DIDACTIC-PEDAGOGICAL IMPLICATIONS: THE ENEM AND PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLABSTRACT

DIDACTIC-PEDAGOGICAL IMPLICATIONS: THE ENEM AND PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLABSTRACT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54644

Keywords:

Physical education, ENEM, High School

Abstract

This study brings the results of research that deals with ENEM and Physical Education in high school. It investigates whether the exam regulates the pedagogical practices of Physical Education teachers who work in the last year of basic education and what is the perception of teachers and students about the evaluation. The context of the research were two state schools in a municipality in the metropolitan region of Porto Alegre, with two Physical Education teachers, two Pedagogical Advisors and twelve 3rd year high school students.  Of a qualitative-descriptive nature, the study confirms through Content Analysis (BARDIN, 2004) that the ENEM is understood as a mechanism of access to higher education and does not seem to influence the teaching practices of Physical Education in high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dinora Tereza Zucchetti, Universidade Feevale

PhD in Education from UFRGS. Professor at Universidade Feevale.

Tatiane de Oliveira, Prefeitura Municipal de Novo Hamburgo

Education Specialist by IFSUL. Social Educator in the municipality of Novo Hamburgo.

Gustavo Roese Sanfelice, Universidade Feevale

PhD in Communication Sciences by Unisinos. Professor at Universidade Feevale.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria MEC 438, de 28 de maio de 1998. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio. Brasília, DF, 1998a. Disponível em: <www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/diretrizes_p0178-0181_c.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Disponível em:< http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf>. Acesso em: 12 mar. de 2020.
BRASIL. Exame nacional do ensino médio: prova de redação e linguagens, códigos e suas tecnologias e matemática e suas tecnologias. 2015. Disponível em: http://estaticog1.globo.com/2016/02/16/enem-2015.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.
¬BRASIL. Portaria nº468, de 3 de abril de 2017a. Dispõe sobre a realização do Exame Nacional do Ensino Médio–ENEM, e dá outras providências. Brasília. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20144117/do1-2017-04-04-portaria-no-468-de-3-de-abril-de-2017-20144067. Acesso em: 15 jul.2020.
BRASIL. NOTA DE ESCLARECIMENTO Encerramento do Enem por Escola. 2017b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/nota-de-esclarecimento-encerramento-do-enem-por-escola/21206. Acesso em: 13 mar. 2020.
ALMEIDA, V. S. Políticas de avaliação externa no Ensino Médio: O Enem sob a perspectiva de discentes e docentes da escola pública. 2019.309f. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2019. Disponível em: < https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27287>. Acesso em: 15 jul. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.
BARROS, A. da S. X. Vestibular e Enem: um debate contemporâneo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 85, p. 1057-1090, 2014. Disponível em:< https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40362014000400009&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 15 jul.2020.
BELTRÃO, J. A. A Educação Física na escola do vestibular: as possíveis implicações
do ENEM. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 819-840, abr./jun, 2014. Disponível em:< http://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/41801>. Acesso em: 15 abr. de 2020.
CAUDURO, M. T. (Org.). Investigação em Educação Física e Esportes: um olhar pela pesquisa qualitativa. Novo Hamburgo: Feevale, 2004.
DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física na escola. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, p. 64-78, 2005.
KOHL, H. G. Educação Física na educação básica e o novo ENEM: novos desafios e novas possibilidades. In: IV ENCONTRO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA FACULDADE SENAC, 4., 2010, Recife. Anais... Recife: Senac, 2010. p. 1-5. Disponível em: < https://periodicos.unifacex.com.br/Revista/article/view/923>. Acesso em: 22 jul.2020.
MATTHIESEN, S. Q. et al. LINGUAGEM, CORPO E EDUCAÇÃO FÍSICA. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, Rio Claro, v. 7, n. 2, p.129-139, 2008. Disponível em: <http://www.mackenzie.br/fileadmin/Editora/REMEF/Remef_7.2/Revisao_-_LINGUAGEM__CORPO_E_EDUCACAO_FISICA.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2020.
MELO, J. E.. “Seu futuro passa por aqui” O ENEM como política avaliativa e os conhecimentos históricos exigidos. Aedos, Porto Alegre, v. 4, n. 11, p.858-878, set. 2012. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/aedos/article/view/31069>. Acesso em: 09 abr. 2020.
