LITERATURE TEACHING AND TRAINING OF TEACHERS AND READERS

LITERATURE TEACHING AND TRAINING OF TEACHERS AND READERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.39958

Keywords:

Initial formation., Literature teaching., Literature Teaching Methodology., Literary reader.

Abstract

The present article is an ongoing research communication and it aims at investigating the IFPB distance learning LETRAS student, concerning the teaching of Literature, both in Elementary School II, and in High School, and taking into consideration the theoretical methodological content used in the curricular component Literature Teaching Methodology. Besides, it also aims at verifying the contributions of such material in the initial teacher training, as far as the teaching of poems in Elementary School is concerned. In this sense, our research is based on some theoretical experts such as Lajolo (2008), Zilberman (2003) and Pinheiro (2000). For developing such study, we opted for qualitative-interpretative bibliographical research, once they can reach the proposed objectives and the teaching practice investigation, aiming at some reflexive and intervening actions, so as to improve the teaching practice. The initial results indicate that the theoretical content underlying the lyrical genre,related to the mentioned component, is adequate for this literary genre methodological approach as we consider readers in formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Girlene Marques Formiga, IFPB/EFFECTIVE TEACHER

PhD in Letters from PPGL-UFPB, effective professor at IFPB, João Pessoa campus.

Cristina Rothier Duarte, IFPB, GRADUATE IN LETTERS / UFPB, MASTER IN LETTERS

Bachelor of Laws from UFMT, Graduate Student of Letters from IFPB and Master Student of Letters from PPGL-UFPB

References

AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura - a formação do leitor: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BRASIL. Lei Nº. 11.892, 27 de novembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm>. Acesso em: 2 fev. 2018.

_____. INEP. PISA - Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. 2015. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/pisa>. Acesso em: 30 jan. 2018.

COUTINHO, Afrânio (Dir.). A literatura no Brasil: introdução geral. 4. ed., rev. e ampl. São Paulo: Global, 1997, v. 1.

DIONÍSIO, Maria de Lourdes. Literatura, Leitura e Escola. Uma hipótese de trabalho para a construção do leitor cosmopolita. In: PAIVA, Aparecida et. al. (orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte, Ceale, Autêntica, 2005.

EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. Trad. Waltensir Dutra, 5ª Ed. São Paulo, Martins Fontes, 2003.

FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

FORMIGA, Girlene Marques. et. al. Introdução aos Estudos Literários. João Pessoa: Ed. IFPB, 2014.

INSTITUTO FEDERAL DA PARAÍBA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras na modalidade a distância. João Pessoa, 2017. Disponível em: < https://estudante.ifpb.edu.br/media/cursos/43/documentos/Projeto_Pedag%C3%B3gico_do_Curso_de_Licenciatura_em_Letras_2017.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2018.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6 ed. São Paulo: Editora Ática, 2008.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA LEGISLAÇÃO E DOCUMENTOS - INEP. Pisa 2018: para que serve. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/pisa>. Acesso em: 02 mai. 2018.

LUDWING, Antonio C. Will. Métodos de Pesquisa de Educação. Educação em Revista, Marília, v.14, n.2, p.7-32, Jul.-Dez., 2014.

OECD. Programme for Internacional Sdutend Assessment (PISA). Results from PISA 2015. Disponível em https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Brazil-PRT.pdf. Acesso em: 24 fev. 2018.

PÉCORA, Alcir. Máquina de Gêneros. São Paulo: Edusp, 2001.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria S. Lucena. Estágio e Docência – Teoria e Prática: Diferentes Concepções. In BRABO, Tânia S. A. Marcelino; CORDEIRO, Ana Paula; MILANEZ, Simone G. Costa (orgs.). Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

PINHEIRO, Helder. Poemas para crianças e jovens. In: PINHEIRO, H. (org.). Poemas para crianças: reflexões, experiências, sugestões. São Paulo: Duas Cidades, 2000.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, Maria Amélia et. al. (orgs.). Leitura de Literatura na Escola. São Paulo: Parábola, 2013a.

_____. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013b, p. 152-164.

TODOROV, Tzvetan. A Literatura em Perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

______. Literatura não é Teoria, é Paixão. Revista Bravo. 2010. Disponível em:<http://bravonline.abril.com.br/materia/tzvetan-todorov-literatura-nao-teoria-paixao>. Acesso em: 5 mar. 2018.

ZILBERMAN, Regina. Letramento Literário e Livro Didático, uma Difusão da Literatura pela Escola. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS et. al. (orgs.). Literatura e Letramento: Espaços, Suportes e Interfaces – O Jogo do Livro. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2003.

Published

2018-12-14

How to Cite

FORMIGA, G. M.; DUARTE, C. R. LITERATURE TEACHING AND TRAINING OF TEACHERS AND READERS: LITERATURE TEACHING AND TRAINING OF TEACHERS AND READERS. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 173–190, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.39958. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/39958. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS

Most read articles by the same author(s)