Lei das diretrizes e bases da educação, n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. MEC/Brasília.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Práticas cotidianas na educação infantil: bases para uma reflexão sobre as orientações curriculares. MEC/SEB/UFRGS, Brasília, 2009.

CARVALHO, Janete Magalhães. (Des) território currículo, aprendizagem e infância: deslizamentos anti-dogmáticos do aprenderensinar. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - UNICAMP - Campinas – 2012

COUTINHO, Ângela Scalabrin; ROCHA , Eloisa Acires Candal . Bases curriculares para a educação infantil? Ou isto ou aquilo? Revista do Professor de educação infantil. 2007.

COSTA, Luciano Bedin da. Cartografia, uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - vol. 7, n.2, p. 66-77 - mai./ago.2014 . ISSN 1983-7348 http://dx.doi.org/10.5902/1983734815111

FRAGO, Antonio Viñao. ESCOLANO, Agustín. Currículo, espalho e subjetividade: a arquitetura como programa. 2ª. ed. Rio de Janeiro. 2001. ISBN: 85.7490.105.9

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. 23ª. ed. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

GOBBI, Maria Aparecida. O tempo perguntou ao tempo... Tempos e espaços para brincar na educação infantil. In: BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS NA CRECHE E NA PRÉ-ESCOLA Ano XXIII - Boletim 12 - JUNHO 2013

GUATTARI. F. & ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes. 1996.

KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre a Educação e a Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

LIMA, Elvira de Souza. Como a criança pequena se desenvolve. São Paulo: Sobradinho, 2001.

LOPES, Alice Casimiro. MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo. Ed. Cortez, 2016.

LOPES, Jader Janer Moreira. CLARETO, Sônia Maria. Espaço e educação: travessias e atravessamentos. Araraquara, SP. Junqueira&Marin, 2007. ISBN: 978.85.86305.46-7

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto, 1995.

SCHWARTZ, Maria Cleonara (orgs.). Escola de gestores da educação básica: democracia, formação e gestão escolar: reflexões e experiências do Programa Nacional. Escola de gestores da Educação Básica do Estado do Espírito Santo. Vitória. GM, 2ª. edição, 2010.

Published

2017-12-31

How to Cite

SOPRANI, M. J. R. MAPPING THE CURRICULUM LIVED IN A UNIVERSITY EARLY CHILDHOOD EDUCATION UNIT. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 398–409, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.33280. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.33280. Acesso em: 11 may. 2024.