MEMÓRIAS EDUCACIONAL E POLÍTICA DE UMA PROFESSORA DO RIO GRANDE DO NORTE (1978-2008)

EDUCATIONAL AND POLITICAL MEMORIES OF A TEACHER OF RIO GRANDE DO NORTE (1978-2008)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.36556

Keywords:

Memory, Teaching, Political

Abstract

This study seeks to give visibility to the memories of a teacher fromthe State of Rio Grande do Norte, Valdilene Verônica de Albuquerque Lobo, in order to analyze her educational trajectory and political and social engagement in the city of Pau dos Ferros / RN between 1978 and 2008. Interest in the history of this teacher arose because we learned about the trajectory of women educators politically engaged in the union and social movements of Pau dos Ferros, whose curiosity made us question about the female representation in politics in this city. In order to understand the process of constructing the professorial identity of Valdilene Verônica de Albuquerque Lobo, we used oral sources (oral history) to narrate her formal schooling process articulated between family histories and political configurations. Thus, we do not attempt in this study to consider the teacher and her narrated events as a faithful portrayal of the past, since the memory is something changeable and resignified from the look of the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Luana Fernandes, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação - PPGE/UFPB.

Fabiana Sena, Universidade Federal da Paraíba

Professora Associada no Departamento de Metodologia da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. Atua no PPGE/UFPB.

References

ANTUNES, Ricardo. O Novo Sindicalismo. São Paulo, Brasil Urgente, 1991.

BRANDÃO, Vera Maria Antonieta Tordino. Labirintos da memória: Quem sou? São Paulo: Paulus, 2008. (Questões fundamentais do ser humano, 7).

COSTA, Ana Alice Alcântara. As donas no poder. NEIM/UFBa, Salvador, 1998.

CRUZ, Maria Isabel da. A mulher na igreja e na política. São Paulo, Outras Expressões, 2013.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. (Pesquisa autobiográfica em educação, 1).

DEODATO, Lara Letícia Dias. NETA, Olívia Morais de Medeiros. O patronato Alfredo Fernandes e a história da educação de Pau dos Ferros (RN). Anais do VII CONNEPI, 2012. Disponível em http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/3395/1492. Acesso em maio de 2016.

DUARTE, Haroldo Teixeira. História da Associação de Professores do Rio Grande do Norte – APRN. Natal 1985.

FONTANA, R. A. C. Como nos tornamos professoras. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010. Coleção Leitura.

_______. Professora sim, tia não. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade. Vol. 1: A vontade de saber. 11a ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GERMANO, José Wellington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo: Cortez, 1993.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente, classe social e relações de gênero. São Paulo: Ed. Papirus, 1997.

LOBO. Valdilene V. de A. Entrevista I [fev.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).

______. Entrevista II [mar.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).

______. Entrevista III [mai.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).

______. Entrevista IV [out.2016]. Entrevistadora: Jéssica Fernandes. Pau dos Ferros, 2010. 1 arquivo .mp3 (60 min.).

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. São Paulo: Vozes, 1997.

MAAR, Wolfgang L. Educação crítica, formação cultural e emancipação política na Escola de Frankfurt. In: PUCCI, Bruno (Org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes; São Carlos, SP: EDUFISCAR, 1994. p. 59-81.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-212.

ROSSI, Paolo. O passado, a memória, o esquecimento: seis ensaios da história das ideias. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Editora Unesp, 2010.

SANTOS, José Maximiano dos. A transformação da Associação de Professores do Rio Grande do Norte (APRN) em Sindicato dos Trabalhadores em Educação (1986-1990). Dissertação de Mestrado. Natal, 2008.

Published

2018-06-20

How to Cite

FERNANDES, J. L.; SENA, F. MEMÓRIAS EDUCACIONAL E POLÍTICA DE UMA PROFESSORA DO RIO GRANDE DO NORTE (1978-2008): EDUCATIONAL AND POLITICAL MEMORIES OF A TEACHER OF RIO GRANDE DO NORTE (1978-2008). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 82–102, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.36556. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/36556. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS