THE CURRICULUM OF/IN THE MARINGÁ MUNICIPAL NETWORK

the cutout in a school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.33016

Keywords:

Curriculum, School, Educators

Abstract

This article aims to study the perception of educators from a school in Maringá-PR about the curriculum. Thus, we sought to present discussions about curriculum concepts through a bibliographic reference analyzing the works of Sacristán (1998 and 2000), Silva (2003, 2004, and 2010), Goodson (2012), Arroyo (2011) and Moreira ( 2007) and considering the curriculum configuration present in official documents issued by the Ministry of Education, Department of Education of the State of Paraná and the municipality of Maringá. In addition, it presents the historical path for the construction of the Curriculum for Early Childhood Education and the early years of Elementary School, a document that was elaborated and adopted by the municipal education network of that municipality. At the same time, a questionnaire was applied in order to verify the perception of the educators of a school about the curriculum and about the process of preparing the curriculum of the municipal network. It was found that educators have a curriculum idea linked to a traditional conception, even though they participated in several studies and readings that preceded the preparation of the Curriculum for Early Childhood Education and early years of Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Erick Rodrigo Bucioli, State University of Maringá, Brazil.

PhD student in Education at the State University of Maringá, he is currently an hourly professor at Faculdade Santa Maria da Glória, a professor at the Municipality of Maringá and a Collaborating Professor at the State University of Paraná.

Ana Lucia Olivo Rosas Moreira, State University of Maringá, Brazil.

PhD in Sciences from the Federal University of São Carlos and Non-Titular Professor at the State University of Maringá.

References

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

BEANE, J. A. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo sem Fronteiras, v.3, n.2, pp. 91-110, Jul/Dez 2003. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol3iss2articles/beane.pdf>. Acesso em: 21 de março de 2014.

BRASIL. Câmara dos Deputados. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais: Ensino de quinta à oitava série. Brasília: MEC/SEF, 1997a.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar. Curitiba: Editora UFPR, n. 24, p. 213-225, 2004.

GASPARIN, J. L. Uma didática para pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOMES, N. L. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

GOODSON, I. F. Currículo: Teoria e História. 10. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 1985.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MARINGÁ, Secretaria Municipal de Educação. Currículo para a Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Maringá: SEDUC, 2013.

MATOS, M. C. de; PAIVA, E. V. Currículo integrado e formação docente: Entre diferentes concepções e práticas. Vertente. Nº 33. São João Del Rey: Universidade Federal de São João Del Rey, 2009. Disponível em: <http://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/Vertentes/Maria%20do%20Carmo%20e%20Edil.pdf>. Acesso em 20 de março de 2014.

MOREIRA, A. F. B. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

OLIVEIRA, S. L. de. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC monografias, dissertações e teses. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2002.

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Currículo Básico para a Escola Pública do Estado do Paraná. Curitiba: Departamento de Educação Básica, 1990.

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Ciências para o Ensino Fundamental. Curitiba: Departamento de Educação Básica, 2008.

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Ensino Fundamental de nove anos: orientações pedagógicas para os anos iniciais. Curitiba: Departamento de Educação Básica, 2010.

RIBEIRO, V. M. B. A construção do conhecimento, o currículo e a escola básica. Em Aberto, Brasília, ano 12, n.58, abr./jun. 1993. Disponível em <http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/858/770>. Acesso em: 10 de março de 2014.

SACRISTÁN, J. G.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SACRISTÁN, J G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAVIANI, N. Currículo: um grande desafio para o professor. Revista de Educação. Nº 16. São Paulo, 2003 – pp. 35-38. Disponível em <http://ead.opet.net.br/conteudo/ead/Moodle_2.0/graduacao/pedagogia_2013/org_tra_peda/PDF/LEITURA_2_aula_7.pdf>. Acesso em: 15 de março de 2014.

SILVA, M. C. da; QUELUZ, G. Noções das Relações entre o Ensino de Ciências e os acontecimentos históricos que envolvem a Ciência, a Tecnologia e o Ambiente. Coletânea “Educação & Tecnologia”. Curitiba: Editora do CEFET-PR, p. 46-69, 2003. Disponível em: <http://www.pessoal.utfpr.edu.br/macloviasilva/arquivos/nocoes_ensino_ciencia.pdf>. Acesso em: 10 de novembro de 2013.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SILVA, T. T. da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2018-04-26

How to Cite

BUCIOLI, E. R.; MOREIRA, A. L. O. R. . THE CURRICULUM OF/IN THE MARINGÁ MUNICIPAL NETWORK: the cutout in a school. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 1, n. 11, p. 94–108, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.33016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.33016. Acesso em: 19 may. 2024.