ETHNOMATHEMATICS EDUCATION IN SCHOOLS OF INDIGENOUS KARAJÁ XAMBIOÁ

ETHNOMATHEMATICS EDUCATION IN SCHOOLS OF INDIGENOUS KARAJÁ XAMBIOÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.32151

Keywords:

Transdiciplinary, Indigenous Education, Indian Teacher Training

Abstract

This paper presents an investigation with the indigenous community Karajá Xambioá, located in Santa Fé do Araguaia TO. Using ethnographic methodology to collect data directly in the community through interviews and observation, about what the natives understand about the different indigenous education from the perspective of intercultural education, considering the socio-cultural aspects of their community. Aimed investigative study of educational reality of indigenous schools located in the territory Karajá Xambioá. Were analyzed among other things, the prominent need of teachers and the community to develop the schools of the village a study on the process of teaching and learning that seeks to take into account the mathematical produced in their cultural and social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Haylla Rodrigues Aguiar, Universidade Federal do Pará

Master's student in Mathematics Education at the Federal University of Pará –UFPA, Campus de Belém –PA, Brazil.

Talal Suleiman Mahmoud, Universidade Federal do Paraná

PhD Professor of the Degree in Exact Sciences, Federal University of Paraná -UFPR, University Campus in Pontal do Paraná -CEM –PR, Brazil.

Elisângela Aparecida Pereira de Melo, Universidade Federal do Tocantins - UFT

PhD Professor in the Mathematics Degree Course, Federal University of Tocantins -UFT, Campus Universitário de Araguaína –TO, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

_______. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC, 2001.

_______. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Escolar Indígena. Brasília: MEC/SEF, 1998.

D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática da teoria à prática. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 1996. 120 p.

D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. 110 p.

FERREIRA, Mariana Kawall Leal. Idéia matemática de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002, p. 336.

GRUPIONI, Luís Donizete Benzi. Contextualizando o campo da formação de professores indígenas no Brasil. In: GRUPIONI, Luís Donizete Benzi. Formação de professores indígenas: repensando trajetórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

MONTEIRO, A.; POMPEU JR, G. A Matemática e os temas transversais. São Paulo: Moderna, 2001.

TORAL, ANDRÉ, A. Cosmologia e Sociedade Karajá. 1992. 280 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 1992.

Published

2018-06-20

How to Cite

AGUIAR, H. R.; MAHMOUD, T. S.; PEREIRA DE MELO, E. A. ETHNOMATHEMATICS EDUCATION IN SCHOOLS OF INDIGENOUS KARAJÁ XAMBIOÁ: ETHNOMATHEMATICS EDUCATION IN SCHOOLS OF INDIGENOUS KARAJÁ XAMBIOÁ. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 38–54, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.32151. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/32151. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE