FATORES DE EVASÃO ESCOLAR NOS CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO: PROTOCOLO DE REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA

Authors

  • Sarah Elayne de Freitas Rezende Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Goiano
  • Ramayane Bonacin Braga Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano
  • Marcos de Moraes Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.62371

Keywords:

School dropout. Integrated High School. Federal educational network. Systematic review protocol. PICO.

Abstract

Research on school dropout in Brazil has been conducted since 1980, however, the theme is one of the great obstacles to the development of education. Despite the increase in the supply of enrolment, dropout is a reality that is a challenge to the expansion of the Professional and Technological Education Network in Brazil. The present work aims to present the protocol of a systematic review to identify in the reference literature the main factors of school dropout in integrated technical high school courses in Brazil. Systematic reviews are considered secondary studies, which have primary studies as their source of data. It proposes to collect a set of variables through meta-analysis (PRISMA) and structures the search in Population, Intervention, Comparison and Outcome "outcome" (PICO). The searches for primary studies were performed in Pubmed, Eric, Scielo, Scopus and Spell over the last 10 years, with the time frame from January 2013 to January 2022. It is expected that this systematic review protocol will allow access to information that can be useful for the discussion and implementation of public policies and actions to address dropout in technical courses integrated to high school in the network of professional and technological education in Brazil. After the completion of the systematic review its results will be disseminated through abstracts, articles, presentations at conferences, symposia and other events of this nature.

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Author Biographies

Sarah Elayne de Freitas Rezende, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Goiano

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Ceres.

Ramayane Bonacin Braga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Ceres.  Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano – Campus Ceres.

Marcos de Moraes Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

Doutor em Administração pela Universidade de Brasília. Professor de ensino técnico e tecnológico do Instituto Federal Goiano - Campus Ceres e professor permanente credenciado no Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Federal de Goiás - PPGADM/UFG e no ProfEPT do Instituto Federal Goiano.

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Published

2022-10-24

How to Cite

DE FREITAS REZENDE, S. E.; BONACIN BRAGA, R.; DE MORAES SOUSA, M. FATORES DE EVASÃO ESCOLAR NOS CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO: PROTOCOLO DE REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 89–104, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.62371. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/62371. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS