THE CURRICULUM THOUGHT FOR CHILDHOOD EDUCATION IN BRAZIL AND PORTUGAL

some notes!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38745

Keywords:

Children, Childhoods, Curriculum, Education, Participation

Abstract

This article aims to stimulatereflection on one of the staves of discussion of the Social Studies of Childhood, which refers to the need to overcome the social invisibility of children in different contexts, ensuring them the right to participation. The fields of research was a kindergarten located in Porto, Portugal, and a Hall of Early Childhood Education in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. Taking into account the conception of children and childhood as diverse and, therefore, plural, some issues have been central in thiswork, such as: what is the place occupied by children in the curricula designed for the training of them? How is that, with the participation of children in the curricula, we can understand them better? To attempt to answer these and many other issues that emerged during the process of the ongoing research, it was necessary to construct an interdisciplinary theoretical-methodological trail, which allowed an approximation of methods, procedures and strategies for research, allowing us to launch a distinct look on the ways of seeing with the eyes of a child. Enhancing the children's culture, putting in evidence the curriculum in the perspective of them, was one of the actions of the research that brought forth the complaint of practices that reaffirm the social invisibility of the new generations, sometimes reinforced within the institutions of early childhood education by means of a curriculum design conceived by adults for children that little contemplates the anxieties of the subject of little age.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Braz Maletta, State University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais and Professor at the State University of Minas Gerais.

Magali dos Reis, Pontifical Catholic University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas.

References

APPLE, Michael W. Educação e poder. Porto Alegre-RS: Artes Médicas, 1989.

BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Proposições curriculares para educação infantil. Belo Horizonte/MG: SMED, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1999. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf> Acesso em: 13 mar. 2018.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 20, de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 11 nov. 2009a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2097-pceb020-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192>

Acesso em: 13 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília,18 dez. 2009b. Disponível em: <https://www.mprs.mp.br/areas/gapp/arquivos/resolucao_05_2009_cne.pdf>

Acesso em: 13 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: <http://ndi.ufsc.br/files/2012/02/Diretrizes-Curriculares-para-a-E-I.pdf> Acesso em: 13 mar. 2018.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília,16 jul. 1990a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm > Acesso em: 19.abr.2017.

mar. 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez.1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>Acesso em: 13 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. BNCC- Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília-DF: MEC, 1999.

KRAMER, Sonia. Propostas pedagógicas e curriculares: subsídios para uma leitura crítica. In: Educação & Sociedade, Ano XVIII, n. 60, dez. 1997.

MACEDO, Elizabeth et al. (Org.). Criar currículo no cotidiano. São Paulo: Cortez, Série Cultura, Memória e Currículo, 2002. v.1.

MARQUES, Liliana; MATA, Lourdes; ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Coordenação de Isabel Lopes da Silva. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE), 2016. Disponível em: <http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Noticias_Imagens/ocepe_abril2016.pdf> Acesso em: 13 mar. 2018.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas, SP: Papirus, 1999.

MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 417-436, jul./set. 2009.

PORTUGAL. Câmara Municipal de Educação. O sistema educativo na cidade de Porto. Porto-PT: CME, 2007. v.2.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Lei quadro da educação pré-escolar nº5/97. Lisboa: DGE, 1997a. Disponível em: <http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/lei-quadro_educacao_pre-escolar.pdf> Acesso em: 13 mar. 2018.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para a educação Pré-Escolar. Lisboa-PT: Departamento de Educação Básica, 1997b.

PORTUGAL. Portaria 648/85, de 31 de Agosto. Diário da República, Lisboa, n.º 200/1985, 1º Suplemento, Série I de 1985-08-31. Disponível em: <https://dre.tretas.org/dre/181572/portaria-648-85-de-31-de-agosto > Acesso em: 13 mar. 2018.

PROJETO CURRICULAR DO AGRUPAMENTO DE ESCOLAS SOARES DOS REIS. [S. l.]: AGSOARES, 2016/2017. Disponível em: <http://www.agsoaresreis.pt/anexos/pca_web.pdf> Acesso em: 13 mar. 2018.

PROJETO EDUCATIVO DO AGRUPAMENTO DE ESCOLAS SOARES DOS REIS. [S. l.]: AGSOARES, 2013/2016. Disponível em: <http://www.agsoaresreis.pt/anexos/pe_web.pdf> Acesso em: 13 mar. 2018.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo, uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VYGOTSKY, Levi Semionovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

ZENHAS, Amanda. O movimento da escola moderna. Porto: Educare, 25 de janeiro de 2006. Disponível em: <http://www.educare.pt/opiniao/artigo/ver/?id=11939&langid=1>. Acesso em: 13 mar. 2018.

Published

2019-03-02

How to Cite

MALETTA, A. P. B.; REIS, M. dos. THE CURRICULUM THOUGHT FOR CHILDHOOD EDUCATION IN BRAZIL AND PORTUGAL: some notes!. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 60–75, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38745. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38745. Acesso em: 16 jul. 2024.