HUMAN RIGHTS EDUCATION AND BNCC

socioemotional competences and environmental ethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.40385

Keywords:

Environmental Education, BNCC, Human Rigths, Socioemotional Competences, Human Rights Education

Abstract

The article aims to understand the relationship between environmental ethics and socioemotional competences foreseen in the National Common Curricular Basis (BNCC), aligned with Human Rights Education (EDH), Global Citizenship Education (ECG) and Environmental Education. Thus, the concepts of EDH and ECG are presented, situated in the legal frameworks that establish them and how they dialogue with the development of socialemotional skills aimed at education in the 21st century, that is, that goes beyond cognitive competences. In line with this theoretical and legal framework, the BNCC presents a set of general competencies that aim precisely at the development of these skills, including the elements and values of human rights and environmental sustainability. However, it is necessary to establish the moral and ethical values that should guide this education, so that it breaks with anthropocentrism and does not incur any form of oppression, either in relation to humans, animals or nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniela Rosendo, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Philosophy from the Federal University of Santa Catarina and Member of the Latin American and Caribbean Committee for the Defense of Women's Rights.

Fernanda Brandão Lapa, Joinville Region University, Brazil.

PhD in Education (Educational Psychology) from the Pontifical Catholic University of São Paulo, Professor of Human Rights and Coordinator of the Human Rights Clinic at the University of the Region of Joinville.

References

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2191-plano-nacional-pdf&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192 >. Acesso em: 8 mar. 2018.

______. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constitu icao.htm> Acesso em: 12 abr. 2016.

______. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm>. Acesso em: 1 jun. 2018.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

______. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais. Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013.

CASARIN, Tônia. O que você precisa saber sobre Inteligência Emocional e Social? 2016 Disponível em: <https://www.toniacasarin.com.br/o-que-voce-precisa-saber-sobre-inteligencia-emocional-e-social/>. Acesso em: 8 mar. 2018.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO: Brasília, 2010. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2018.

FELIPE, Sônia T. Fundamentação ética dos direitos animais: O legado de Humphry Primatt. In: SANTANA, Heron José de; SANTANA, Luciano Rocha (Coord). Revista Brasileira de Direito Animal. Salvador: Instituto de Abolicionismo Animal, ano 1, n 1, jan-dez 2006.

______. Por uma questão de princípios: alcance a limites da ética de Peter Singer em defesa dos animais. Florianópolis: Boiteux, 2003.

LAPA, Fernanda Brandão. Clínica de Direitos Humanos: uma proposta metodológica para a educação jurídica no Brasil. Rio de Janeiro: Lúmen Juris, 2014.

LAPA, Fernanda Brandão; RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Educação em Direitos Humanos: marcos legais e (in)efetividades. Revista Direitos Sociais e Políticas Públicas – UNIFAFIBE, vol. 4, p. 181-226, 2016.

LEMANN CENTER. Base Nacional Comum Curricular. Parte I: Implementação da BNC: Lições do “Common Core”. Por David Plank, 2016.

ONU. Resolução 49/184. Década das Nações Unidas para a Educação em matéria de Direitos Humanos – 1995-2004. ONU: 1994.

______. Resolución 66/137 aprobada por la Asamblea General el 19 de diciembre de 2011, “Declaración de las Naciones Unidas sobre Educación em Materia de Derechos Humanos”. ONU: 2011.

REIMERS, Fernando. Educating for Global Competency. 2009a

______, Fernando. It's Time to Teach Human Rights. In: Harvard Ed. Magazine, Winter 2009b. Disponível em: <https://www.gse.harvard.edu/news/ed/09/01/its-time-teach-human-rights>. Acesso em: 15 mar. 2018.

ROSENDO, Daniela. Sensível ao Cuidado: Uma perspectiva ética ecofeminista. Curitiba: Prismas, 2015.

SALZBURG GLOBAL SEMINAR. Session 566, Salzburg, December 4 to 9. Getting Smart: Measuring and Evaluating Social and Emotional Skills, 2016.

UNESCO. Educação para a cidadania global: a abordagem da UNESCO. Brasília: ONU: 2015a.

______. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015b.

WARREN, Karen. Ecofeminist Philosophy: A Western Perspective on What It Is and Why It Matters. Rowman & Littlefield Publishers, 2000.

Published

2018-12-31

How to Cite

ROSENDO, D.; LAPA, F. B. HUMAN RIGHTS EDUCATION AND BNCC: socioemotional competences and environmental ethics. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 3, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.40385. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.40385. Acesso em: 13 may. 2024.