In culture industry’s tentacles: contemporary strategies activating new reading practices
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52593Keywords:
Youth reading, Reading practices, Digital culture, Publishing market, Readers’ educationAbstract
T
This paper is a result of a PhD dissertation which aimed to understand primary sixth-and ninth-grade young students’ reading practices in two public schools in Porto Alegre, Brazil. The reflections are drawn upon Bauman (2007), Canclini (2013), Collins (2010), Cosson (2017), Jenkins (2009), Jenkins, Ford e Green (2014), Lluch (1999, 2007, 2013) and are based on interpretation of field research data. The aim was to map some strategies that the publishing market has used to hold young readers’ interest, through the culture and entertainment industry and the digital culture fluidity. Results point that editorial corporations use the interactions, traces and data from digital networks, as an output of free connectivity, to propose a ‘popular literary culture’ as identified by Collins (2010). Global campaigns intertwine books, films and other cultural products and produces new spaces for communication between different actors and elements, changing traditional reading practices and acting upon the formation of young readers.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira de. Realidade além dos limites: O mágico de verdade (2006) – de Gustavo Bernardo. In: CECCANTINI, João Luís C. T.; MARTHA, Alice Áurea Penteado; AGUIAR, Vera Teixeira de. (Orgs.). Narrativas Juvenis: Geração 2000. São Paulo: Cultura Acadêmica (Unesp), 2012, p. 108-123.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
_________. Vida Líquida. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
CANCLINI, Nestor, G. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.
_______. Culturas Híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Ed. Edusp, 2013.
_______. Leer en papel y en Pantallas: el giro Antropológico. In: _______(coord.). Hacia una Antropología de los lectores. Madrid: Edito. Universidade Autónoma Metroplolitana, 2015.
CHARTIER, Roger. A ordem dos livros. Leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Universidade de Brasília, 1994.
COLLINS, Jim. Bring On The Books for Everybory. How literary Culture Became Popular Culture. Paperback. Durham: Duke University Press, 2010.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2017.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.
JENKINS, Henry; FORD, Sam; Green, Joshua. Cultura da Conexão: Criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Ed. Aleph, 2014.
KIRCHOF, Edgar R.; SILVEIRA, Rosa Hessel. Leitura em tempos de rede: booktubers e jovens leitores/as. Revista Letras Raras, v. 7, n. 3, 2018.
KIRCHOF, Edgar R.; SILVEIRA, Rosa Hessel; BONIN, Iara Tatiana. Breve ensaio sobre leitura de imagens na literatura infantil. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente/SP, v. 26, n. 3, p. 113-140, set./dez. 2015.
LAJOLO, Marisa. Literatura: ontem, hoje, amanhã. São Paulo: Ed. Unesp, 2018.
LLUCH, Gemma. La comunicación literaria y el tipo de lector modelo que propone la actual Literatura Infantil. Educación y Biblioteca, v. 11, n. 105, p. 20-27, 1999.
LLUCH, Gemma. Literatura infantil e outras narrativas periféricas. In: Cerrillo P. Torremocha, C. C. Torrijos & C. Sánchez (Eds.). Literatura infantil, nuevas lecturas y nuevos lectores: Actas del Seminario Internacional de “Lectura y Patrimonio” (pp. 193-211). Cuenca: Universidad de Castilla-la-Mancha, 2007.
LLUCH, Gemma. Las nuevas lecturas deslocalizadas de la escuela. In. LLUCH, G. (coord.) Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo. Barcelona: Editorial Anthropos, 2010. p. 105-139.
LLUCH, Gemma. La Narrativa para los adolescentes del siglo XXI. In: RECHOU, Blanca-Ana Roig; LÓPEZ, Isabel Soto; RODRÍGUEZ, Marta Neira (coord.). A Narrativa Xuvenil a Debate (2000-2011). Pontevedra: Ed. Xerais de Galicia S.A., 2012.
LLUCH, Gemma. Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos, n. 11, p. 7-20, maio 2014.
SILVA, Maria Madalena Marcos Carlos Teixeira da. Uma escrita de transição. Contributos para uma reflexão sobre literatura juvenil. In: RECHOU, Blanca-Ana Roig; LÓPEZ, Isabel Soto; RODRÍGUEZ, Marta Neira (coord.). A Narrativa Xuvenil a Debate (2000-2011). Pontevedra: Ed. Xerais de Galicia S.A., 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Graphos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.