Educação literária no Instagram:

mapeamento de perfis, páginas e conteúdos compartilhados

Authors

Keywords:

Education, Chidren's literature, Internet

Abstract

This paper aims to collect profiles and pages of the social network Instagram to analyze and critically reflect on how literary education with a focus mainly on children's literature is promoted. The data collection takes place based on the netnographic perspective and then these data are organized into graphs that characterize the profiles and pages according to what they post and their understanding of literary reading.  Of the 56 profiles identified, 11 are personal profiles, which mix both personal life content and content related to literary reading, and 45 are pages linked to projects. This distinction somehow characterizes the shared content and the way of interacting with the followers, implying various effects of meaning that are exemplified. The amount of shared content is analyzed from a critical perspective, intending to motivate reflection on the quality of information, since the promotion of a literary education is not effective without a formative process of reading mediators that can begin on the Internet, but is not reduced to what is published there.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilia Forgearini Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Faculdadede Educação

Departamento de Enisno e Currículo

Área Formação Pedagógica e Linguagem

Joana Wurth Geller, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Estudante de Graduação, Licenciatura em Pedagogia (FACED/UFRGS), Bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq).

References

REFERÊNCIAS

ANDRUETTO, M. T. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

BOEIRA, A. F.; SOARES, E. M. DO S.; RAMOS, F. B. Blogs educativos: aprendizagem, comunicação e linguagem. Signo, v. 34, n. 56, p. 157-183, 5 jan. 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). Estudo apresenta dados sobre os impactos da Covid-19. Disponível em: <https://portal.fiocruz.br/noticia/estudo-apresenta-dados-sobre-os-impactos-da-covid-19> Acesso em: 24 jul. 2022.

CORSARO, W. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COELHO, N. N.. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

HINE, C. Etnography of the internet: embedded, embodied and everyday. New York: Bloomsbury Academic, 2015.

KOZINETS, R. V. Netnografia [recurso eletrônico]: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre, Penso, 2014.

LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. 1ª edição. ed. [S. l.]: ‎ Estação das Letras e Cores, 2014. 126 p.

LEWIS, C. S.. Sobre histórias. Tradução de Francisco Nunes. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2018.

MACHADO, A. M; ROCHA, R. Contando histórias, formando leitores. Campinas, SP: Papirus 7 Mares, 2011.

NUNES, M. F.; MELO, Camila Alves de; SILVEIRA, R. H.. Leitura literária nos anos iniciais e pandemia: caminhos e ações da rede municipal de Canoas (RS). In: AMARILHA, Marly; DALLA-BONA, Elisa (Orgs.). Literatura nos anos iniciais do ensino fundamental durante a pandemia da COVID-19. No prelo.

O MOMENTO da leitura é um momento de conexão máxima entre a criança e o cuidador... In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. [Site da Sociedade Brasileira de Pediatria]. [S. l., 2017]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/campanhas/receite-um-livro/o-momento-da-leitura-e-um-momento-de-conexao-maxima-entre-a-crianca-e-o-cuidador-diz-ricardo-halpern/. Acesso em: 26 nov. 2021.

REYES, Y.. Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

ZILBERMAN, R.. O estatuto da literatura infantil. In: ZILBERMAN, R. e MAGALHÃES, L. C.. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. 3.ed. São Paulo: Ática, 1987. p.03-24.

Published

2022-12-15

How to Cite

NUNES, M. F.; WURTH GELLER, J. Educação literária no Instagram: : mapeamento de perfis, páginas e conteúdos compartilhados. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202303, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/64179. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Literatura Infantil