THE TRAINING OF VISUAL ARTS TEACHERS IN CONTEMPORANEITY

philosophical reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46095

Keywords:

Art, Formation, Culture, Education

Abstract

The intention of this writing is to articulate authors whose lines of thought help to base training for teachers of visual arts who work in the Brazilian basic school. For that, it is necessary to understand in depth the concept of art and what radically differentiates it from culture. In this context of training, other issues need to be discussed, such as: the school space, the role of the teacher who experiences this learning space and primarily the student, the subject for whom continuing education is intended. The subjective teacher-student relationship also needs to be revised, if what we want to achieve are new ways of school education and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janaína Corá, Community University in the Chapecó region, Brazil.

Master's student at the Community University of Chapecó. Art teacher in the state network of Santa Catarina.

Cláudia Battestin, Community University in the Chapecó region, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pelotas - UFpel. Professor of the Master in Education at the Community University of the Chapecó region.

References

ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

AGAMBEN, Giorgio. O homem sem conteúdo. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2012.

BARROS, Manuel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 2001.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

__________. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 2000.

_________. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Contraponto Editora, 1997.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

__________. A pintura encarnada. São Paulo: Escuta, 2012.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Unesp, 2005.

_________. A ideologia da estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

_________. Depois da teoria: Um olhar sobre os estudos culturais e o pós-modernismo. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2005.

EINSTEIN, Carl. Negerplastik. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

GODARD, Jean L. Jevoussalue Saravejo (1993). http://www.youtube.com/watch?v=LU7-o7OKuDg. Acessado em 03 de fev. 2018.

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do juízo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LAROUSSE. Dicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: Nova Cultural, 1992.

MARTINS, Mirian Celeste; Picosque, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.

MATISSE, Henri. Escritos e reflexões sobre arte. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da Moral. São Paulo; Editora Brasiliense, 1988.

POST, Frans. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2017.

PROUST, Marcel. Em busca do tempo perdido: No Caminho de Swann. Rio de Janeiro, Editora Globo, 1993.

RANCIÉRE, Jacques.A partilha do sensível.São Paulo: Editora 34, 2005.

_________.O mestre ignorante. Belo Horizonte, 2007.

_________. O destino das imagens.Rio de Janeiro:Contraponto, 2012.

_________. Políticas da escrita. Rio de Janeiro: Ed 34, 1995.

RILKE, Rainer Maria. Cartas a um jovem poeta. Rio de Janeiro: Globo, 1953.

WARBURG, Aby. A renovação da antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

_________. Le Rituel du Serpent: art & anthropologie. Paris: Macula, 2003.

GODARD, Jean-Luc. Jevoussaluesaravejo. 1993. Filme. (2 min e 14 seg). Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=LU7-o7OKuDg. Acesso em 03 de fev. 2018.

LUZ, Natália da. Por dentro da África. 2014. Disponível em: http://www.pordentrodaafrica.com/default/circuncisao-feminina-se-a-cultura-fere-o-seu-corpo-por-que-manter-esse-costume-diz-ativista-fardhosa-mohamed. Acesso em 04 de fev. 2018.

Published

2019-10-03

How to Cite

CORÁ, J.; BATTESTIN, C. THE TRAINING OF VISUAL ARTS TEACHERS IN CONTEMPORANEITY: philosophical reflections. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 289–303, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46095. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46095. Acesso em: 19 may. 2024.