Entering the school gates and taking the shoes off

Experience report on the pedagogical process of circus activities

Authors

  • Mariana Harue Yonamine UNESP-Bauru
  • Fernanda Rossi UNESP-Bauru

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.60416

Keywords:

Circus activities, Elementary School, Childhood

Abstract

This experience report presents the development of an educational project in circus activities, with pedagogical practices over a school year with a class of the 5th year of Elementary School I, in a city in the interior of São Paulo. The teaching and learning of circus activities was guided by the intertwining of the phenomenological perspective of the body and the sociology of childhood. The report was built based on field diary records, which consisted of daily notes about pedagogical experiences. The evaluation also included records of the children's perceptions in a focus group and a semi-structured interview with the class teacher (Pedagogue) and the School’s Principal. The main transformations observed were: the expansion of individual and collective bodily possibilities, the strengthening of autonomy and child protagonism and the redefinition of interpersonal relationships at school with the development of social aspects such as cooperation, responsibility and a sense of belonging and group formation, in addition to promoting artistic, aesthetic and bodily sensitivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Harue Yonamine, UNESP-Bauru

Graduada em Pedagogia pela UNESP – Universidade Estadual Paulista, campus de Bauru. 

Fernanda Rossi, UNESP-Bauru

Professora Assistente Doutora da UNESP – Universidade Estadual Paulista – campus de Bauru. Pós-doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

References

BARRAGÁN, T. O. Circo na escola: por uma educação corporal, estética e artística. 214f. Tese (Doutorado em Educação Física, na Área de Educação Física e Sociedade). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2016.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BORTOLETO, M. A. C. Atividades Circenses: Notas sobre a Pedagogia da Educação Corporal e Estética. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 43-55, jul. 2011. Disponível em: http://oldarchive.rbceonline.org.br/index.php/cadernos/article/view/1256. Acesso em: 20 de nov. 2020.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 01/06/2021.

DUPRAT, R, M.; BORTOLETO, M.A.C. Malabares: Bolas. In: BORTOLETO, M. A.C. (Org) Introdução à pedagogia das Atividades Circenses. Jundiaí/SP: Editora Fontoura, p. 39-66, 2008.

DUPRAT, M. A.; PÉREZ-GALLARDO, S. J. Artes Circenses no âmbito escolar. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

FERNANDES, F. As ‘Trocinhas’ do Bom Retiro. Contribuições do Estudo Folclórico e Sociológico da Cultura e dos Grupos Infantis. Revista Pro-Posições, v. 15, n. 43, p. 229-250, jan/abr. 2004 [1979]. Disponível em: https://fe-old.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2238/43-diversoeprosa-fernandesf.pdf. Acesso em: 20 de abril. 2021.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FRIEDMANN, A. Jogos tradicionais na cidade de São Paulo: recuperação e análise da sua função educacional. 255f. Tese (Mestrado em Educação em Metodologia de Ensino). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.

GOMES-DA-SILVA, E. Educação (física) infantil: Se-Movimentar e Significação. 132f. Tese (Mestrado em Educação Física). Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

HERMANN, N. O enlace entre corpo, ética e estética. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018. p. 1-16. Disponível em: https://www.scielo.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/. Acesso em: 22 de jun. 2021.

KUNZ, E. Práticas didáticas para um “conhecimento de si” de crianças e jovens na educação física. In: KUNZ, E. (Org.). Didática da educação física. 2. ed. Ijuí: Editora Unijui, 2004. p. 15-52.

LE BRETON, D. Adeus ao corpo: Antropologia e Sociedade. 6. ed. Campinas-SP: Papirus, 2013.

MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

MACHADO, S. S. “Vivo ou Morto?” O Corpo na Escola Sob Olhares de Crianças”. 207f. Tese (Mestrado em Educação Física). Programa de Pós-Graduação Strictu Sensu em Educação Física, Universidade de Brasília-UnB., Brasília, 2013.

MERLEAU-PONTY, M. A fenomenologia da percepção: 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MONTANDON, C. Sociologia da Infância: pesquisa com crianças: as práticas educativas parentais e a experiência das crianças. Educ. e Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 485-507, maio-ago. 2005.

NÓBREGA, P.T. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre o conhecimento, processos cognitivos e currículo. Revista Educação e Sociedade, v. 26, n. 91, p. 599-615, maio-ago., 2005.

OLIVIER, G. G. F.; MARCELLINO, N. C. Sobre dinossauros, carteiras e pássaros-lira: do lúdico na vida ao lúdico na escola. Revista Motrivência, n. 9, p. 118-135, dez., 1996.

PEREIRA, E. R.; MAHEIRIE, K. Aprendiz circense e contemplador: olhares que dialogam entre a incompletude e o acabamento. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 134-138, jan.-abr. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302005000200015&script=sci_arttext. Acesso em: 24 de maio. 2021.

SARMENTO, M. J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio-ago. 2005.

YONAMINE, H. M; ROSSI, F. Experimentando as atividades circenses e ressignificando as relações sociais na escola. Revista Motrivência, v. 33, n. 64, p. 0-24, 2021.

Published

2021-11-25

How to Cite

YONAMINE, M. H.; ROSSI, F. Entering the school gates and taking the shoes off: Experience report on the pedagogical process of circus activities. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 101–120, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.60416. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/60416. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

EXPERIENCE REPORTS