From technical analysis to literary reading: approaches to literature at school

Authors

  • Neide Rezende USP

Keywords:

Leitura Literária. Estética da Recepção. Ensino de Literatura. Estudos Culturais. A Hora da Estrela

Abstract

This paper seeks to compare two different conceptions and methods of teaching literature which has been present in the last four decades in Brazil - one centered in the use of technical terminology to approach the text and the other focused on the reader. It also seeks to apprehend aspects of the school context that promoted such changes in the scope of literature didactics. The comparison is based on two high school experience of exploring the novel A hora da Estrela, by Clarice Lispector. The first situation was taken in the late 1980s, when I was a high school teacher who reproduced the recurrent approach among teachers; and the second situation was taken from Soares & Rezende (2019), based on the latter author’s activities about two decades after the first situation. The analysis of both situations evinces the change in didactic perspective, which has gradually been the subject of academic research and some school practices that are leveraged by theories such as the Aesthetics of Reception (JAUSS, 1994) and Literary Reading (ROUXEL, 2013).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMPARO, Patrícia Aparecida do. Sonhando acordada: um estudo sobre as práticas de leitura da coleção de romances Clássicos Históricos. Dissertação de Mestrado. FEUSP, São Paulo, 2012.

ARISTOTELE. Poetica. Introduzione e note di Diego Lanza. Texto greco a fronte. Milano:Biblioteca Universale Rizzoli, 1995.

BARBOSA, João Alexandre. Literatura nunca é apenas literatura. Depoimento apresentado no Seminário Linguagem e Linguagens: a fala, a escrita, a imagem. Série Idéias n.17. São Paulo: FDE, 1994. Centro de Referência Mario Covas.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J. Guinzburg. São Paulo: Perspectiva, 1993.

BLOOM, Harold. O cânone ocidental. São Paulo: Objetiva, 1995.

CEVASCO, Maria Elisa. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2003.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990, p. 177-229.

ECO, Umberto. O leitor, o prazer, o consumo. In: ECO, U. Sobre os espelhos e outros ensaios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

FORSTER, Edward Morgan. Aspectos do romance. Trad. Sérgio Alcides. São Paulo: Globo, 1998.

HÉRBERT, Manon. Lire et aprécier les romans en classe. Enseignement explicite, journaux et cercles de lecture. Montréal (Québec, Canadá): Chenelière Education, 2019.

ISER, Wolfgang. O ato de leitura. Uma teoria do efeito estético. V. 1 e 2/Tradução Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996.

ISER, Wolfgang. Prospecting. From reader response to literary anthropology. Baltimore and London: The John Hopkins University, 1989.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

LIMA, Luiz Costa (org.). A literatura e o leitor. Textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

LOUICHON, Brigitte. La lecture littéraire est-elle un concept didactique?. In Daunay, B., Reuter, Y.& Schneuwly, B. (dir.). Les concepts et les méthodes en didactique du français. Namur: AIRDF-PUN, 2011, pp.195-216.

MORAIS, Ana Carolina de Oliveira, Uma experiência de leitura literária no Ensino Fundamental II: A hora da estrela, de Clarice Lispector. Diss. Mestr. Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional – PROFLETRAS. São Paulo: FFLCH-USP, 2018.

MUNITA, Filipe. La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del campo. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 43, n. 2, p. 379-392, abr./jun., 2017.

OLIVEIRA, Carolina Yokota de. Um estudo sobre a concepção de literatura presente no discurso dos manuais didáticos (entre os anos de 1970 a 1990). Dissertação de Metrado. São Paulo: FEUSP, 2008.

OLIVEIRA, Gabriela Rodella de. O professor de Português e a literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

OSAKABE, Haquira. OSAKABE, H.; FREDERICO, E. Y. Literatura. Orientações curriculares do ensino médio. Brasília: MEC/ SEB/ DPPEM, 2004.

PÉCORA, Alcir. A musa falida: a perda da centralidade da literatura na cultura globalizada. Biblos, n. 1, série 3, 2015, p. 203-235.

RADWAY, Janice. Reading the romance/women, patriarchy and popular litterature. Carolina (EUA): University of North Carolina Press, 1984.

ROUXEL, Annie. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras em sala de aula. In: ROUXEL, A., LANGLADE, G., REZENDE, N. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

SILVA, Eduarda Schneider da. Diários de leitura – um caminho para o incentivo à leitura subjetiva em turma de ensino fundamental da rede privada de Bagé/RS. Diss. Mestr. Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2018.

SOARES, Sarah V., REZENDE, Neide. A leitura literária de A hora da estrela: um percurso de encontros e descobertas. Revista Graphos, vol. 21, n° 1, 2019, UFPB/PPGL.

SOUZA e SOUZA, Raquel C. Das (im)possibilidades de avaliar a leitura literária na escola: um estudo de caso. Revista Entreletras (Araguaína), v. 10, n. 2, jul/dez 2019 (ISSN 2179-3948 – online).

TODOROV, Tzvetan. Literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

YUNES, Eliana, PONDÉ, Glória. Leitura e leituras da literatura infantil. São Paulo: FTD, 1989.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989. Col. Fundamentos.

ZILBERMAN. Regina. A Estética da Recepção e o acolhimento brasileiro. Moara. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, UFPA, Belém, n. 12, p. 7-17, jul./dez. 1999.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS