CORPOREALITY, DIGITAL TECHNOLOGIES AND AGEING: REFRAMES OF THE OLD AGE IN THE EDUCATIONAL PROCESS.

CORPOREALITY, DIGITAL TECHNOLOGIES AND AGEING: REFRAMES OF THE OLD AGE IN THE EDUCATIONAL PROCESS.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47823

Keywords:

Education, Media, Body, Digital technologies, Aging

Abstract

This paper discusses how digital technologies modify the social relations of an old age group, within the academic space and in daily life – based on the relationship between body, media and ageing. In the Federal University of Paraíba (UFPB), some students of the French Course of the Núcleo Integrado de Estudos e Pesquisas da Terceira Idade (NIETI –Integrated Center for Old Age Studies and Research) were taken up for study. One sought to understand their demands and complexities for a reframe, concerning to old age nowadays. As a methodological approach, semi-structured interviews and participant observation were used. Regarding to the theoretical framework, this study interacts with authors fromsociology, anthropology, communication and education, such as Campelo (1996), Buckingham (2010), Stepansky (2012), Martín Barbero (2014) and Longhi (2018). As a conclusion, digital technologies modify the social practices of the old age, and become pedagogies in the process of affective relationships, in yearnings for interaction with other groups, and in the search for belonging to an educational space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ítalo Rômany de Carvalho Andrade, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Master by the Rural Extension and Local Development Program, in line with research policies and communication strategies. Journalist graduated from the Universidade Federal da Paraíba.

Edilza Maria Medeiros Detmering, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doctoral student in Anthropology at the Universidade Federal da Paraíba (2019), Master in Anthropology at the Universidade Federal da Paraíba (2018), Bachelor's degree in Translation from the Universidade Federal da Paraíba (2018), Post-Graduate in Portuguese Language at the Universidade Federal da Paraíba (2010), Higher Degree in Technology in Computer Networks by the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (2012), Degree and Bachelor in Psychology by the Universidade Federal de Pernambuco (1983).

Allyson Carvalho de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

He has a degree in Physical Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004), a Masters in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006) and a PhD in Communication from the Federal University of Pernambuco (2012). Permanent professor of the Graduate Program in Physical Education (PPGEF-UFRN).

References

ALMEIDA, T.; LOURENÇO, M. L. Reflexões: conceitos, estereótipos e mitos acerca da velhice. RBCEH, Passo Fundo, v. 6, n. 2, 2009.

BARROS, M. M. L. de. Trajetória dos estudos de velhice no brasil. Sociologia, Problemas e Práticas, n.º 52, 2006.

BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n.3, 2010.

CAMARANO, A. A.; KANSO, S.; LEITAO E MELLO, J. Como vive o idoso brasileiro? Os novos idosos brasileiros: muito além dos 60? Rio de Janeiro: IPEA, 2004.

CAMPELO, C. R. O corpo e seus textos. In: CAMPELO, C. R. Cal(e)idoscorpos: um estudo semiótico do corpo e seus códigos. São Paulo: Annablume, 1996.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COSTA, M. V.; ANDRADE, P. D. Na produtiva confluência entre educação e comunicação, as pedagogias culturais contemporâneas. Perspectiva. Florianópolis, v. 33, n. 2, 2015.

DANTAS, Marcelo; OLIVEIRA JÚNIOR, Pedro; MARQUES, Dayvid; VIANA, Marco. Os benefícios da inclusão digital na terceira idade - relato de experiência. In: Anais do Congresso Internacional de Educação e Inclusão. Campina Grande-PB: UEPB, 2014.

ELIAS, N. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000.

FERRIGNO, J.C. Co-educação entre gerações. Petropólis (RJ): Vozes, 2003.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE) – Estudos e Análise. Disponível em: <https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/alteracoes_e_impactos/default.shtm>. Acesso em: 23 jul. 2019.

______. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2018.

Disponível em: < https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?=&t=o-que-e>. Acesso em: 30 ago. 2019.

LONGHI, M. R. Eu tô fazendo certo, tô não? Envelhecimento, políticas de saúde e relações de cuidado. In: MALUF, Sônia Weidner; SILVA, Érica Quinaglia (Org.). Estado, Políticas e Agenciamentos Sociais em Saúde: Etnografias comparadas. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.

MARTÍN BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem.

São Paulo: Cultrix, 1964.

MONERO, C. & GISBERT, D.D. Tramas: procedimentos para a aprendizagem cooperativa. Porto Alegre: Artmed, 2005

MOTTA, Alda Britto da. A atualidade do conceito de gerações na pesquisa sobre o envelhecimento. Revista Sociedade e Estado. V. 25, nº 2, 2010.

NEVES, Luiz Felipe Baêta. Corpo, velhice, projeto e neoliberalismo. In: VILLAÇA. F. G., KOSOVSKY, E. Que corpo é esse? Rio de Janeiro: Mauad. 2012.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Plano de ação internacional contra o envelhecimento./Organização das Nações Unidas; tradução de Arlene Santos. –– Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2003.

PEREIRA, Rogério Santos. Multiletramentos, tecnologias digitais e os lugares do corpo na educação. Tese doutorado - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação. Florianópolis, 2014.

STEPANSKY, D. Velhice, imaginário e cidadania. In: VILLAÇA. F. G., KOSOVSKY, E. Que corpo é esse?, Rio de Janeiro: Mauad. 2012.

TRINDADE, Liane; GICO, Vânia. Tecnologias da Informação, Terceira Idade e Educação. In: Anais do XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Curitiba: 2009.

ZORRÓN BERLINCK; MATTOS BERLINCK. Terceira Idade e Tecnologia. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 11, n. 48 a 52, 1998.

Published

2019-12-11

How to Cite

DE CARVALHO ANDRADE, Ítalo R.; MEDEIROS DETMERING, E. M.; CARVALHO DE ARAÚJO, A. CORPOREALITY, DIGITAL TECHNOLOGIES AND AGEING: REFRAMES OF THE OLD AGE IN THE EDUCATIONAL PROCESS.: CORPOREALITY, DIGITAL TECHNOLOGIES AND AGEING: REFRAMES OF THE OLD AGE IN THE EDUCATIONAL PROCESS. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47823. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/47823. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER - BODY, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES