Assessment of environmental opportunities that are offered at home for baby engine development

Authors

  • Heloisa Briones Mantovani Universidade Estadual Paulista (UNESP) https://orcid.org/0000-0001-9970-7636
  • Aila Narene Dahwache Criado Rocha Professora Doutora de Terapia Ocupacional na Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.60593

Keywords:

Residence Features, Child development, Education

Abstract

The aim of this study was to assess the environmental opportunities for infants' motor development offered at home. Twenty-one babies aged 0 to 24 months and their caregivers participated in this research, and the instrument used was Affordances in the Home Environment for Motor Development (AHEMD). The results showed that the categories "External Space", "Materials for Fine Motricity" and "Materials for Gross Motricity" had the worst scores in the study. It was possible to conclude the need for other spaces such as, for example, the school environment, public leisure areas, among others, in order to supply the stimuli that are not available in the home environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, S.; AGUIAR, C. Assessing the quality of Portuguese child care programs for toddlers. Early Childhood Research Quarterly, n. 462, p. 1-9, 2010. Disponível em: https://www.oecd.org/education/school/ECEC-meta-analysis-studies.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

BARROS, R. P. et al. Uma avaliação do impacto da qualidade da creche no desenvolvimento infantil. Pesquisa e Planejamento Econômico. Rio de Janeiro, v. 41, n. 2, 2011. Disponível em: https://ppe.ipea.gov.br/index.php/ppe/article/viewFile/1351/1098. Acesso em: 12 ago. 2021.

BECKER, S. M. S.; PICCININI, C. A. Impacto da Creche para a Interação Mãe-Criança e para o Desenvolvimento Infantil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 35, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/pSfMmmtqccWTq9ctbHJBWbC/?lang=pt. Acesso em: 12 ago. 2021.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

BRASIL. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2006a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparqualvol1.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

BRASIL. Parâmetros Básicos de infraestrutura para Instituições de Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2006b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/miolo_infraestr.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.257, de 8 de março de 2016. Marco Legal da Primeira Infância. Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm. Acesso em: 12 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/LEIS_2001/L10172.htm. Acesso em: 13 ago. 2021.

BRONFENBRENNER, U. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CAÇOLA, P. M. et al. Development of the Affordances in the Home Environment for Motor Development-Infant Scale. Pediatrics International, v. 53, n. 6, p. 820-5, 2011. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21507146/. Acesso em: 13 ago. 2021.

CAÇOLA, P. M. et al. The new affordances in the home environment for motor development- infant scale (AHEMD-IS): Versions in English and Portuguese languages. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 19, n. 6, p. 507-525, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/6smfYTVwrSQ3vc6wXDhGP9R/?lang=en. Acesso em: 13 ago. 2021.

CORBETTA D.; SNAPP-CHILDS W. Seeing and touching: the role of sensory-motor experience on the development of infant reaching. Infant Behavior and Development, v. 32, n. 1, p. 44-58, 2009. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19081142/. Acesso em: 12 ago. 2021.

DEFILIPO, E.C. et al. Oportunidades do ambiente domiciliar para o desenvolvimento motor. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 46, n. 4, p. 633-641, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/wrLrwN4mfbHKtDC9G96SRCr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 ago. 2021.

DORNELAS, L. F.; DUARTE, N. M. C.; MAGALHÃES, L. C. Atraso do desenvolvimento neuropsicomotor: mapa conceitual, definições, usos e limitações do termo. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 33, n. 1, p. 88-103, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/rWNf3F7qSTGLbWRP6hzLkRP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

EICKMANN, S. H.; MACIEL, A. M. S.; LIRA, P. I. C.; LIMA, M. C. Fatores associados ao desenvolvimento mental e motor de quatro creches públicas de Recife, Brasil. Revista Paulista de Pediatria, v. 27, n. 3, p. 282-288, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/GHmfk3M7cmPDwGP8cg5PD3Q/?lang=pt. Acesso em: 13 ago. 2021.

GIROLDI, C.; POERSCH, K.; MÜLLER, A. B. Oportunidades de desenvolvimento motor de bebês de um centro de referência materno infantil. Saúde e Desenvolvimento Humano, Canoas- RS, v. 8, n. 1, 2020. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/5899. Acesso em: 13 ago. 2021.

HAYWOOD, K. M.; GETCHELL, N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed. 3. ed., 344p., 2004.

MARTINS, E.; SZYMANSKI, H. A abordagem ecológica de Urie Bronfenbrenner em estudos com famílias. Estudos e Pesquisa em Psicologia, v. 4, n. 1, p. 63-77, 2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812004000100006. Acesso em: 12 ago. 2021.

PEDROSA, C.; CAÇOLA, P.; CARVALHAL, M. I. M. Fatores preditores do perfil sensorial de lactentes dos 4 aos 18 meses de idade. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 160-166, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/5mbCWLbnZTrMmyPB344fLYk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 ago. 2021.

PILATTI, I. et al. Oportunidades para o desenvolvimento motor infantil em ambientes domésticos. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 9, n. 27, p. 22-7, 2011. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_ciencias_saude/article/view/1335. Acesso em: 13 ago. 2021.

SILVA, W.R. et al. Opportunities for motor stimulation in the home environment of children. Journal of Human Growth and Development, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 84-90, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822017000100012. Acesso em: 12 ago. 2021.

SOARES, K. M. S. Desenvolvimento Motor de Lactentes em Creches Municipais e no Ambiento Domiciliar. 2012. Dissertação (Mestrado em Saúde da Criança e do Adolescente)- Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/12974. Acesso em: 12 ago. 2021.

SOUZA, M.A.F. et al. Construction and validation of behavioral technology to monitor child development milestones. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, Fortaleza, v. 19, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3240/324054783052/html/. Acesso em: 12 ago. 2021.

SOUZA, JM.; VERÍSSIMO, M.; CRUZ, D. Análise do conteúdo de diagnósticos de enfermagem sobre desenvolvimento infantil. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 20, n.1, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/45041. Acesso em: 13 ago. 2021.

SCHOBERT, L. O desenvolvimento motor de bebês em creches: um olhar sobre diferentes contextos. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano)- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/13809. Acesso em: 12 ago. 2021.

VENETSANOU, F.; KAMBAS, A. Environmental affecting prescholers’ motor development. Early Childhood Education Journal, v. 37, n. 4, p. 319-27, 2010.

ZANELLA, L. W.; REZER, C. R. O desenvolvimento motor e a influência do ambiente familiar e do nível socioeconômico. Conexões, Campinas, v. 13, n. 3, p. 101-113, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640873. Acesso em: 13 ago. 2021.

Published

2021-08-27

How to Cite

BRIONES MANTOVANI, H.; ROCHA, A. N. D. C. Assessment of environmental opportunities that are offered at home for baby engine development. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 265–282, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.60593. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/60593. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS