EDUCATIONAL POLICY AND CURRICULAR GUIDELINES FOR UNIVERSITY TEACHERS IN VISUAL ARTS IN ARGENTINA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46190

Keywords:

Educational policy., Curricular guidelines., University teaching staff., Visual arts.

Abstract

This article addresses the general framework in which the training of visual arts teachers in Argentina takes place, focusing on the policies and curricular guidelines that regulate and guide teacher training in this particular domain. Specifically, an updated review of the normative curricular framework of visual arts teacher training at the undergraduate university level is proposed, in order to provide a state of the art on this curricular dimension and on the composition of the academic offer in the specific field. This state of the art will constitute, in itself, a contribution in the face of the scarce information on teacher training in the specific field and in the face of the dispersion of data and specific studies on this domain in the Argentine context. After presenting a general ordering of the curricular legislation, three cases will be examined (involving three curricular matrices for the training of visual arts teachers at the Argentine public university) that have recently involved reforms in their curricular structures. The cases were also selected because they correspond to the urban areas with the highest population concentration in the country. Their examination is carried out based on the current regulatory framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Federico Buján, National University of Rosario, Argentina.

Doctor of Humanities and Arts from Universidad Nacional de Rosario. Professor and researcher at Universidad Nacional de Rosario (UNR) and Universidad Nacional de las Artes (UNA).

References

ARGENTINA. Ley Federal de Educación N° 24.195, de 14 de abril de 1993. Disponível em: <http://www.coneau.edu.ar/archivos/648.pdf>. Acesso em: 30 abr., 2019.

______. Ley Nacional de Educación Superior Nº 24.521, de 20 de julho de 1995. Disponível em: <http://www.coneau.edu.ar/archivos/447.pdf>. Acesso em: 30 abr., 2019.

______. Ley de Educación Técnico Profesional Nº 26.058, de 7 de setembro de 2005. Disponível em: <http://portal.educacion.gov.ar/consejo/files/2009/12/ley26058.pdf>. Acesso em: 30 abr., 2019.

______. Ley de Educación Nacional Nº 26.206, de 14 de dezembro de 2006. LEN. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley_de_educ_nac.pdf>. Acesso em: 30 abr., 2019.

______. Consejo Federal de Educación (CFE). Resolução Nº 24, de 7 de novembro de 2007. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/res07/24-07.pdf>. Acesso em: 02 mai., 2019.

______. Consejo Federal de Educación (CFE). Resolução Nº 74, de 16 de dezembro de 2008. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/res08/74-08.pdf>. Acesso em: 02 mai., 2019.

______. Consejo Federal de Educación (CFE). Resolução Nº 83, de 30 de julho de 2009. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/res09/83-09.pdf >. Acesso em: 02 mai., 2019.

______. Consejo Federal de Educación (CFE). Resolução Nº 167, de 28 de março de 2012. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/res12/167-12.pdf>. Acesso em: 02 mai., 2019.

______. Consejo Federal de Educación (CFE). Resolução Nº 167, Anexo I, de 28 de março de 2012. Plan Nacional de Formación Docente 2012-2015. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/res12/167-12_01.pdf>. Acesso em: 02 mai., 2019.

______. Instituto Nacional de Formación Docente (INFD). Recomendaciones para la Elaboración de Diseños Curriculares – Profesorado de Educación Artística. 2009. Disponível em: <http://cedoc.infd.edu.ar/upload/artistica.pdf >. Acesso em: 05 mai. 2019.

______. Consejo Interuniversitario Nacional (CIN). Lineamientos generales se la formación docente comunes a los profesorados universitarios. Resolução CE Nº 787/12, de 03 de julio de 2012. Disponível em: < https://www.cin.edu.ar/archivo.php >. Acesso em: 05 mai., 2019.

BUJÁN, Federico. La construcción de un observatorio latinoamericano de la formación de profesores en las universidades. Revista Educação, Artes e Inclusão. Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Vol. 8, Nº 2, dez. 2013. p. 79-99.

______; FRADE, Isabela; FONSECA DA SILVA, Maria Cristina. Observatório da formação de professores de artes: uma rede de pesquisa na América Latina. Série Diálogos en Red - Nuestra América, Publicación seriada de la Red Académica Diálogos en Mercosur. Vol. 1, Nro. 1, maio 2014, p. 135-156.

______; FONSECA DA SILVA, Maria Cristina. Políticas públicas de formação docente em artes: perspectivas em duas realidades, Brasil e Argentina. In: FONSECA DA SILVA, Maria Cristina e MARQUES DOS SANTOS, Vera Marcia (Coord.) Formação docente e políticas públicas: cenário e desafíos. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2016. p. 11-32.

Published

2019-10-03

How to Cite

BUJÁN, F. EDUCATIONAL POLICY AND CURRICULAR GUIDELINES FOR UNIVERSITY TEACHERS IN VISUAL ARTS IN ARGENTINA. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 252–268, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46190. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n3.46190. Acesso em: 19 may. 2024.