Communication, reputation and affection in a small companies

Bambu Bar in the perception of the consumer of Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v14n.58704

Keywords:

Communication; Affection; Consumer; Bambu Bar; Small Company;

Abstract

Considering the current context of brand parity, it is of the utmost importance that we look for alternatives that can add emotional value to signs and objects, including the small companies. We performed a qualitative and quantitative research to analyze the perceptual, symbolic and relational elements that affect the reputation of Bambu Bar in the Maranhão state capital, São Luís, considering its issues with infrastructure and service/product quality. We came to the conclusion that brands need a communication strategy that fosters emotional bonds which can show meaningful values to their consumers, communities, and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Pereira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Pós-doutor em Comunicação

Docente permanente do Mestrado Interdisciplinar em "Linguagens, Mídia e Sociedade" e do curso de Relações Públicas da PUC-Campinas É membro do grupo de pesquisa Sociedade Midiatizada: Processos, Tecnologia e Linguagem da PUC-Campinas.

Gleicilene Pereira Setúbal , Universidade Federal do Maranhão

Graduada em Relações Públicas pela Universidade Federal do Maranhão. Mestranda no programa de pós-graduação profissional em Comunicação da UFMA. É coordenadora de comunicação do Colégio Santa Fé de São Luís/Maranhão.

References

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. 2. ed. Portugal: Edições 70, 2008.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
__________________. Capitalismo parasitário. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
Branding: Um Passeio pelo Universo das Marcas. Disponível em:< http://pt.slideshare.net/HolistikBrands/branding-um-passeio-pelo>. Acesso em 17 de agosto de 2016.
Buzz Marketing: a comunicação boca a boca. Disponível em: <https://goo.gl/isZ5UR/>. Acesso em 24 de agosto de 2016.
CANCLINI, Nestor Garcia. Consumidores e cidadãos – conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: URFJ, 2010.
CHETOCHINE, Georges. O blues do consumidor: Por que seu cliente não está satisfeito. São Paulo: Financial Times-Prentice Hall, 2006.
Como ficam as marcas no cenário dos consumidores-produtores? Disponível em: <http://holistikbrands.com/blog/marcas-no-cenario-consumidores-produtores>. Acesso em 13 de agosto de 2016.
Consumidor atual: exigente e impaciente. Disponível em: <https://goo.gl/zxfR1s/>. Acesso em 16 de agosto de 2016.
DUBENA. Paulo Sérgio. Consumo Antiético: Das Corretas Abordagens Pelo Poder Judiciário. Revista de Direito Argumentum, v. 15, p.29-268, 2014.
GIMENES, Maria Henriqueta Sperandio Garcia. Bares e casas noturnas: um estudo exploratório sobre consumo e sociabilidade. In: Turismo em análise, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 73-88, 2004. Disponível em: < https://goo.gl/ncVn5v>. Acesso em 19 de fevereiro de 2018.
GUIMARÃES, Filipa Santos. Ligações Afetivas com as Marcas – Análise dos Relacionamentos dos Consumidores com os Festivais de Verão em Portugal. 2015. Dissertação (Mestrado em Marketing e Estratégia) – Escola de Economia e Gestão, Universidade do Minho, Portugual. Disponível em:< https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/37693/1/Filipa>.Acesso em 22 de janeiro de 2020.
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0 – Do tradicional ao digital. São Paulo: Sextante, 2017.
__________________________. Marketing 3.0 – As forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier-Campus, 2010.
LINDSTRON, Martin. A lógica do consumo: verdades e mentiras sobre por que compramos. Rio de Janeiro: Harper Collins Brasil, 2016.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal. Lisboa: Edições 70, 2010.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: Viver na era do capitalismo artista. Cia das Letras: Rio de Janeiro, 2015.
MAGALHÃES, Távira Aparecida. Valor da marca para o consumidor: Um estudo empírico no Setor Automotivo. 2006. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Ciências Econômicas Administrativas e Contábeis, Universidade FUMEC, Belo Horizonte. Disponível em: <http://www.fumec.br/anexos/cursos/mestrado/dissertacoes/completa/tavira_aparecida_magalhaes.pdf> Acesso em 15 de agosto de 2016.
MOREIRA, E. V. O lugar como uma Construção Social. Revista Formação, São Paulo, v. 02, n.14, p. 48-60, 2007. Disponível em: <https://goo.gl/F3t1L2>. Acesso em 19 de fevereiro de 2018.
NOVELLI, Ana Lúcia Romero. Pesquisa de Opinião. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antônio (Org.). Métodos e Técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.
SANTAHELENA, Raul. Truthtelling: por marcas mais humanas, autênticas e verdadeiras. Curitiba: Voo, 2018.
SILVA, Marcelo Pereira; OLIVEIRA, Vânia Braz. O boca a boca: As conversações e a voz do consumidor nas redes sociais virtuais – Estudo de caso da marca Abercrombie. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Vol. 18, Nº 38. DOI: https://doi.org/10.5902/2175497732995.
PORÉM, Maria Eugênia. Comunicação estratégica e inovação em micro e pequenas empresas (MPE) sob a ótica de Agentes Locais de Inovação (ALI). Revista Comunicação & Inovação. Vol. 19, nº 39. DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol19n39.4961.
Acesso em: 27 set. 2019.
TEJÓN, José Luiz; PANZARANI, Roberto; MAGIDO, Victor. Luxo for all: como atender aos sonhos e desejos da nova sociedade global. São Paulo: Editora Gente, 2010.

Published

2021-10-26

How to Cite

PEREIRA DA SILVA, M.; PEREIRA SETÚBAL , G. . Communication, reputation and affection in a small companies: Bambu Bar in the perception of the consumer of Maranhão. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 14, p. 22, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2021v14n.58704. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/58704. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)