PLURILINGUISM IN ALICE IN WONDERLAND IN CORDEL:

AN INVITATION TO LITERARY READING IN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10591414

Keywords:

Plurilingualism, children's and youth literature, illustrative book, reader formation, literary adaptations in cordel

Abstract

This paper presents an investigation on how verbal and visual language interplay in Alice in Wonderland in Cordel, by the poet João Gomes de Sá. It may grow into another incentive for literary reading in the classroom, observing the functions performed by images and how this knowledge can enrich reader's understanding of the book. The research draws on studies by Bakhtin (2002), reviewed by Marques (2011), to discuss issues related to plurilingualism. It also draws on Nikolajeva and Scott (2011) and Dondis (2015) to discuss issues related to reading images and words. Furthermore, Camargo (1982) and Linden (2018) are used to discuss issues related to illustrations in children's books. And, finally, Lima (2021) and Souza (2022) are used to discuss issues related to adaptations of world and Brazilian literature classics to contemporary children's cordel literature. The research is justified by the need to bring meaningful literary reading proposals to the classroom. It is particularly relevant for revealing how different languages connect and complement each other in this contemporary book that takes up a great world children's literature classic through the transformation of prose into Cordel verses. It also serves as a reaffirmation of Cordel Literature as a strong form of expression of Northeastern culture, which innovates and renews itself, remaining alive and expanding its readership as it enters school walls.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Lucia Oliveira Cardoso Galdino, Universidade Federal de Campina Grande

Letras - Português/ Inglês

References

ABREU, Márcia. Então se forma a história bonita – relações entre folhetos de cordel e literatura erudita. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 10, n. 22, p. 199-218, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/QL9WD98KHC5wQFZY7CZ6LMK/?lang=pt. Acesso em: 02 out. 2021.

AYALA, Maria Ignez Novais. Riqueza de pobre. Literatura e sociedade: revista de teoria literária e literatura comparada USP, São Paulo; n. 2, p. 160-169, 1997. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/15694/17268. Acesso em: 02 out. 2021.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de Literatura e de Estética: a Teoria do Romance. 5. ed. São Paulo: HUCITEC, 2002.

CAMARGO, Luiz. A criança e as artes plásticas. In: ZILBERMAN, Regina (org.) A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

CARROLL, Lewis. Alice: Aventuras de Alice no País das Maravilhas & Através do Espelho. Ilustrações originais de John Tenniel. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. Tradução de Jeferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

FERREIRA, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro; ROCHA, Guilherme Madri da. A imaginação como antídoto: uma análise de Alice no País das Maravilhas em cordel, de João Gomes de Sá. Miscelânea, Assis, v. 21, p. 73-92, jan.–jun. 2017. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/13/11. Acesso em: 02 out. 2021.

LIMA, Josefina Ferreira Gomes de. As adaptações e recriações de clássicos da literatura mundial e brasileira para o cordel infantil: particularidades e diálogo com outros gêneros. In: ALMEIDA, Dalva Martins de; SILVA, Gislene Maria Barral Lima Felipe da; NAKAGOME, Patrícia Trindade (org.). Literatura e infância: Travessias. Araraquara, 2018. p. 145-165.

LIMA, Josefina Ferreira Gomes de. Literatura de cordel: dos folhetos tradicionais aos modernos livros de capa dura. In: LIMA, Stélio Torquato et al. No desfolhar dos folhetos: escritos sobre cordel. Macapá, UNIFAP: 2021, p. 315-329.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: SESI-SP, 2018.

MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Hélder. O Cordel no Cotidiano Escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

MARQUES, Isabelle Simoes. Autour de la question du plurilinguisme littéraire. In: Les Cahiers du GRELCEF. n. 2. La Textualisation des langues dans les écritures francophones. Mai., 2011. Disponível em: https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/grelcef/article/view/10467/8483. Acesso em: 06 abr. 2022.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac e Naify, 2011.

SÁ, João Gomes de. Alice no País das Maravilhas (em cordel). Ilustração de Marcos Garuti. São Paulo: Nova Alexandria, 2010.

Published

2023-03-20

Issue

Section

VOLUME "AHEAD OF PRINT"