NASCIMENTO, F. S.; COUTINHO, Taciana Carvalho; PINHEIRO, Josilane Amaro. Exame nacional do ensino médio–ENEM: um olhar dos discentes do 3 ano do ensino médio e sua preparação para o ingresso no ensino superior. Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 69-92, 2013. Disponível em: < https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/3561/2747 >. Acesso em: 20 jul.2020.
OLIVEIRA, D. A. As políticas para o ensino médio na realidade brasileira: uma agenda em disputa. Poiésis-Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, v. 10, n. 17, p. 187-198, 2016. Disponível em:
http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/3882. Acesso em: 10 mar. 2020.
OLIVEIRA, T. S. O Enem: breves considerações sobre importância avaliativa e reforma educacional. Educação Por Escrito, v. 7, n. 2, p. 275-285, 2016. Disponível em: < https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/23995>. Acesso em: 20 jul.2020.
PIUNTI, J. C. P; ANUNCIATO, R. M. M. Professores de uma escola pública paulista analisam o Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Série-
Estudos-Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, p. 153-172, 2018.< https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1067>. Acesso em 20 jul.2020.
PRODANOV, C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: <http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf> Acesso em: 7 mar. de 2020.
REIS, A. A. N.; JUNIOR, M. F. D.; BARCA, A. M. V. EDUCAÇÃO FÍSICA, ENEM E PIBID: RELAÇÃO E IMPLICAÇÕES NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO ENSINO MÉDIO. CARPE DIEM: Revista Cultural e Científica do UNIFACEX, v. 16, n. 1, p. 11-28, 2018. Disponível em: https://periodicos.unifacex.com.br/Revista/article/view/923. Acesso em: 07 mar. de 2020.
RODRIGUES, J. da S. O ENEM E SUAS MÚLTIPLAS INFLUÊNCIAS NO CURRÍCULO E ENSINO DE BIOLOGIA. 2018. 84f. Trabalho de conclusão de curso em Ciências Biológicas. Universidade Federal da Paraíba. Areia. 2018. Disponível em:< https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/4550>. Acesso em: 19 jul. de 2020.
SANTOS, J. M. C. T. Exame Nacional do Ensino Médio: entre a regulação da qualidade do Ensino Médio e o vestibular. Educar em revista, v. 27, n. 40, p. 195-205, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40602011000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 mar. 2020.
SANTOS, J. M. C. T; DA SILVA, Francisco José Balduino; SOUZA, Francisco das Chagas Silva. Exame Nacional do Ensino Médio: considerações sobre a influência do ENEM na produção do currículo de História. História & Ensino, v. 24, n. 1, p. 111-133, 2018. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/31160>. Acesso em: 19 jul.2020.
SANTOS, M. de F.; MARCON, D.; TRENTIN, D. T. Inserção da Educação Física na área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Motriz, Rio Claro, v. 18, n. 3, p.571-580, jul/set 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/motriz/v18n3/a17v18n3. Acesso em: 13 mai. 2020.
SILVA, C. J. O.. A distopia do mérito: desigualdades escolares no ensino médio brasileiro analisadas a partir do ENEM. 2019. 223f. Tese (Doutorado em Educação) - UNICAMP, São Paulo, 2019. Disponível em: < http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/335407 >. Acesso em: 18 jul.2020.
SILVA, R. C. D.; MELO, S. D. . ENEM: propulsão ao mercado educacional brasileiro no
século XXI. Educação & Realidade, v. 43, n. 4, p. 1385-1404, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362018000401385&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 mar. 2020
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6ed. Porto Alegre: Artmed, 2012. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9649>. Acesso em: 15 out. 2016
WERLE, F. O. C. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 19, n. 73, p. 769-792, 2011. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n73/03.pdf >. Acesso em: 20 jul.2020.
ZAGHI, F. H. L.S; SIMÕES, R. Exame nacional do ensino médio: o que dizem os professores de educação física? Revista Cocar, v. 14, n. 28, p. 172-191, 2020. Disponível em: < https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3114>. Acesso em: 17 jul.2020

Published

2021-01-04

How to Cite

ZUCCHETTI, D. T.; DE OLIVEIRA, T.; ROESE SANFELICE, G. DIDACTIC-PEDAGOGICAL IMPLICATIONS: THE ENEM AND PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLABSTRACT: DIDACTIC-PEDAGOGICAL IMPLICATIONS: THE ENEM AND PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLABSTRACT. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54644. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/54644. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS