SENSES OF HUMAN RIGHTS

(re) contextualization in high school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.33698

Keywords:

Human Rights., Teaching., Textbook.

Abstract

This article aims to analyze the discussion of themes related to Human Rights in high school textbooks. Methodologically, the research is of documentary nature and has as a purpose to verify, through expressions and keywords extracted from official documents, possible meanings of contents present in those books referring to the area of HumanSciences. Theoretically, it is based on Ball (2011), Ramos (2011) and Lopes (2011), which deal respectively with the continuous cycle of policies, especially in contexts of text production, the implications of the disciplinary community in the constitution of curriculum policy and the theories of curriculum, with emphasis on the dialogue established with Laclau's theory of discourse (2006) translations in multiple contexts, ‘empty signifiers’ and (re)contextualize. The results point out that the themes areworked as content aimed at minorities, discussing issues of gender, sexual orientation, racism, equality, discrimination and difference as meaning those rights, especially in the books of Philosophy and Sociology.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Suzana Paula de Oliveira Pereira, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

Masters in Education by the State University of Rio Grande do Norte and Administrative Technical Assistant at the Federal Rural University of the Semi-Arid.

Jean Mac Cole Tavares dos Santos, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraíba and Adjunct Professor IV at the State University of Rio Grande do Norte.

References

ABREU, Rozana Gomes de; GOMES, Maria Margarida; LOPES, Alice Casimiro. Contextualização e Tecnologia em livros didáticos de Biologia e Química. Revista Investigações em Ensino de Ciências. v.10(3), p. 405-417, 2005. Disponível em:<http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID137/v10_n3_a2005.pdf>. Acesso em: 04 dez. 2016.

ALMEIDA, Lúcia Maria Alves de; RIGOLIN, Tércio Barbosa. Fronteiras da Globalização. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013. Conteúdo v.1 O mundo natural e o espaço humanizado. v.2 O espaço geográfico globalizado. v.3. O espaço brasileiro: natureza e trabalho.

ALVES, Alexandre; OLIVEIRA, Letícia Fagundes de. Conexões com a História. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2010.

BALL, Stephen J., Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo. Cortez. 2011

BALL, Stephen J.; BOWE, Richard. El currículum nacional y su "puesta en práctica": el papel de los departamentos de materias o asignaturas. Revista de Estudios del Curriculum. v. 1, n. 2, p. 105-131, 1998.

BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1998.

______. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Vol. 3 Ciências Humanas e suas tecnologias/ Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2006.

______. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2006.

______. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Parecer Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. n.º 5/2011. Brasília, 2011. DOU de 24 de jan. 2012, Seção 1, p. 10.

CHAUI, Marilena; SANTOS, Boaventura de Sousa. Direitos Humanos, Democracia e Desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.

GALLO, Sílvio. Filosofia: experiência do pensamento. – 1. ed. São Paulo: Scipione, 2013. volume único.

LACLAU, Ernesto. La Razón Populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 2005.

______. Inclusão, exclusão e a construção de identidades. In: AMARAL JÚNIOR, A; BURITY, J.A. Inclusão social, identidade e diferença: perspectivas pós estruturalistas de análise social. SP: ED. Annablume, 2006.

LOPES, Alice Casimiro; Política de Currículo: Recontextualização e Hibridismo. Revista Currículo sem Fronteiras. v.5, n.2, p.50-64, jul/dez, 2005. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss2articles/lopes.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.

______. Teorias pós críticas, política e currículo. Dossiê temático: Configurações da Investigação Educacional no Brasil. Revista Educação Sociedade e Culturas, nº 39, p.7-23, 2013. Disponível em:<http://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de Políticas de Currículo. In:______. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (orgs). Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis-RJ: Vozes, 1997. Disponível em: <https://bibliotecaonlinedahisfj.files.wordpress.com/2015/03/genero-sexualidade-e-educacao-guacira-lopes-louro.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de Políticas Públicas: Uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 47-69, jan/abr. 2006. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 05 jan. 2017.

MATHEUS, Danielle dos Santos. Políticas de currículo em Niterói, Rio de Janeiro: o contexto da prática. 2009. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; COSTA, Ricardo Cézar Rocha da. Sociologia para jovens do séc. XXI. 3. ed. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio. 2013. volume único.

RAMOS, Aura Helena. O lugar da diferença no currículo em Direitos Humanos. Ed. FAPERJ. Rio de janeiro. 2011.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares. Políticas de Currículo: Educação de qualidade em contextos. In: ______. Reinvenções do currículo, Sentidos e Reconfigurações do contexto escolar. ed. UFC. Fortaleza. 2016.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; OLIVEIRA, Marcia Betania de. Políticas Curriculares no Ensino Médio: Ressignificações no contexto escolar. Revista Currículo sem Fronteiras. v. 13, n.3, p. 497-513, set/dez, 2013. ISSN 1645-1384 (online). Disponível em:<http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/santos-oliveira.pdf>. Acesso em: 04 dez. 2016.

SILVA, Ainda Monteiro. TAVARES, Celma. A formação cidadã no ensino médio. São Paulo: Cortez. 2012.

SILVEIRA, Rosa Maria Godoy. Educação em Direitos Humanos & Educação para os Direitos Humanos. Educação em Direitos Humanos e Currículo. Editora Universitária da UFPB, João Pessoa - PB, 2014. Disponível em:<http://www.cchla.ufpb.br/ncdh/wp-content/uploads/2015/08/EDUCA%C3%87%C3%83O-EM-DIREITOS-HUMANOS-E-EDUCA%C3%87%C3%83O-PARA-OS-DIREITOS-HUMANOS.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.

Published

2017-12-31

How to Cite

PEREIRA, S. P. de O. .; SANTOS, J. M. C. T. dos . SENSES OF HUMAN RIGHTS: (re) contextualization in high school textbooks. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 456–473, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.33698. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.33698. Acesso em: 20 may. 2024.