Fictionalizing acts and emancipation of the reader: beyond oxygen

Authors

  • Carmen Sevilla Gonçalves dos Santos

Keywords:

Fictionalizing acts, Theory of aesthetic response, Literary anthropology, Historical-Cultural theory, Emancipation

Abstract

This paper discusses the relationship between the acts of fictionalization in literary reading and the emancipation of the reader. For this, first, it makes a comparison of the Aesthetics of Reception and the Theory of the Aesthetic Effect, regarding their theoretical and methodological aspects. This parallel has revealed the supplementary character of such theories rather than a complementarity between them, as previously propagated. Then, it discusses the acts of fictionalization and the emancipation of the reader in the heuristic in-betweeness formulated by both the Historical-Cultural Theory (Vigotski) and by the Theory of the Aesthetic Effect, and its extension, Literary Anthropology (Iser). Next, it approaches the aesthetic experience, the importance of the incursion of the concept of real reader in this experience and the two-way relationship between the founding Vigotskian’s and Iserian’s theoretical concepts, presenting how the first serves the second. Finally, it argues for the relevance of the act of mapping aesthetic experience as a key to self-awareness of the cognitive and metacognitive processes experienced by the reader in fictional reading when building meaning. This self-awareness can enable the management of such processes, favoring the achievement of more complex levels of emancipation. The understanding of the aesthetic experience is — from our point of view — crucial to foster an emancipatory reading, approaching, even if minimally, the many possibilities of what we are.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Sevilla Gonçalves dos Santos

Possui Doutorado em Letras (Teoria da Literatura) pela Universidade Federal de Pernambuco (2007); Mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Universidade Federal da Paraíba (1995); Formação de Terapeutas em Análise Bioenergética pela Comunidade-Escola Libertas (2002); Graduação em Licenciatura em Psicologia (1989) e Formação de Psicólogo (1990) pela Universidade Federal da Paraíba (informado pelo editor). 

References

BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Trad. de Marcos A. G. Domingues. Porto Alegre: ArtMed, 1997.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. Trad. M. F. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

ISER, Wolfgang. A indeterminação e a resposta do leitor na prosa de ficção. Trad. Maria Angela Aguiar. Porto Alegre: Publicação do Centro de Pesquisas Literárias do Curso de Pós-Graduação em Letras da PCRS, 1971.

ISER, Wolfgang. The Implied Reader: patterns of communication in prose fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1974.

ISER, Wolfgang. The act of Reading: a theory of aesthetic response. Baltimore and London: The johns Hopkins University Press, 1978.

ISER, Wolfgang. The Fictive and the Imaginary: charting Literary Antrhopology. Baltimore and LondonThe Johns Hopkins University Press, 1993a.

ISER, Wolfgang. Prospecting: from reader response to literary anthropology. London: The Jonhs Hopkins University Press, 1993b.

ISER, Wolfgang. O que é Antropologia Literária? In: ROCHA, J. C. de C. (Org.). Teoria da Ficção: indagações à obra de Wolfgang Iser. Trad. de Bluma W. Vilar e João C. de C. Rocha. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

ISER, Wolfgang. How to do theory. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2006.

ISER, Wolfgang. Stepping forward: essays, lectures and interviewes. 2a ed. Maidstone, UK: British Library in Publication, 2008.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. de Sérgio Tellaroli. São Paulo: Editora Ática, 1994, p. 23.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. de Alfredo Veiga-Neto. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho. Imagem e representação. Trad. Editions Delachaux et Niestlé. 3. ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1990.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos. Teoria do Efeito Estético e Teoria Histórico-cultural: o leitor como interface. Tese de doutorado apresentada à Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2007.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos. Teoria do Efeito Estético e Teoria Histórico-cultural: o leitor como interface. Coleção Teses. Recife: Bagaço, 2009.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos. Psicologia da Educação e Literatura: a perspectiva sociocultural como link. In: Carmen Sevilla G. dos Santos; Luiz Gonzaga Gonçalves (Autores). Educação: links filosóficos e psicológicos. Coleção todas as Letras. João Pessoa: Editora da UFPB, 2011.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos, et al. Empoderando licenciandos em Letras: antropologia literária e habilidades sociais educativas. Relatório técnico científico apresentado ao PROLICEN- UFPB, 2014.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos, et al. Empoderando licenciandos em Letras: antropologia literária e habilidades sociais educativas. Relatório técnico científico de projeto continuado apresentado ao PROLICEN- UFPB, 2015.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos, et al. Da ficcionalização em cinema para o ensino-aprendizagem da leitura literária no Ensino Médio: a criação de um Roteiro Didático Metaprocedimental. Relatório técnico científico apresentado ao PROLICEN-UFPB, 2017.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos, et al. Da ficcionalização em cinema para o ensino-aprendizagem da leitura literária no Ensino Médio: a criação de um Roteiro Didático Metaprocedimental. Relatório técnico científico de projeto continuado apresentado ao PROLICEN-UFPB, 2018.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos, et al. Da ficcionalização em cinema para o ensino-aprendizagem da leitura literária no Ensino Médio: a criação de um Roteiro Didático Metaprocedimental. Relatório técnico científico de projeto continuado apresentado ao PROLICEN-UFPB, 2019.

SANTOS, Carmen Sevilla Gonçalves dos. Por que (não) precisamos ler (e ensinar) literatura? In: Literatura e ensino: reflexões e propostas. Luiz. A. de Sá Júnior e Andrey Pereira de Oliveira (Orgs.). Coleção Ciências da Linguagem Aplicadas ao Ensino. Natal: Editora da UFRN, 2014.

SCHWAB, Gabrielle. Se ao menos eu não tivesse de manifestar-me: a estética da negatividade de Wolfgang Iser. In: ROCHA, J. C. de C. (Org.). Teoria da Ficção: indagações à obra de Wolfgang Iser. Trad. de Bluma W. Vilar e João C. de C. Rocha. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. Trad. de Jéferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

YVES, de La Taille. Autoridade na escola. In: Na escola: alternativas teóricas e práticas. Júlio Groppa Aquino. (Org.) São Paulo: Summus, 1999.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS