Accessibility Parameters on Social Media:

consume of brands by visually impaired people on Facebook

Authors

  • Guilherme Mori Magalhães Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
  • Suely Maciel Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.60537

Keywords:

Accessibility, Social Media, Visual Impairment, Digital Communication

Abstract

The creation of an increasingly participative virtual environment has led to the spread of digital social media platforms, where Internet users and organizations can interact and participate in the public debate. However, one of the consequences of increasing the web’s complexity is the creation of accessibility barriers for people with visual impairments. This study aims to verify compliance with accessibility parameters on three of the largest Facebook pages in Brazil in 2019, Burger King Brasil, Skol and Guaraná Antártica, based on the Electronic Government Accessibility Model (eMAG). It was found that the brands lack accessibility resources on their posts, making the consumption of this information by this population more difficult, or even impossible sometimes. Furthermore, the participation and the fulfillment of the right of access to information, culture and entertainment depend on the programming of platforms and the use of assistive technology resources on content creation.

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Author Biographies

Guilherme Mori Magalhães, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Graduando do curso de Relações Públicas da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design (FAAC), da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), campus de Bauru. Bolsista PIBIC de Iniciação Científica (CNPq) e membro do Grupo de Pesquisa em Linguagem e Mídia Acessível (GELIMA).

Suely Maciel, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Docente dos cursos de graduação em Jornalismo e Relações Públicas e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia (PPGMiT) da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design (FAAC) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Líder do Grupo de Pesquisa em Linguagem e Mídia Acessível (GELIMA) e Coordenadora do projeto de extensão Biblioteca Falada.

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Published

2021-12-22

How to Cite

MORI MAGALHÃES, G.; MACIEL, S. Accessibility Parameters on Social Media:: consume of brands by visually impaired people on Facebook. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 15, p. 21, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.60537. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/60537. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier:Communication,accessibility & representation of people with disabilities