Use of technologies in the pedagogical practices of high school teachers in public schools

data from theses and dissertations (2008-2020)

Authors

  • Marcos Antonio Freitas da Silva Universidade Federal do Amazonas
  • Vera Lúcia Reis da Silva Universidade Federal do Amazonas - UFAM

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66585

Keywords:

Technologies, Pedagogical practices, High School

Abstract

This article is the result of a research carried out in a Post Graduate Program and aimed to map and analyze academic productions on the use of technologies in teachers' pedagogical practices after the restructuring, in 2007, of one of the digital inclusion programs, the ProInfo. A survey of dissertations and theses was carried out on the BDTD platform of IBICT, from the period 2008-2020. The systematic review study provided the basis for the state of knowledge and sought to answer the following question: What have studies shown from the use of technologies in the pedagogical practices of public school teachers in High School? The analyzed corpus showed the importance of this theme as a contribution for the quality in education. The results indicate that persistent and emerging situations with regard to the subject create an obstacle to the effective use of technologies in the practice of teachers, being, therefore, necessary to overcome the precarious infrastructure of schools, the deficient initial/continuing teachers’ training, as well as provide opportunities for debates on the efficient implementation of public policies in school education.

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Author Biographies

Marcos Antonio Freitas da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH/UFAM. Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Professor da Rede Estadual de Educação - SEDUC/AM. Possui experiência como coordenador de projetos de pesquisa no âmbito da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas - FAPEAM.

Vera Lúcia Reis da Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Graduada em Pedagogia também pela UFAM. Realizou Estágio Doutorado Sanduíche na Universidade de Sevilla, Espanha. É professora da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) Campus de Humaitá/AM. Atua nos cursos de Graduação e é docente permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH/UFAM). 

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Published

2023-07-20

How to Cite

FREITAS DA SILVA, M. A.; REIS DA SILVA, V. L. Use of technologies in the pedagogical practices of high school teachers in public schools: data from theses and dissertations (2008-2020). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202347, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66585. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/66585. Acesso em: 11 may. 2024.