Dialogues between Critical Education for Media and Critical Information Literacy in the fight against disinformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.63906

Keywords:

Disinformation, Critical Information Skills, Critical Education for the Media, Teacher Training

Abstract

The paper is inserted in the Communication with Information and Education interface in a contributing perspective to the fight against disinformation. Thus, we seek to understand how the teaching practice can be favored from the development of Critical Information Skills in conjunction with the perspectives of a Critical Education for the Media. For this, a bibliographic review of the areas is carried out, relating them to studies on teacher training in Brazil. A fertile theoretical field is identified to provide a technical and reflexive apparatus for teaching practice in the informational context in parallel with resistance to the ideological interests of the dominant class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, Ana Paula de et al. Competência crítica em informação e educomunicação: proposta interdominial no combate à desinformação. Palabra Clave (La Plata). v. 11, n. 2, 2022, p. 1-11. Disponível em: https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/pce153. Acesso em: 17 jul. 2022.

ASSIS, Leandro; FARBIARZ, Alexandre. A Educação Crítica para as Mídias: uma proposta síntese para a área de interface. Esferas. v. 8, n. 13, 2018a, p. 1-12. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/9989

ASSIS, Leandro; FARBIARZ, Alexandre. Conectar ou desconectar: debates sobre a reflexão a partir da Educação para os meios. Comunicação e Educação. São Paulo. v. 23, n.2, jul/dez. 2018b, p. 21-33. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406

BARATTA, Alessandro. Ética e pós-modernidade. In.: KOSOVOSKY, Ester (org.). Ética e comunicação. Rio de Janeiro: Mauad, 1995.

BEZERRA, Arthur. Teoria crítica da informação: proposta teórico-metodológica de integração entre os conceitos de regime de informação e competência crítica em informação. In: BEZERRA, Arthur et al. iKritika: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2019.

BEZERRA, Arthur; SCHNEIDER, Marco; SALDANHA, Gustavo. Competência crítica em informação como crítica à competência em informação. Informação & Sociedade: Estudos, [S. l.], v. 29, n. 3, p. 5-22, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/issue/view/2145. Acesso em: 20 mar. 2021.

CARDOSO, Miriam. Ideologia da globalização e (des)caminhos da ciência social. In: GENTILI, P. Globalização excludente. Petrópolis (RJ): Vozes, 2001. p. 96-127.

CHAVES, Mônica; MELO, Luísa. Educação midiática para notícias: histórico e mapeamento de iniciativas para combater a desinformação por meio da educação. Mídia e Cotidiano. Niterói, , n. 3, dezembro, 2019, p. 62-82. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/38091.

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez Editora. 2001 [1987].

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2015 [1968].

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. 1. ed., São Paulo: Paz e Terra. 2011 [1984].

GATTI, Bernardete et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919. Acesso em: 5 jan. 2021.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. São Paulo: Editora da Unicamp, 2020.

KELLNER, Douglas. A Cultura da Mídia – Estudos Culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. São Paulo: EDUSC, 2001.

KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Revista Educação e Sociedade. Campinas, v. 29, n. 104 - Especial, out. 2008, p. 687-715. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n104/a0429104.pdf.

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. Tradução de Alcídes João de Barros. São Paulo: Ática, 1991 [1968].

LÖWY, Michel. Ideologias e Ciência Social: Elementos para uma análise marxista. São Paulo: Cortez, 2015 [1985].

MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Rio de Janeiro, Zahar Editores, 1973.

MARTINS, Érika. Todos pela educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

MARX, Karl; ENGELS, Fridriech. A Ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2002 [1845].

MARX, Karl. O capital: Crítica da Economia Política – Livro I: O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013[1867].

MORAES, Dênis de. Imaginário social, hegemonia cultural e comunicação. In: MORAES, Dênis de. A Batalha da Mídia: governos progressistas e políticas de comunicação na América Latina e outros ensaios. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2009.

MORAN, José. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas (SP): Papirus, 2012.

SAVIANI, Demerval. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educação e Sociedade, Campinas, n. 34, jun./set. 2013a. p. 743-760. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BcRszVFxGBKxVgGd4LWz4Mg. Acesso em: 3 abr. 2018.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas (SP): Autores Associados, 2013.

Published

2022-12-23

How to Cite

DE ALENCAR, A. P.; BARBOSA ASSIS, L. M.; FARBIARZ, A. Dialogues between Critical Education for Media and Critical Information Literacy in the fight against disinformation. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 17, p. 19, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.63906. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/63906. Acesso em: 19 dec. 2024.