UNVEILING FREIREAN PRAXIS THROUGH SCRAPS: A DOCUMENTARY ANALYSIS

uma análise documental

Authors

  • Maria Rosinira Bezerra Cavalcante Rede municipal de Tamboril/CE
  • Marcos Antonio Pinto Ribeiro Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Campus de Jequié

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2025v34n1.69667

Keywords:

Freirean praxis., Emancipatory education., Contextualized education.

Abstract

This qualitative documentary research is based on the following question: Are there evidences of praxis whose curriculum is integrated into local experiences, knowledge, directed towards an emancipatory and Freirean education? Therefore, the objective was to understand if there are elements of Freirean praxis, of an emancipatory education, that is, if this educational process proposes pedagogical actions with a curriculum intertwined with local experiences, knowledge, and culture. The study focused on documents that systematize Contextualized Education for Coexistence with the Semiarid (ECCSA) in Tamboril, Ceará. The content analysis technique was used for this purpose. Through the confrontation with the literature, the category emerged: paradoxes between interests, the liberating praxis consolidates itself. The results revealed paradoxes of interests in the process. On one side, the technical, evidenced by the Department of Education, on the other, popular collectives embodying a collaborative education, based on local, dialogical, and therefore, emancipatory and Freirean curriculum.

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Author Biographies

Maria Rosinira Bezerra Cavalcante, Rede municipal de Tamboril/CE

Graduação em Pedagogia, com Habilitação em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2002), Especialização em Pedagogia da Alternância e Educação do Campo (PAEC), Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais (2012), Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2024). Professora efetiva da Rede municipal de Tamboril/CE, desde 2006, na área de Ciências do Ensino Fundamental II.

Marcos Antonio Pinto Ribeiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Campus de Jequié

Doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa. Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

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Published

2024-12-20

How to Cite

BEZERRA CAVALCANTE, M. R.; PINTO RIBEIRO, M. A. . UNVEILING FREIREAN PRAXIS THROUGH SCRAPS: A DOCUMENTARY ANALYSIS: uma análise documental. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 34, n. 1, p. e-rte331202507, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2025v34n1.69667. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/69667. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS