DRAMAS OF SOULS: THE NON-EXISTING CORRESPONDENCE BETWEEN FERNANDO PESSOA AND ABY WARBURG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10592855

Keywords:

Drama, Othering, Pessoa, Warburg, Astrology

Abstract

Fernando Pessoa’s poetics is renowned for the creation of heteronyms and for the formation of what he himself called “drama in people, instead of in acts.” Since then, a considerable variety of theoretical and critical approaches have tried to illuminate the meaning of this drama in the poet's work. In fact, a significant part of these attempts at explanation are from Pessoa himself, which has always resulted in new developments in this play of transpersonalization. Thus, in line with literary studies of theory and criticism focused on interdisciplinarity, in this article we are interested in revisiting these Pessoa attempts in order to expand their plan of explanation to the point of contact with another dramatic play equally characterized by operations with heterogeneous elements. It is the heterochrony, the othering of the times, studied throughout his life by the German art historian Aby Warburg, and which he ended up writing as Seelendrama, that is, “drama of the soul”. With that, we do not want to purely and simply equate such “dramas” but to compose, playing with the decisive role that the heterogeneous have for the artistic research of the two, an additional plan of understanding by their own differences and affinities. In order to do so, we end by highlighting and examining the still little studied role that astrology issues played for both authors during their research processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg et la science sans nom. In: AGAMBEN, Giorgio. Image et mémoire. París: Hoebeke, 1998, p. 9-43.

BARRETO, Priscila P. R. (2020), A Astrologia em Aby Warburg. Dissertação (Mestrado em História da Arte) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo. Guarulhos, 2020.

CAVALCANTI FILHO, José Paulo. Fernando Pessoa, quase autobiografia. Rio de Janeiro: Record, 2011.

CHIROLLA, Gustavo & MOSQUERA, Juan Fernando Mejía. Deleuze and Didi-Huberman on Art History. In: van TUINEN, Sjoerd & ZEPKE, Stephen (org.). Art History after Deleuze and Guattari. Leuven: Leuven University Press, 2017, p. 91-104.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, O Gaio Saber Inquieto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. (Edição Kindle) Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

GIL, José. Fernando Pessoa, ou a Metafísica das Sensações. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

GUERREIRO, Antonio. Aby Warburg e a História como Memória. Revista de História das Ideias. História e Verdade(s), v. 23, Coimbra: 2002, p. 389-407.

LEO, Alan (psed). How to judge a nativity. London: Modern Astrology Office, 1912.

MARTINS, Fernando Cabral; ZENITH, Richard (ed.). Fernando Pessoa: Teoria da Heteronímia. Porto: Porto Editora, 2012.

MOTTA, Marcus Alexandre. Extratos de Ópio I - A Artisticidade da Arte Pessoa. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2009.

PESSOA, Fernando. “Carta a Adolfo Casais Monteiro - 13 Jan. 1935.” Revista Presença, nº 49. Coimbra: Jun. 1937. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/3007. Acesso em: 10 ago. 2022.

PESSOA, Fernando. Cartas Astrológicas. Edição de Paulo Cardoso, col. com Jerónimo Pizarro. Lisboa: Bertrand, 2011.

PESSOA, Fernando. “Carta a Ophélia Queiroz-31 Jul. 1920.” In: PESSOA, Fernando. Cartas de Amor. Lisboa: Ática, 1978, p.31. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/1424. Acesso em: 10 ago. 2022.

PESSOA, Fernando. “Dividiu Aristóteles...” In: PESSOA, Fernando. Obra Poética. Rio de Janeiro: Ed. José Aguilar, 1960, p.106. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/4306. Acesso em:10 ago. 2022.

PESSOA, Fernando / SOARES, Bernardo. Livro do Desassossego. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

PESSOA, Fernando. “Notas para a Recordação do Meu Mestre Caeiro.” Revista Presença, nº 30. Coimbra: Jan.-Fev. 1931, p.267. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/683. Acesso em: 10 ago. 2022.

PESSOA, Fernando. “O primeiro grau...” In: PESSOA, Fernando. Páginas de Estética e de Teoria Literárias. Lisboa: Ática, 1966a, p.67. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/1728. Acesso em:10 ago. 2022.

PESSOA, Fernando. “Prefácio às Ficções do Interlúdio” In: PESSOA, Fernando. Páginas Íntimas e de Auto-Interpretação. Lisboa: Ática, 1966b, p.109. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/4316. Acesso em:10 ago. 2022.

PESSOA, Fernando. “Rascunho de carta a Casais Monteiro-1935.” In: PESSOA, Fernando. Páginas Íntimas e de Auto-Interpretação. Lisboa: Ática, 1966c, p.101. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/4264. Acesso em: 10 ago. 2022

PESSOA, Fernando. “Tábua Bibliográfica”. Revista Presença, nº 17. Coimbra: Dez. 1928, p.250. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/2700. Acesso em: 10 ago. 2022.

WARBURG, Aby. “De Arsenal a Laboratório”. Revista Figura, v.4, n.1, 2016, p. 182-193.

WARBURG, Aby. Histórias de Fantasmas para Gente Grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Warburg Institute. Bilderatlas Mnemosyne - Final version. [Internet] London: University of London. Disponível em: https://warburg.sas.ac.uk/archive/bilderatlas-mnemosyne/final-version. Acesso em: 10 ago. 2022.

Published

2023-03-20

Issue

Section

VOLUME "AHEAD OF PRINT"