PUBLIC SELECTION TEST OF TEACHERS AT FEDERAL UNIVERSITIES IN THE CENTRAL-WEST REGION: AN ANALYSIS OF EVALUATION FORMS

uma análise das formas de avaliação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.62683

Keywords:

Teacher selection, Public Selection, Selection methods

Abstract

The public selection test of teachers has become, over time, the main instrument for the selection of professors from public universities. Considered a complex process, it is regulated through resolutions and edicts of these institutions, with the objective of selecting people with a specific profile. The present article analyzed the methodology of evaluation of the public selection test of teachers at the Federal Universities of the Center-West through a documentary research of the regulations and edicts of these institutions, using a quantitative and qualitative procedure that made it possible to describe the forms of evaluation. As a result, it was identified that the written, didactic and title tests prevail as the main evaluation mechanisms. Among the eight universities analyzed, only one uses the oral test to defend knowledge, evaluating the exposure of the candidate's academic production and knowledge in the area of ​​the contest. However, there is no consensus on the evaluation criteria, so each institution prioritizes, with greater weight, that evaluation instrument that the university councils recognize as the most important.

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Author Biographies

Nelson Tsuji Junior, Universidade Federal da Grande Dourados

Mestrando em Administração Pública pelo Programa de Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e Técnico em Assuntos Educacionais da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Tairo Forbat Araujo, Universidade Federal da Grande Dourados

Mestrando em Administração Pública. Programa de Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Jane Corrêa Alves Mendonça, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Administração (UNIMEP). Professora da Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Economia (FACE) e do Programa de Mestrado Profissional em Administração Pública da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

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Published

2023-06-20

How to Cite

TSUJI JUNIOR, N.; FORBAT ARAUJO, T.; CORRÊA ALVES MENDONÇA, J. PUBLIC SELECTION TEST OF TEACHERS AT FEDERAL UNIVERSITIES IN THE CENTRAL-WEST REGION: AN ANALYSIS OF EVALUATION FORMS: uma análise das formas de avaliação. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202339, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.62683. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/62683. Acesso em: 20 dec. 2024.